ربیعی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان خبرداد:تکمیل خط آهن ایران به ترکمنستان ،از جمله راهکارهای اندیشیده شده برای کاهش فاصله ایجاد شده در بخش صنعت

البرز گلستان/محمود ربیعی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه های گلستان اظهار کرد:درحال حاضر ۹۱% از صنایع مستقر و فعال استان خرد، ۶% متوسط و فقط ۳% صنایع بزرگ است. گلستان راه طولانی برای رسیدن به آرمان های بزرگ اقتصادی در پیش دارد.
وی گفت: یکی از دلایلی که صنایع بزرگ در این استان فعال نیستند، موانع قانونی پیشین در خصوص کشاورزی اعلام کردن استان های شمالی است.
همچنین اضافه کرد: با اینکه این قانونها در سال گذشتن لغو شده است اما هنوز در این استان و دیگر استان های شمالی شرایط مناسبی برای تقویت بخش صنعت و راه اندازی صنایع مادر ایجاد نشده است.
وی در این راستا افزود: با تلاش و پیگیری های مسئولان گلستان برای تکمیل خط آهن ایران به ترکمنستان با احداث ریل عریض و راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون، از جمله راهکارهای اندیشیده شده برای کاهش فاصله ایجاد شده در بخش صنعت است.
وی ادامه داد: هرچند که تلاش های زیادی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در گلستان انجام شده و موفقیت هایی هم به دست ٱمده، ولی بخش زیاد این سرمایه گذاری ها در صنایع خرد و فاقد توان کافی برای تحول زایی در استان است.
وی در خصوص فعالیت های مراکز علمی و دانشگاهی گفت: گسترش فعالیت دانشگاه های خصوصی و رقابت ناسالم بین ٱنها در خصوص جذب دانشجو را انحراف از رسالت خود دانست و جنبه مالی خود را در اولویت قرار داده اند و از تلاش برای افزایش توان علمی غفلت می کنند. و همچنین تغییر این روش با هدف تقویت زیرساخت های آموزشی در دانشگاه به عنوان مراکز اصلی تحول یک ضرورت انکار ناپذیر است. که در نهایت این رقابت ناسالم، برخی از دانشگاه ها از جذب دانشجو بازمانده و توان کمی برای ادامه فعالیت دارند.
وی در ادامه گفت: ازجمله اقداماتی که میتواند کمک به این موضوع داشته باشد، تجمیع مراکز آموزشی علمی و حرکت به سمت تأمین نیازهای علمی جامعه است. راه اندازی رشته های مورد نیاز جامعه در حوزه کشاورزی و شیلات، از جمله اقدامات تقویت این دانشگاه ها و تأمین قسمتی از نیازهای مختلف و پایه ایی استان است.
ربیعی تقویت زیرساخت شهرک های صنعتی را یکی از جدی ترین برنامه های استان دانست و گفت: با دانستن این موضوع که لزوم توسعه این بخش در دولت تدبیر و امید ۳۰% از زیرساخت های لازم و ضروری شهرک های صنعتی استان ارتقاء یافت. در نتیجه افزایش این زیرساخت ها و کمک به رونق هر چه بیشتر صنایع استان، امسال ۵% کارگران اخراجی کارخانه ها کاهش یافته و تعداد افراد دریافت کننده بیمه بیکاری استان ۱۷% کمتر شده است.
همچنین ادامه داد: یکسری هماهنگی با بانک ها درخصوص تسریع در پرداخت وام ها و اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی نیمه فعال و راکد، از جمله اقدامات انجام شده در گلستان برای بازگردادن رونق به اقتصاد این استان است.
وی همچنین درخصوص کشاورزی استان اذعان کرد: افزایش تولیدات کشاورزی در استان از جمله نتایج به ثمر نشستن اقدامات مٶثر این دولت در بهبود وضعیت اقتصادی است که باعث افزاش درآمد کشاورزان و تولیدکنندگان شد.
ربیعی بیان کرد: در سال ۹۵ نسبت به ۳ سال قبل تولید گندم از ۴۵۰هزار تن به یک میلیون و ۵۱۰ هزار تن، جو از ۱۲۰ هزار تن به ۳۱۵ هزار تن و برنج از ۲۴۰ هزار تن به ۵۶۰ هزار تن در استان افزایش یافته و بهبود ۳۵ درصدی تولیدات از سال ۹۲ تا سال ۹۵ منجر به کسب درآمد ۶ هزار و ٨۰۰ میلیارد تومانی این بخش شده است.
ربیعی درخصوص برنامه ریزی برای تنظیم بازار میوه و مایحتاج شب عید بیان کرد: با وجود بروز سرما و یخبندان و نابودی مرکبات، نگرانی از بابت تأمین نیازهای مردم وجود ندارد. چرا که تاکنون ۶۰۰ تن پرتغال از جیرفت و قسمت غربی استان مازندران که دچار ٱسیب یخبندان نشده بود، ۵۰۰ تن برنج، ۳۵۰ تن سیب، شکر و برخی اقلام مورد نیاز دیگر به مقدار کافی خریداری شده و در آستانه عید نوروز به بازار عرضه می شود.
همچنین درخصوص فعالیت فرودگاه گرگان نیز اشاره داشت و گفت: در ماه های اخیر تعداد پروازهای داخلی و خارجی، تعداد مسافران و تناژ بارهای جابجا شده در مقایسه با گذشته به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است که ازجمله بخش های تحول زا و نیازمند توسعه پایدار بوده و با حمایت جدی مسٶلان این امر نویدبخش خوبی برای استان خواهد بود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۴:۳۹ ب.ظ

دیدگاه