نماینده ولی فقیه در استان گلستان در دیداربارئیس سازمان زندان های کشور : ظاهراٌدر فقه اسلامی برای متهم، زندان نیست مگر متهمی که اگر آزاد بودن او مشکل ساز می شود

البرز گلستان/به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی در نشستی با حضور رئیس سازمان زندان های کشور اظهار کرد: توضیحاتی که ارائه شد بسیار خوب است و ظرفیت های ارائه شده برای کاهش زندانیان بسیار مهم است.

وی افزود: این که تعداد زندانیان از جهات مختلف بررسی شود مهم است. آمار زندانیان ما بسیار زیاد و باعث سرافکندگی کشور است. لذا زندانیان باید کاهش یابند و در این مسیر باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد.

امام جمعه گرگان تصریح کرد: آرزو می کنیم شما توفیق پیدا کنید تا چهره جمهوری اسلامی را از این نظر زیباتر نشان دهید.

وی بیان کرد: در فقه اسلامی زندان مبانی خاصی دارد و اینطور نیست هرکی را به زندان بیندازیم زیرا این خود مشکل ساز می شود. مخصوصا درباره متهمین که ظاهرا در فقه اسلامی برای متهم، زندان نیست مگر متهمی که اگر آزاد بودن او مشکل ساز می شود.

وی تاکید کرد: باید چهره جمهوری اسلامی از این مشکل رفع و نورانی شود و ما در این رابطه مورد سوال قرار نگیریم.

آیت الله نورمفیدی در مورد خود زندانیان هم اظهار کرد: باید دید نگاه اسلام نسبت به زندانی چگونه است. در دنیا زندان یک مجازات برای جلوگیری از جرم و جنایت است. اما در نگاه اسلامی آنطور که از روایات استفاده می شود به زندان و حبس فقط به عنوان یک مجازات نگاه نمی شود بلکه زندان جایی برای بازگشت و توبه است.

وی با بیان این که نگاه اسلام به زندان علاوه بر ندامت، رجوع و بازگشت به سلامت اولیه است، اظهار کرد: در سیره امیرالمومنین (ع) هم این نکته دیده می شود. حضرت علی (ع) به یکی از زندانبان ها نامه نوشت که اگر کسی برای زندانی وسیله ای آورد منع نکنید.

نماینده ولی فقیه در گلستان بیان کرد: برخورد امیرالمومنین (ع) با ابن ملجم هم به گونه ای است که باعث تعجب او می شود و در نهایت جنایتکاری، اعتراف می کند که آن علی (ع) که من می شناسم هیچ وقت پایش را از حق جابجا نمی کند.

وی تصریح کرد: مردی حبشی به وسیله مشک به مردم آب می داد ولی یک دست او انگشت نداشت. از او می پرسند چرا انگشت تو قطع شده است اما او جواب می دهد بهترین مردم انگشت دست من را قطع کرده و توضیح می دهد که هنگام سرقت بازداشت شد. امیرالمومنین از او پرسید که آیا می دانستید که سرقت حرام است و او پاسخ داد بله. بعد انگشت او را قطع کردند ولی در جایی نگهداری کردند که بهترین خدمات را به او می دادند تا خوب شد. در آخر هم حضرت علی (ع) گفتند که اگر توبه کنید برای شما بهتر است و اگر اصلاح شوید خداوند شما را با همین دستان و انگشت قطع شده به بهشت می فرستد ولی اگر توبه نکنید وارد آتش می شوید.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: نحوه برخورد مسئولان زندان با زندانی بسیار مهم است و روایات نشان می دهد زندان از نگاه اسلام فقط جای مجازات نیست بلکه باید روی آن ها کار شود تا ندامتی که منجر به توبه و بازگشت است ایجاد شود.

وی تاکید کرد: زندانی باید فقط گرفتار جرمی که مرتکب شده باشد و مشکل دیگری برای او در زندان ایجاد نشود. برای همین زندان بانی کاری دشوار و مسئولیتی سخت است.

امام جمعه گرگان اضافه کرد: در ایامی قرار داریم که اهل بیت رسول خدا (ص) به عنوان اسیر وارد شهر شام می شوند. اسیر یعنی کسی که همه چیز را از او گرفته است و مساوی با ذلت است. ولی آن ها خودشان نشکستند ولی نظام حاکم را شکستند. این درس بسیار مهمی است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۳:۴۷ ب.ظ

دیدگاه