آیت الله نورمفیدی خطیب نماز جمعه گرگان :امیدوارم خداوند متعال به همه توفیق دهد امام حسین (ع)را بیشتر و بهتر بشناسیم و با شناخت و معرفت بر امام حسین اشک بریزیم

البرز گلستان/به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان، آیت الله نورمفیدی در خطبه های نماز جمعه شهرستان گرگان، با یادآوری خطبه های هفته گذشته درباره زمینه های قیام امام حسین (ع) اظهار کرد: نظام حاکم در زمان امام حسین (ع) دنبال بیعت گرفتن از او بود. بیعت به معنی پذیرفتن است و امام حسین (ع) ملزم شده بود حکومت یزید را با آن شرایطی که بیان شد بپذیرد و زیر بار آن برود.

وی افزود: امام حسین (ع) در مقابل مطلبی که او را ملزم به پذیرش نظام حاکم کرده بود سه برنامه درنظر داشت. یک برنامه این بود که ایشان همان ابتدا اعلام کرد به هیچ وجه و در هیچ شرایطی تسلیم این نظام حاکم نمی شود.

امام جمعه گرگان ادامه داد: امام فرمود «اگر در این دنیا هیچ پناهی پیدا نکنم و هیچ کس من را نپذیرد، با یزید بن معاویه بیعت نمی کنم.» و این تصمیمی بود که سیدالشهدا علنی اعلام کرد.

وی برنامه دوم سید الشهدا را افشاگری عنوان کرد و گفت: امام قصد داشت تا به گوش جامعه اسلامی برساند که شرایط فعلی نظام حاکمیت، وضعیت خوبی ندارد. سید الشهدا در سخنرانی های خود اشاره می کند که «ای مردم، مگر نمی بینید که حق اعمال نمی شود و باطل روز به روز در جامعه اسلامی گسترش می یابد.»

آیت الله نورمفیدی با بیان این که امام می گوید من زندگی را در این شرایط ذلت و مرگ را شرافت می بینم، تصریح کرد: نکته سومی که امام دنبال آن بود مسئولیت مسلمان در چنین شرایطی بود.

وی اضافه کرد: امام حسین (ع) فرمود مسئولیت افراد این است که همه فریاد بزنند و صدایشان بلند شود. در عین حال این جمله را هم می گوید که چه کسی از حسین سزاوارتر است که در چنین شرایطی بلند شود و برای تغییر اوضاع اقدام کند. اما بعد می فرمایند هرکسی ببیند و کاری انجام ندهد، این آدم همانجایی می رود که آن ستمگر می رود.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با انتقاد از انتشار برخی مطالب غیرواقع در باره ائمه و بخصوص اهداف قیام امام حسین (ع) در فضای مجازی، بیان کرد: در فضای مجازی دیدم که می گفتند امام حسین دنبال جنگ نبود و می خواست صلح کند. این درست است که هدف امام جنگیدن نبود، اما آیا می توان گفت که امام حسین (ع) می خواست در مقابل نظام ظالم سر فرود آورد، در حالی که به یارانش گفته بود « هر کسی جانش را در کفت دستش گذاشت و می خواهد در راه خدا کشته شود با من بیاید».

وی اظهار کرد: سیدالشهدا وقتی آن شرایط پیش آمد به مردم عراق گفت که شما خواستید آمدم و اگر نمی خواهید بر می گردم ولی این جمله به آن معنا نیست که امام حسین (ع) می خواست دست روی دست بگذارد. تصمیم اساسی سید الشهدا این بود که مقابل نظام حاکم بایستد و افشاگری کند.

امام جمعه گرگان خاطرنشان کرد: اگر امام حسین (ع) به کربلا رفت، برای این بود که فردا در تاریخ نگویند مردم امام را خواستند و زمینه هم فراهم بود ولی خودش نرفت. آن ها اگر در کربلا هم امام را می پذیرفتند، قطعا در صحنه دیگری سیدالشهدا را آرام نمی گذاشتند.

وی تاکید کرد که اگر برای جوانان شبهات پیش آمد حتما بپرسند و جست و جو کنند.

آیت الله نورمفیدی در ادامه، با یادآوری حرکت کاروان کربلا در ظهر روز ۱۱ محرم به سمت کوفه، تصریح کرد:  سید بن طاووس که در قرن پنجم زندگی می کرده کتابی دارد به نام «لهوف» و در کتاب خود آورده است در کربلا دشمن خیمه ها را آتش زد و در این هنگام خانم ها پا برهنه و با چشم گریان از خیمه بیرون آمدند و آن ها را به صورت اسیر از خیمه ها حرکت دادند، کاروان درخواست داد از کنار مقتل شهدا عبور کنند و وقتی چشم کاروان به شهدا افتاد فریاد از آن ها بلند شد.

وی اظهار کرد: دختر علی بر پیکر امام حسین فریاد می زد و با قلبی پر از غصه و صدایی محزون صدا می زد ای پیامبر (ص) که ملائکه آسمان بر تو درود می فرستند، ببین صحنه را، این حسین تو است که جایش روی زانوی تو بود ولی اکنون بر زمین افتاده و پیکرش پر از خون است و بدنش تکیه تکیه شده است.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که زینب (س) در اینجا یاوری نداشت و همه بزرگان او شهید شده بودند، به تشریح اظهارات حضرت زینب در کربلا پرداخت و اظهار کرد: آن حضرت بر پیکر امام حسین (ع) رسید و فریاد می زد که «پدرم فدای این کشته می شد. کشته ای که سپاهش را غارت کردند. پدرم فدای این عزیزی که ریسمان های خیمه او را  به هم ریختند. پدرم فدای این عزیزی که جان من فدای او بشود. پدرم فدای آن تشنه ای که با لب تشنگی به شهادت رسید. پدرم فدای این برادر عزیزی که از موهای سپیدش خون می چکد. پدرم فدای آن عزیزی که جد او فرستاده خدا است.»

وی تصریح کرد: زینب (س) برنامه اش را از گودال قتلگاه و کنار جسد ابی عبدالله آغاز کرد و آنچنان موثر بود که برخی از سپاه دشمن هم به گریه افتادند.

آیت الله نورمفیدی در پایان خطبه اول خاطرنشان کرد: امیدوارم خداوند متعال به همه توفیق دهد امام حسین (ع)را بیشتر و بهتر بشناسیم و با شناخت و معرفت بر امام حسین اشک بریزیم زیرا قطعا اشکی که با معرفت ریخته شود آتش جهنم را خاموش می کند.

وی در خطبه های دوم نماز جمعه، با یادآوری این که امروز سالروز شهدات امام زین العابدین(ع) در سال ۹۵ هجری قمری است، گفت: امام زین العابدین (ع) پس از شهادت امام حسین (ع) مسئولیت بسیاری سنگینی بر عهده داشت زیرا بعد از واقعه کربلا چنان خفقانی حاکم شده بود که اصلا کسی جرات نمی کرد به خاندان پیغمبر (ص) نزدیک شود.

وی تصریح کرد: امام زین العابدین(ع) در چنین شرایطی بودند. آن امام بزرگوار در قالب دعا و با کادر سازی فعالیت های خود را شروع کرد و آرام آرام جمعیت زیادی را اطراف خود جمع نمود.

امام جمعه گرگان افزود: مسئولیت امام زین العابدین (ع) بعد از شهادت امام حسین(ع) شروع شد. آن ها اسیرهایی بودند که مصیبت دیدند، اما در عین حال مسئولیت بزرگی داشتند. اول این که باید دشمن را رسوا و مردم را آگاه می کردند.

وی با تاکید بر این که اگر کاروان اسرا نبود، اهداف کربلا همانجا دفن می شد، گفت: ابن زیاد می خواست به زینب آتش بزند و گفت دیدی خداوند با برادرت چه کرد، اما زینب (س) جواب داد من جز زیبایی چیزی ندیدم و با این جواب او را به آتش کشاند.

آیت الله نورمفیدی اظهار کرد: جنایات کاران می خواستند بر حادثه کربلا پرده بیندازند و از اهداف مهم کاروان کربلا این بود که جلوی این دسیسه را بگیرند. آن ها می گفتند حسین دنبال قدرت است و می خواستند پرده پوشی کنند، ولی اسرا توانستند پرده ها را کنار بگذارند. زینب (س) گاهی مانند آتشفشان طوفان به پا می کرد و گاهی هم از شدت غم اشک می ریخت ولی همه کارهای او حساب شده بود.

امام جمعه گرگان در پایان خود و دیگران را به تقوای الهی دعوت کرد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۲۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۲۲ ب.ظ

دیدگاه