رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان خبرداد: پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ۱۰ درصدی با بازپرداخت ۵ ساله برای جبران خسارت ‎ها به کشاورزان استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: ۵۷۰۰هکتار از باغات گلستان در خطر آسیب سرمای شدید هستند.

البرز گلستان/دکتر مختار مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان درباره خسارت وارد شده به باغداران گلستان گفت: زمینه رشد خوب و جامعه با امنیت غذایی فراهم می شود و در برنامه ششم توسعه باید با دید بازتر به بخش کشاورزی پرداخته شود، چرا که در همه زیرساخت های کشاورزی در بخش های حمل ونقل و جاده لازمه اصلی آنها امنیت غذایی است.

وی افزود: امروز جایگاه کشاورزی بر کسی پوشیده نیست و اگر زحمات کشاورزان که در پایین ترین سطح قشر جامعه معیشتشان دنبال می شود نبود امروز جامعه شاید با یک بحران اساسی به نام غذا و امنیت غذایی رو به رو می شد.

دکتر مهاجر اظهار کرد: در بحث سرمازدگی در روز نخست آذر ماه اتفاق افتاد یک حادثه بود و قبل از وقوع این حادثه پیش بینی های اصلی انجام گرفته بود و نقشه های هواشناسی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت و این مهم پیش بینی می شد و اطلاع رسانی به کشاورزان از طریق رسانه ملی انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان یادآور شد: وزیر جهادکشاورزی خسارت وارده را به وزارت کشور برای بررسی ارسال کرد و پس از آن پیگیری زیادی شد اما اتفاقاتی افتاد و پیگیری های استان مازندران به گونه ای بود که مصوبه استان گلستان عقب افتاد و دوباره نامه ای از سوی استاندار به جهانگیری و وزیر کشور زده شد تا مصوبه استان گلستان دوباره در هیئت دولت مطرح شود.

دکترمهاجر به پیگیری موضوع سرمای شدید از سوی مجمع نمایندگان اشاره کرد و گفت: برای پرداخت خسارت، نمایندگان مجلس نیز پیگیری هائی داشتند و براساس آن مصوبه ای به استان گلستان انجام شد.

وی یادآور شد: مقرر شد۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ۱۰ درصدی با بازپرداخت ۵ ساله برای جبران خسارت ها به کشاورزان داده شود و ۵ میلیارد تومان هم برای حوادث استان گلستان و زیرساخت ها در نظر گرفته شد که ابلاغیه و دستورالعمل آن ارسال شده تا ستاد بحران براساس برآورد خسارت ها در شهرستان های مختلف تصمیم گیری کنند و به جهاد کشاورزی ابلاغ کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه یک‌سال تسهیلات بانکی باغداران و کشاورزان خسارت خورد که سود آن توسط دولت پرداخت می شود، افزود: از سوی دیگر هیئت دولت مصوبه ای دیگری داشت و به جهاد کشاورزی ماموریت دادند تا از طریق سازمان تعاون روستایی برای خرید پرتقال های درجه ۲، ۳ و درجه ۴ اقدام کنند.

وی با بیان اینکه ۸ درصد باغداران ما بیمه بودند که برآورد خسارت آنها انجام شده و با مراجعه باغداران پرداخت خسارت آنها ابلاغ خواهد شد، یادآور شد: پرتقال های سرمازده باغداران گلستانی درجه دو ۶۵۰ و درجه سه ۵۵۰ خریداری خواهد شد.

دکترمهاجر افزود: در کنار اینکه به کشاورز کمک کنیم امنیت غذایی نیز برای ما حائز اهمیت است و در استان گلستان با توجه به حوادثی که اتفاق می افتد سیاست وزارت جهاد کشاورزی کشت مرکبات نیست چرا که بین ۸ تا ۱۲ روز دماهای زیر صفر را در استان گلستان تجربه می کنیم و ۴ تا ۵ روز از این روزها دمای گلستان به زیر منفی هشت درجه می رود و از آنجا که مرکبات زیر دمای ۵ درجه را نمی تواند تحمل کند جزء سیاست های پرورشی ما نیست.

وی با بیان اینکه ارقامی که بتواند در دمای زیر ۵ درجه زیر صفر را تحمل کند در کشور ما وجود ندارد و تنها نارنگی و نارنگی ژاپنی است که می تواند دمای منفی هشت درجه زیر صفررا تحمل کنند، اظهار داشت: یکی از درخواست های ما این بود که کار زیربنایی برای پرورش پایه های مقاوم به سرما و ژن آنها داشته باشیم و درخواست ما این بود که از ۵ میلیارد تومان مبلغی در این راستا به کارگیری شود.

دکترمهاجر با بیان اینکه ما شرایط حمایتی برای کشت داریم، افزود: امسال ریزدانه کار با ۵۰ درصد یارانه، بیمه مزارع کلزا، خرید پنبه به ازای هر کیلو ۳ هزار تومان، خرید گندم به ازای هر کیلو یک‌هزار و ۲۵۰ تومان از جمله سیاست های حمایتی ما از کشاورزان است.

وی در ادامه اقدامات انجام شده در سال زراعی جاری کشت محصولات پاییزه از جمله کشت گندم در سطح ۳۶۶ هزار هکتار، کشت جو در سطح ۷۲ هزار هکتار، کشت کلزا  (سطح سبز) در سطح ۲۸ هزار هکتار و همچنین توسعه اراضی شیبدار به باغات مثمر ۱۲۵۰ هکتار در دست اجرا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در ادامه اجرای هفت هزار هکتار آبیاری نوین در سطح استان، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در سطح ۲ هزار هکتار در اراضی جنوبی استان ، جذب اعتبار برای اجرای ۵ هزار هکتار عملیات زهکشی در اراضی شمالی استان و جذب اعتبارات تسهیلات بانکی برای خرید وسایل و ادوات کشاورزی بالغ بر ۵۴۲۰۰ میلیارد تومان که به میزان ۹۶ درصد از جمله اقدامات انجام شده در سال زراعی جاری برشمرد.

وی افزود: تا کنون ۷۹۳ دستگاه تراکتور و ۴۴ دستگاه کمباین در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

مهاجر گفت: میزان بارندگی استان گلستان ۴۷۰ تا ۴۸۰ میلی متر بود و در گذشته بیش از ۵۵۰ میلی متر بود و این میزان بارندگی در صورتی که زهکشی ما عملیاتی شود کشت دیم ما مشکلی نخواهد داشت.

وی افزود: در بحث سیستم های نوین آبیاری مقرر بود ۱۱۰ هکتار را انجام دهیم که بررسی انجام شده نشان داد چاه‌های عمیق و نیمه عمیق که مشارکتی هستند و فاصله زیادی بین چاه و محل برداشت وجود دارد، این میزان را برای اجرا شدن سیستم تحت فشار در نظر نگرفتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: ۱۰ میلیارد تومان از منابع ملی برای انتقال آب لوله ای تخصیص اعتبار گرفتیم.

دکترمهاجر افزود: یارانه همه افرادی که خود این طرح را اجرائی کنند پرداخت خواهد شد و در صورت مشارکت ۸۵ درصد اعتبارات آنها را پرداخت می کنیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم تا سقف ۲۰۰ هزار هکتار را انجام دهیم و اگر این امر اتفاق بیفتد بین ۲۰ تا ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب خواهیم داشت.

وی بیان داشت: امروز اعلام می کنم استان گلستان از نظر آنفولانزای مرغی، یک استان پاک است و با توجه به مدیریت بهداشت و قرنطینه استان شرایط به گونه ای است که یک استان پاک هستیم اما باید مراقب باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ابراز داشت: خوشبختانه تلفاتی از پرندگان مهاجر در استان گلستان دیده نشده اما در این موضوع که این پرندگان حامل بیماری هستند شکی نیست و درخواست ما از شکارچیان استان این است که به قانون ممنوعیت شکار توجه کنند.

دکتر مهاجر گفت: در کشور قزاقستان بازار خوبی برای خرید محصولات لبنی وجود دارد لذا توافق ایجاد کارخانه لبنی  توسط شرکت صباح انجام شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در سفر قزاقستان بحث صادرات مرکبات ایران، نهالهای تزیینی و صادرات گل و گیاه و کود مطرح شد و از آنجاییکه قزاقستان کشوری است که مازاد تولید گندم دارد می تواند از طریق کشور ما به ویژه خطوط ریلی ان را به کشورهای دیگر صادر نماید.

وی ادامه داد: در این سفر بعد از نشستهای اولیه مقرر شد شیلات قزاقستان با همکاری اداره کل شیلات گلستان نسبت به تولید خاویار در استان گلستان سرمایه گذاری کند.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۰۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۴ ب.ظ

دیدگاه