فجوری معاون سوادآموزی آموزش وپرورش گلستان به مناسبت هفته سواد آموزی:باید رصد شود کودکانی که به سن آموزش می رسند از مدرسه بازنمانند

البرز گلستان/ به مناسبت هفته سواد آموزی نشست خبری معاونت سوادآموزی با خبرنگاران رسانه های کشوری و استانی برگزار و برنامه ها و فعالیت های سواد آموزی استان اطلاع رسانی شد.

ستار فجوری معاون سوادآموزی اداره کل آموزش وپرورش گلستان ضمن عرض تبریک هفته ی سواد آموزی و سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی به فرمان حضرت امام خمینی(ره)

در خصوص فعالیت های این معاونت گفت:دوره های آموزشی برای جذب بیسوادان بین سنین ۴۹-۱۰ سال تعریف شده است و اصلی ترین راه برای ریشه کنی بیسوادی ، انسداد بیسوادی است و باید به شدت رصد شود کودکانی که به سن آموزش می رسند از مدرسه بازنمانند.

ایشان در ادامه به اهرم های تشویقی و انگیزه های مالی در جذب و آموزش بیسوادان اشاره نمود و افزود:حق الزحمه پرداختی  برای آموزش سواد آموزی معادل دوره ی اول ابتدایی مبلغ ۰۰۰/۷۵۰/۶ ریال  در ازای قبولی هر نفر با کسر کسورات بیمه، مالیات، حق الزحمه موسسات  به آموزش دهنده پرداخت می شود.

وی افزود: این مبلغ برای دوره ی تحکیم ۰۰۰/۲۰۰/۱ ریال

دوره ی انتقال، معادل دوره ی دوم ابتدایی، ۰۰۰/۲۰۰/۸ ریال با کسر کسورات بیمه، مالیات، حق الزحمه موسسات  در نظر گرفته شده است.

فجوری در ادامه افزود: برای افراد خود آموز ۰۰۰/۹۸۰/۶ ریال در نظر گرفته شده است افراد خود آموز به سوادآموزانی گفته می شود که از طریق یکی از افراد وابسته درجه یک خانواده  فقط یک  نفر آموزش ببیند.

معاون سوادآموزی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص مشکلات خاص برخی از سواد اموزان در مناطق دور دست یا افرادی نیازمند به کمک های ویژه اشاره نمود و در تشریح برنامه های سواد آموزی به این عزیزان گفت: حق الزحمه آموزش به معلولین، نابینا، ناشنوا، چند معلولیتی۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال ، برای  آموزش سواد آموزان روستاهایی که فقط یک نفر مانده ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال  در نظر گرفته شده است.

ایشان در ادارمه به تشریح وضعیت جذب و آموزش اتباع خارجی پرداخت و گفت:  در دو شهرستان گرگان و گنبد کاووس کلاس هایی برای آموزش اتباع خارجه دایر می باشد که برابرحجم ابلاغیه سال جاری به استان  ۲۰۰ نفر از افاغنه در کلاس های سوادآموزی این دو شهرستان مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۱۵۰ نفر درگنبد و ۵۰ نفر در گرگان آموزش می بینند.

فجوری گفت: ۱۰ موسسه و شرکت طرف قرار داد  در سال۱۳۹۵ با معاونت سواد آموزی همکاری دارند که تعداد۱۲۰۰ نفر آموزش دهنده- ۵ نفر دانشجو  – ۲۵۱ نفر دیپلم – ۱۷۴ نفر فوق دیپلم – ۷۲۲ نفر لیسانس – ۴۸ نفر فوق لیسانس دراین موسسات مشغول به کار هستند.

معاون سوادآموزی آموزش وپرورش گلستان در تشریح حجم ابلاغی به آموزش وپرورش استان و تحقق آن از رشد ۱۰۲ درصدی خبرداد و افزود: برابر حجم ابلاغی سال ۱۳۹۵، معاونت سواد آموزی توانست  ۷۰۰۰ نفر در دوره ی سواد آموزی، ۱۵۰۰ نفر در دوره ی تحکیم و در دوره انتقال ۲۰۰۰ نفر  را تحت پوشش قرار دهد که جمعا– تعداد ۱۰۵۰۰ نفر ابلاغ و معاونت سوادآموزی تعداد ۱۰۷۴۳ را جذب نمود که  ۱۰۲درصد نسبت به حجم ابلاغی است و توانستیم رتبه دوم کشور را بعد از چهارمحال بختیاری کسب نمائیم.

وی با اشاره به آمار سوادآموزان در بخش عشایری گفت: ۸۸۰ نفر سواد آموز در ۲۰۹ کلاس که از این تعداد ۳۲ نفر آقا و ۸۴۸ نفر خانم هستند،تحت پوشش قرار گرفته اند.

در شناسایی و جذب اولیای بی سواد توانستیم ۲۱۸۰ نفر برابر  ۳۰ درصد از کل جمعیت بیسواد حجم ابلاغی راتحت پوشش قرار دهیم.

وی نسبت سواد آموزان به تفکیک جنسیت را در استان ۱۵۱۸ نفر مرد( ۱۴ درصد) و ۹۲۲۵ نفر زن (۸۶ درصد)

 و از این تعداد سواد آموزی شهری ۳۴۱۶ نفر( ۳۲ درصد) و ۷۳۲۷ نفر سواد آموز روستایی معادل ۶۸ درصد را تشکیل می دهند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۳:۵۸ ب.ظ

دیدگاه