دکتر مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان: ۲۲ هزار هکتار اراضی شیب‌دار گلستان به باغات مثمر تبدیل‌شده است

البرز گلستان/دکتر مختار مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در سومین نشست ستاد استانی توسعه باغ‌های اراضی شیب‌دار گلستان که با حضور فرمانداران، مدیران جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان‌های کردکوی، گرگان، علی‌آباد، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان گالیکش برگزار شد، گفت: تاکنون ۲۲ هزار هکتار اراضی شیب‌دار گلستان به باغات مثمر تبدیل‌شده است که از این میزان ۷۰ درصد آن به باردهی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه گلستان قریب ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیب‌دار دارد گفت: کاربری زراعی اراضی شیب‌دار و بهره‌برداری نامناسب از آن باعث تخریب فراوان منابع خاک و زیرساخت‌های موجود در اراضی پائین‌دست استان شده است.

مهاجر با اشاره به اینکه سنوات گذشته گاهی بهره‌برداری نامناسب از اراضی شیب‌دار استان باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیری شده است گفت: به‌منظور پیشگیری از این قبیل حوادث، پس از وقوع سیلاب‌های مخرب سال‌های ۸۰ و ۸۱ طرح کاربری اراضی شیب‌دار به باغات مثمر پس از پیگیری‌های فراوان به تصویب رسید و به استان ابلاغ شد و پس‌ازآن عملیات اجرایی از همان سال در سطح شهرستان‌های تحت پوشش آغاز شد که تاکنون در سطح بیش از ۲۲ هزار هکتار به انجام رسیده است.

وی افزود: بر این اساس هرسال سطح قابل‌توجهی از اراضی شیب‌دار کم بازده زیرپوشش باغات مثمر قرارگرفته و امسال برنامه‌ی احداث ۸۵۰ هکتار باغات جدید بااعتباری معادل ۲۵ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیشتر درختان کشت‌شده در اراضی شیب‌دار استان زیتون، گردو و فندق هستند که میانگین تولید زیتون از حدود پنج‌تن در باغ‌های دیم تا حدود ۲۰ تن در باغ‌های آبی متغیر است.

وی بابیان اینکه با توسعه باغ‌های مثمر در اراضی شیب‌دار گلستان در برنامه ۱۴۰۴، سطح زیر کشت آن‌ها به ۵۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت، افزود: دولت برای حمایت از این طرح، توزیع نهال یارانه‌ای و پرداخت کمک‌هزینه احداث و آبیاری به کشاورزان را در برنامه دارد.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۴ ب.ظ

دیدگاه