کوشش امیر کویت برای فرو نشاندن آتش اختلاف در شورای همکاری خلیج فارس

شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت که برای حل اختلاف ها میان سه کشور شورای همکاری خلیج فارس با قطر میانجیگری می کند، شانزدهم آبان به امارات عربی متحده، قطر و بحرین سفری کوتاه مدت کرد.

به گزارش هفدهم آبان روزنامه «اللواء» لبنان، سفر امیر کویت به این سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس در حالی صورت گرفت که قرار است وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نوزدهم آبان در دیدار مقدماتی نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس که هجدهم آذر در پایتخت قطر برگزار خواهد شد، گرد هم آیند.

بر پایه این گزارش، سه کشور عربستان سعودی، امارات و بحرین در چهاردهم اسفند ماه سال پیش در اعتراض به پشتیبانی های قطر از گروه های نزدیک به اخوان المسلمین در کشورهای عربی، سفرای خود را از این کشور فراخواندند.

به گزارش هفدهم آبان شبکه خبری «اسکای نیوز» امارات، شیخ صباح در سفر کوتاه خود به «ابوظبی» پایتخت امارات، با شیخ «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رییس جمهوری این کشور و نیز شیخ «محمد بن زائد آل نهیان» امیر ابوظبی دیدار و در مورد ضرورت برقراری اتحاد میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت و گو کردند.

بر پایه این گزارش، امیر کویت در سفر کوتاه خود به دوحه نیز با شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار کرد.

امیر کویت پس از دوحه به بحرین رفت و با «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین گفت و گو کرد.

در نشست فروردین ماه شورای همکاری خلیج فارس که در ریاض برگزار شد، «صباح خالد الصباح» وزیر امور خارجه کویت از توافق کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره بر طرف شدن اختلاف ها با قطر خبر داد، اما به زمان بازگشت سفیران عربستان، امارات و بحرین به دوحه پایتخت قطر اشاره ای نکرد.

این کشور همچنین به تامین مالی اخوان المسلمین مصر و گروه های نزدیک به این جنبش در کشورهای عربی متهم شده است.

بحران سیاسی بزرگی میان قطر از یک سو و عربستان، امارات و بحرین از سوی دیگر جریان یافت، به گونه ای که این سه کشور دوحه را به در پیش گرفتن سیاست های خصمانه علیه خود به ویژه به دلیل پشتیبانی از گروه اخوان المسلمین متهم کردند.

سه کشور یادشده در چهاردهم اسفندماه گذشته سفیران خود را از دوحه فراخواندند و قطر را به رعایت نکردن اصول شورای همکاری خلیج فارس و مداخله در امور داخلی خود متهم کردند که از زمان شکل گیری شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱میلادی تاکنون یک اقدام بی پیشینه به شمار می رود.

شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ میلادی با هدف نزدیک کردن۶ کشور عربی بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات تاسیس شد.

** اختلاف در شورای همکاری خلیج فارس

سفر امیر کویت به قطر، امارات و بحرین در شرایطی صورت گرفت که پس از چند هفته قطر میزبان نشست مقدماتی وزیران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود.

همچنین این سفر در شرایطی صورت گرفت که پس از اینکه عربستان، امارات و بحرین در اسفند ماه پیش سفیران خود را از دوحه فراخواندند میان این کشورها با قطر اختلاف در جریان است و این سه کشور قطر را متهم کرده اند که «توافقنامه ریاض» را اجرا نمی کند.

قطر در فروردین و در تلاش برای از میان بردن شکاف عمیق ایجاد شده با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، توافقنامه ای موسوم به توافقنامه ریاض با دیگر اعضای شورای همکاری منعقد کرد و وعده داد که مفاد آن را اجرا می کند.

صاحبنظران بر این باورند که هدف امیر کویت از سفر به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای حل اختلاف میان این کشورها صورت گرفته است و وی تلاش می کند با سفر خود در چارچوب دیپلماتیک دیدگاه های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را همسو کند.

در این پیوند، روزنامه «العرب» چاپ لندن هفدهم آبان نوشت: سفر امیر کویت به امارات در شرایطی صورت گرفته است که اخبار نشان از این دارد که کویت برای نزدیک سازی دیدگاه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تلاش می کند و این سفر مقدمه ای برای همسو کردن دیدگاه ها در نشست شورای همکاری خلیج فارس می باشد که قرار است در هجدهم آذر در دوحه قطر برگزار شود.

در این ارتباط پادشاه کویت بیست و هشتم آبان با سفر به عربستان سعودی و دیدار با «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان، تلاش کرده است تا فضا را برای برپایی نشست شورای همکاری خلیج فارس در دوحه فراهم کند.

به گزارش هفدهم آبان تارنمای «اخبار مصر»، قطر با اتهام پشتیبانی از گروه اخوان المسلمین در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس روبرو است.

همچنین قطر از بزرگ ترین پشتیبانان گروه اخوان المسلمین مصر و دیگر جریان های وابسته به این گروه در دیگر کشورها به شمار می رود. این در حالی است که عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از نظامیان مصر پشتیبانی می کنند.

افزون بر این، تارنمای «ایستگاه اخبار سوریه» هفدهم آبان نوشت: دیگر نگرانی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پوشیده، سری و قابل سرپوش نهادن نیست.

نگرانی و ترس کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آشکار شده است و دیگر عبارت های تعارفی، دوستانه و دورویانه نمی تواند بر شکاف ها و اختلاف ها میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس سرپوش نهد.

به نوشته این تارنما اگر با دقت به چالش هایی که اعضای شورای همکاری خلیج فارس با آن روبرو هستند و همچنین به اوضاع ناگوار منطقه نگاه شود می توان اینگونه استدلال کرد که با وزش نخستین توفان، بنیان لرزان این کشورها از هم فرو خواهد پاشید.

به نوشته تارنمای ایستگاه اخبار سوریه، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از مشکل های آشکاری رنج می برند و دیگر عبارت های دوستانه ها نمی تواند بر این مشکلات سرپوش نهد.

اختلاف های امنیتی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی بسیاری میان این کشورها وجود دارد.

این کشورها رویکردهای گوناگونی دارند. قطر با کشورهای عربستان، بحرین و امارات اختلاف دارد. عربستان و عمان با هم اختلاف دارند. همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با یمن اختلاف دارند. این اختلاف ها اندک نیست. این تنش ها گاهی پنهان و در برخی از مواقع آشکار است.

به نوشته این تارنما، نشست های شورای همکاری خلیج فارس به نشستی برای حل اختلاف ها و همسو سازی دیدگاه ها تبدیل شده است و نه نشستی برای شکوفایی و همکاری میان این کشورها.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، پس از سه دهه از تشکیل این شورا، در تحقق بخشیدن به هرگونه همکاری عملی شکست خورده اند.

فراخواندن سفیران سه کشور اعضای شورای همکاری خلیج فارس از دوحه نشان داد که میان این کشورها، همکاری قابل توجهی وجود ندارد. سفر امیر کویت به قطر، بحرین و امارات، برای انسجام و جشن برای آغاز به کارگیری ارز همسان میان اعضای این شورا نیست بلکه این سفر برای فرونشاندن آتش درگیری میان آنها صورت گرفته است.

در پایان باید گفت هرچند سفر امیر کویت به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و میانجیگری این کشور برای کاهش تنش ها میان اعضای این شورا صورت گرفت، اما عمق اختلاف ها میان این کشورها به حدی زیاد است که نمی توان انتظار داشت با یک سفر حل و فصل شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲:۱۱ ب.ظ

دیدگاه