رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: اگر افکارعمومی از طریق خبرنگاران حرفه‌ای متعهد به منافع ملی مدیریت نشود دشمنان ملت از این فرصت استفاده می‌کنند

نقش خبرنگاران در ارتقاء سرمایه اجتماعی در هنگام مواجهه جامعه‌ با مشکل و بح
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است خبرنگاران می‌توانند در ارتقاء سرمایه اجتماعی در جامعه‌ای که با مشکل و بحران مواجه است، نقش موثری داشته باشند.

احمد مازنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای رسانه به ویژه شهید صارمی در توضیح وظایف مسئولان در برابر خبرنگاران، گفت: خبرنگاران اعم از تصویربرداران، عکاسان، فیلم‌برداران و خبرنگاران مکتوب و افراد مختلفی که در تولید خبر، اشاعه و انتشار آن نقش دارند باید ویژگی‌های یک خبرنگار حرفه‌ای را دارا باشند به همین جهت کمیسیون فرهنگی به دنبال نظام صنفی رسانه است تا فاکتورها و بایدها و نبایدهای این کیفی بودن را مشخص کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: درصورتی که دولت لایحه نظام صنفی رسانه را تقدیم کند این موضوع در قالب لایحه بررسی می‌شود؛ در غیر این صورت مجلس دهم به ویژه کمیسیون فرهنگی مصمم است نظام صنفی رسانه را به سرانجام برسد.

خبرنگاران باید اخبار و وقایع را واقع‌بینانه منعکس کنند

وی با اشاره به وظیفه رسانه و خبرنگاران در برابر جامعه، بیان کرد: خبرنگاران باید اخبار و وقایع را واقع‌بینانه منعکس کنند؛ در برخی موارد ممکن است آنچه خبرنگار تهیه می‌کند در زمان‌های خاص قابلیت انتشار نداشته باشد اما خبرنگار موظف است خبر را آنگونه که هست تهیه کند و سوءگیری در تهیه خبر نداشته باشد و سلیقه و نظر خود را در آن اعمال نکند.

این نماینده مردم خاطرنشان کرد: پس از انتشار خبر افراد جامعه براساس برداشت، باور و شرایط اجتماعی از آن استفاده می‌کنند؛ عکسی که عکاس تهیه می‌کند با هدف سوءاستفاده کردن از آن نیست؛ این افراد هستند که از اخبار و عکس‌ها برای تبلیغ یا تخریب استفاده می‌کنند.

خبرنگار نباید در معرض سوءاستفاده‌های جریان‌های قدرت، ثروت و تزویر قرار گیرد

مازنی با بیان اینکه خبرنگار نباید در معرض سوءاستفاده‌های جریان‌های قدرت، ثروت، زر و زور و تزویر قرار گیرد، اذعان کرد: اهالی رسانه به ویژه خبرنگاران می‌توانند در ارتقاء سرمایه اجتماعی در جامعه‌ای که با مشکل  و بحران مواجه است نقش موثری داشته باشند همچنین می‌توانند در کاهش سرمایه اجتماعی نیز اثرگذار باشند.

خبرنگاران در ایجاد آرامش روانی و افزایش منزلت اجتماعی جامعه نقش موثری دارند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خبرنگاران می‌توانند در ایجاد آرامش روانی و افزایش منزلت اجتماعی جامعه نقش موثری داشته باشد، عنوان کرد: خبرنگار با قلم خود می‌تواند ملتی را دچار خودکم بینی کرده باشد یا می‌تواند عزت و اقتدار را در مردم کشور پرورش دهد.

اگر افکارعمومی از طریق خبرنگاران حرفه‌ای متعهد به منافع ملی مدیریت نشود دشمنان ملت از این فرصت استفاده می‌کنند

عضو فراکسیون امید مجلس بیان کرد: خبرنگار می‌تواند در خبرهای خود جامعه را تیره و تار نشان داده یا از سوی دیگر آینده را روشن و امیدبخش نشان دهد؛ قطعا اگر افکارعمومی از طریق خبرنگاران حرفه‌ای متعهد به منافع ملی مدیریت نشود دشمنان ملت از این فرصت استفاده کرده و با تولید خبرهای جعلی و سیاه‌نمایی و یأس را در جامعه جاری می‌کنند.

وی معتقد است اگر چه کشور با مشکلاتی مواجه است اما ما در شرایطی می‌توانیم بحران‌ها را مدیریت کنیم که اطلاعات دقیقی از موضوع و مسئله داشته باشیم؛ به طور مثال درنابسامانی بازار ارز و عوامل موثر در آن باید سهم عوامل خارجی، دولت‌های سابق، دولت فعلی و… مشخص شود و خبرنگاران یکی از عناصری هستند که می‌توانند این موارد را تبیین کنند.

عدم ارائه تصویر کارآمد آرامش روانی جامعه را برهم می‌زند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: در صورتی که خبرنگار تصویر درست و کارآمدی از وضعیت جامعه ارائه ندهد و موضوعات را روشنتر یا سیاه‌تر از آنچه هست نمایش دهد جامعه را دچار مشکل کرده و آرامش روانی و تعادل جامعه را برهم می‌زند البته تمام افرادی که تریبون دارند مانند نمایندگان مجلس و ائمه جمعه در این جهت مسئول هستند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۰ ق.ظ

دیدگاه