آیت الله سید کاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان در خطبه های نماز جمعه:فلسفه وقف هم برای کمک به راه خدا و هم نیازهای مردم است

البرز گلستان/به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی، در خطبه های نماز جمعه شهرستان گرگان، با قرائت خطبه ۱۷۵ نهج البلاغه، درباره جایگاه قرآن در امت اسلامی  که توسط امیرالمومنین (ع) ذکر شده است، اظهار کرد: تنها وجود قرآن در میان امت اسلامی کافی نیست، آنچه که جامعه اسلامی را به یک جامعه اسلامی واقعی مبدل می کند، عمل است و به همین دلیل است که حضرت علی (ع) روی عمل تاکید دارند و می فرمایند اگر می خواهید جامعه برتر اسلامی برپا شود باید آموزه های قرآن وارد عرصه عمل و زندگی شما شود.

وی افزود: حضرت علی (ع) می فرمایند که عمل هم اگر نهایت و مقصد مورد نظر اسلام را نداشته باشد، بی فایده است. این نکته مهمی است زیرا همانطور که قرآن می فرماید، نماز برای این است که یاد خدا در دل ها نورانی شود؛ لذا اگر این عاقبت و نتیجه در نماز مورد نظر انسان نباشد، فایده ای ندارد.

امام جمعه گرگان ادامه داد: نتیجه روزه هم تقوا است. ممکن است انسان چندین سال روزه بگیرد ولی تقوا نصیب انسان نشود. بنا براین همه آنچه که در اسلام دستور داده شده، یک نهایت و نتیجه برای آن مورد نظر است. همه فروعات دینی یک نتیجه دارد و باید آن نتیجه در انجام و اعمال، مورد نظر انسان باشد.

وی تصریح کرد: در معارف اسلامی روایات گوناگونی داریم. مثلا روایت داریم اگر انسان دو رکعت نماز با حضور قلب بخواند ارزش بیشتری از آن دارد که ۷۰ سال عبادت کند ولی دل او هنگام نماز غافل باشد.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: حضرت علی (ع) در ادامه خطبه خود امر به استقامت می کند. یعنی این که انسان در میدان عمل پابرجا باشد و اگر کاری شروع می کند همانطور با قدرت ادامه دهد. این که انسان عملی را حتی کم، انجام و ادامه دهد، ارزش بسیاری دارد.

وی اضافه کرد: امام باقر (ع) می فرمایند که بهترین و محبوبترین کار در نزد خدا آن است که انسان مداومت داشته باشد. در بعضی روایات داریم حداقل یک سال ادامه دهیم و برخی هم ذکر کرده اند که تا آخر عمر ادامه دهیم. از امام باقر (ع) در همین رابطه ذکر شده است که ایشان وقتی کاری را شروع کرد دوست داشت که ادامه دهد؛ آن حضرت اگر عملی را به صورت مداوم در شب انجام می داد ولی زمانی موفق به انجام آن نمی شد، روز حتما قضای آن را انجام می داد.

 

نتیجه هر عمل، باید مورد نظر انسان باشد

 

نماینده ولی فقیه در گلستان با تاکید بر این که قرآن باید وارد زندگی شود، بیان کرد: نتیجه هر عمل، باید مورد نظر انسان باشد. خداوند فرموده اند که نماز برای این است که دل به یاد خدا نورانی شود.

وی با یادآوری این که انسان باید در عمل استقامت داشته باشد و وقتی کار خوبی را شروع کرد ادامه دهد، اضافه کرد: انسان وقتی وارد عملی می شود، برخی اتفاقات در دل انسان تردید ایجاد می کند، امام علی (ع) می فرمایند در این زمان صبر لازم است و باید در مقابل موانع صبر داشت.

آیت الله نورمفیدی افزود: امیرالمومنین علی (ع) در زمان بروز موانع، توصیه به ورع و تقوا می کند. به همین دلیل همیشه در خطبه های جمعه توصیه به تقوا می شود.

وی تاکید کرد: باید از هرچیزی که در دنیا داریم مراقبت کنیم. همانطور که از مال و ثروت مراقبت می کنیم، باید از اعمال خود هم مراقبت کنیم. باید از آنچه را که نعمت بزرگ الهی است، از ایمان خود، از دل پاکی، صفای قلب و از پاک شدن کینه ها مراقبت کنیم تا از دست ما در نرود.

وی اضافه کرد: از آن چیزی که در هر دو عالم به درد می خورد باید شدیدا مراقبت کرد. در آن دنیا مال و ثروت به درد نمی خورد بلکه اعمال ما مورد قبول است.

 

نیروی دریایی جهوری اسلامی امنیت آب های دیگر را هم تاکید کرده است

 

نماینده ولی فقیه در گلستان در خطبه دوم نماز هم با بیان این که سالروز نیروی دریایی را در پیش داریم، بیان کرد: امروز همه می دانیم نیروی دریایی ما نه تنها در آب های داخلی بلکه در سایر دریاها هم فعال است و احساس می شود امنیت را فراتر از آنچه انتظار می رود در مرزهای دریایی ما برقرار کرده است.

وی بیان کرد: نیروی دریایی جهوری اسلامی ایران، گاهی امنیت کشتی هایی که در سایر کشورها مورد خطر می گیرد را تامین می کند. امیدواریم خداوند این نیرو را برای برقراری امنیت در کل منطقه تقویت کند.

آیت الله نورمفیدی در ادامه، ضمن یادآوری سرمای بی سابقه هفته گذشته در استان گلستان و سایر استان های شمالی، افزود: در این ایامی که سرما در استان های شمالی تشدید شده بود، مردم به توصیه هایی که در مصرف گاز شد توجه کردند و با همکاری مردم مشکلی پیش نیامد.

 

مردم در کارهای عمومی دولت را همراهی کنند

 

وی با تقدیر از همراهی مردم، تصریح کرد: مردم باید همواره در کارهای عمومی همراهی کنند. همکاری مردم در همه زمینه ها بخصوص زمینه مصرف می  تواند کمک باشد.

امام جمعه گرگان در ادامه، با اشاره به فرا رسیدن، ۱۶آذر که روز دانشجو است، گفت: چنین روزی بود که در دانشگاه تهران، سه دانشجوی دانشکده فنی با گلوله های داغ نظام شاهنشاهی به شهادت رسیدند زیرا بعد از کودتای ۲۸ مرداد، دربار پادشاه، اوضاع را به دست گرفته بود و دولت ملی را ساقط کرد.

وی ادامه داد: آن زمان سلطنت، سران نهضت را هم محصور کرد و در آن اوضاع که کودتایی به نفع آمریکا و انگلیس تحقق پیدا کرد، معاون رئس جمهور آمریکا می خواست وارد تهران شود تا از این کودتا تشکر کند.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: آن ها از قبل برنامه ریزی کردند که دانشگاه شلوغ نشود و صداها خفه شود. حتی دستور دادند یک دانشجو را شقه کنند و مقابل درب دانشگاه آویزان کنند تا درس عبرتی برای سایرین شود. آن زمان در دانشگاه تیراندازی شد و حادثه آنقدر تلخ بود که مرحوم شهید چمران از حادثه ۱۶آذر با دردناکی یاد می کند.

وی با بیان این که جنبش دانشجویی در ایران مراتبی را طی کرد، گفت: امروز دانشگاه و دانشجویان چه نقشی را می توانند برای پیشرفت کشور ایفا کنند؟ از دانشجویان انتظار می رود که موقعیت کشور را درک کنند و به تاریخ کشور برگردند؛ آن ها باید ببینند که در گذشته چه بر سر کشور آمده است و این اصل مهمی است و نباید فراموش شود.

آیت الله نورمفیدی بیان کرد: در گذشته نهضت های بزرگی اتفاق افتاد ولی خیلی طول نکشید و همه آن ها از بین رفت. نهضت مشروطه و نضهت نفت نمونه این ها است. قیام نفت برای این بود که، نفت از دست شرکت انگلیسی خارج شود و به دست مردم بیفتند، ولی در ادامه بدتر از قبل شد. این گذشته را مردم و بخصوص دانشگاه ها نباید فراموش کنند.

 

دانشجویان گذشته کشور را فراموش نکنند

 

وی با تاکید بر این که این کشور به جایی رسیده که هیچ وقت در گذشته نرسیده بود، اظهار کرد: جنگ های داخلی زیادی را شکل دادند و شرایط بدی برای کشور ما ایجاد کردند. ولی امروز همه آن ها را پشت سر گذاشتیم و این هیچ وقت نباید از یاد برود.

امام جمعه گرگان با بیان این که آن چرا که امروز به دست آوردیم، به هیچ قیمتی نباید از دست برود، تصریح کرد: مشکلات امروز کشور نباید باعث شود اساس کشور نادیده گرفته شود. امروز ما استقلال داریم و این استقلال با چنگ و دندان به دست آمده و نباید از دست برود. مشکلات وجود دارد، اما اصل و اساس باید مورد نظر دانشجویان باشد.

وی اضافه کرد: عدالت خواهی از آرمان های نهضت دانشجویی است اما دانشجویان بدانند امروز چون دشمن از هر راهی وارد شده به نتیجه نرسیده، دنبال این است که دانشگاه های ما را با برنامه هایی از این مسیرمنحرف کند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان خاطرنشان کرد: یکی از چیزهایی که در دانشگاه ها مطرح است، جدایی دین از سیاست است و این توطئه استعمار است. آن ها از سال ها پیش دنبال طرح کردن جدایی دین از سیاست هستند و این یک دام است و دانشجو باید مراقب باشد.

 

دانشجو به فکر رشد علمی کشور باشد

 

وی ادامه داد: امروز دانشجویان باید به فکر توسعه کشور باشند و از نظر علمی کشور را رشد دهند. پیشرفت های علمی ما ۱۳ برابر میانگین جهانی بود ولی امروز کم شده است؛ حال باید دید چه عواملی باعث شده پیشرفت های علمی ما کم شود زیرا اگر پیشرفت علمی نداشته باشیم به جایی نمی رسیم.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: اگر نیروی دریایی ما ناوشکن جماران را طراحی نکند نمی تواند پیشرفت کند. دانش هم مانند ایمان باید وارد زندگی بشر شود. اشکالاتی که در صنعت و مسائل نظامی ما وجود دارد باید توسط دانش حل شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه و دانشجو باید موقعیت کشور را به خوبی لمس کند و نگذارد آنچه بر کشور گذشت دوباره رخ دهد و همه چیز خراب شود.

وی یکی از نگرانی های خود درباره دانشگاه ها را هم اردوهای مختلط در دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: دشمن این ها تفکر را راه می اندازند تا ذهن دانشجو را منحرف کنند. دانشگاه و دانشجویان ما در حرکت های انقلابی بخصوص بعد از نهضت حضرت امام (ره) وارد عرصه شدند. شهدای دانشجو ما بخوص در سال های جنگ بسیار زیاد است، اما باید مراقب بود اصل و ریشه فراموش نشود.

وی گفت: هفته آینده شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع) است و این شهادت را به همه مسلمانان تسلیت می گویم.

 

وقف پشتوانه مادی مکتب اسلام است

 

امام جمعه گرگان با اشاره به فرا رسیدن هفته وقف، گفت: وقف پشتوانه مادی هر مکتب است. راه پیغمبر (ص) مقدس ترین راه است ولی به  پشتوانه مالی هم نیاز داشت. فلسفه وقف هم برای کمک به راه خدا و هم  نیازهای مردم است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کاری بهتر از صدقات جاریه نیست. در روایات داریم وقتی انسان می میرد پرونده اعمال او بسته می شود مگر صدقه جاریه و کارهایی که نیازهای مردم را برطرف کند یا تبلیغ دین باشد. این ها از چیزهایی است که در قیامت بعد از مرگ هم باز است و برای او ثبت می شود.

وی در پایان خود و دیگران را به تقوا توصیه کرد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۱۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰ ب.ظ

دیدگاه