معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: در ۶۰ هزار هکتار از اراضی استان امسال دانه روغنی کلزا کشت می شود.

مهندس رضاعلی جعفری’ عصر دوشنبه اظهار داشت: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در سال زراعی جاری و بارندگی های اخیر شرایط برای کشت محصولات پاییزه از جمله کلزا، جو، گندم مهیا شده است.

وی همچنین افزود: پیش بینی می شود در سال جاری ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان به کشت محصولات اصلی اختصاص یابد که هم اینک با توجه به مناسب بودن شرایط جوی برای کشت کلزا، جو و گندم، سازمان جهادکشاورزی استان و شرکت های وابسته پیش بینی های لازم را برای بذور گواهی شده و سایر نهاده ها برای ارایه به کشاورزان انجام داده اند.

جعفری با تاکید بر اینکه کشاورزان بذرهای مصرفی برای کشت را از مراکز مورد تایید این سازمان تهیه کنند، ادامه داد: برای این منظور ۳۷ هزار تن بذور گواهی شده آماده توزیع بین کشاورزان استان است.

کشت دانه روغنی کلزا در استان گلستان از اوایل ماه جاری آغاز و همچنان ادامه دارد.

گلستان به دلیل شرایط مناسب اقلیمی و خاک حاصلخیز، از دیرباز مستعد کشت دانه های روغنی بوده و با تولید ۴۹ درصد دانه های روغنی کشور در سال های اخیر، مقام نخست تولید این محصولات را در بین استان های کشور به دست آورده است.

کسب این مقام با تولید ۲۳۵ هزار تن دانه های روغنی (کلزا، سویا، آفتابگردان) از سطح ۱۳۰ هزار هکتار از مزارع استان به دست آمده است.

دانه های روغنی پس از غلات، دومین منبع عمده غذایی جهان را تشکیل می دهند و از محصولات باارزش بخش کشاورزی به شمار می روند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱:۰۳ ب.ظ

دیدگاه