اشک​های بهداد روی سکوی قهرمانی سلیمی‌: رکورد دنیا ؟ ۴۵ روز دیگه!

بهداد سلیمی دلاور قائمشهری وزنه‌‌برداری ایران در شکستن رکورد یک​ضرب دنیا که به خودش تعلق دارد ناکام ماند و وزنه ۲۱۵ کیلوگرمی از دستش سر خورد تا حسین رضازاده فریاد افسوسی شیرین داشته باشد!

همه چیز تحت تأثیر حضور بهداد سلیمی در سالن وزنه‌‌برداری بود. انگار که چشم تماشاگران، وزنه‌بردار دیگری را نمی‌دید. از همان لحظه‌ای که تصویر بهداد در مانیتور سالن نقش بست آنها شروع به تشویق سلیمی کردند. ورزشکاران پشت‌سر هم وارد سالن شدند تا با قرار گرفتن روی تخته به تماشاگران معرفی شوند. نوبت به بهداد که رسید دوباره سالن ترکید. بیشتر حاضرین در ورزشگاه را ایرانی‌ها تشکیل می‌دادند. آنها مثل همیشه بر طبل می‌کوبیدند و با فریاد «ایران، ایران» مایه دلگرمی بهداد و بهادر. وقتی همه داشتند از تخته پایین می‌رفتند بهداد کمی مکث کرد.

او دور تا دور تخته را بررسی کرد و با پایش به آن کوبید. احتمالاً می‌خواست مطمئن شود. پس از مراسم معارفه، تاماش آیان و وزیر ورزش ملاقات کوچکی را در همان سالن ورزشگاه انجام دادند. ملاقاتی که در حد رد و بدل شدن چند جمله کوتاه بود. چند جمله‌ای که تاماش آیان رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌‌برداری آن را به زبان آورد: «به شما به خاطر حضورتان در اینجا خیرمقدم می‌گویم. امیدوارم امروز شاهد رکوردشکنی جدیدی از بهداد سلیمی باشیم.» مسابقات که شروع شد از بهادر مولایی گرفته تا بقیه وزنه‌برداران یکی​یکی آمدند، وزنه زدند و رفتند. هنوز نوبت بهداد نرسیده بود. وزنه‌برداران قزاقستان و ازبک هرچه در چنته داشتند را رو کردند تا شاید به درخواست اولیه بهداد سلیمی یعنی وزنه ۱۹۵ کیلوگرمی برسند. آرزویی که بهداد با افزایش ۵ کیلوگرمی وزنه‌‌اش آن را به باد داد. وقتی وزنه‌برداران ازبکستان و قزاقستان وزنه ۱۹۱ را بالای سر بردند این بار نوبت بهداد بود تا مقابل چشم مسئولان ورزش ایران این وزنه را بالای سر ببرد. بالای سرش ببرد و از وزیر ورزش گرفته، تا کیومرث هاشمی، نصرا… سجادی، شهنازی، مشاوران عالی، سفیر، نماینده سفارت و چهره‌های ناآشنا برایش کف زدند. سلیمی اما همان کاری را کرد که باید می‌کرد. مهار وزنه ۲۰۰ کیلوگرمی. دیگر کسی نمانده بود.

او بود و خودش! بهداد پس از مهار این وزنه ۱۰ کیلوگرم روی آن گذاشت تا ابتدا رکورد بازی‌های آسیایی که دست خودش بود را جابه‌جا کند. رکوردی ۲۰۵ کیلوگرمی که آن را در گوانگ‌ژو زده بود. این اتفاق افتاد تا این بار بهداد به رکورد جهانی خودش حمله کند. مهار وزنه ۲۱۵ کیلوگرمی. نفس‌ها در سینه حبس شده بود. وزیر ورزش، رئیس کمیته المپیک و بقیه چشمان‌شان خیره به تخته بود. بهداد مثل همیشه یک یا علی مولا مدد گفت و به زیر وزنه زد اما… مهار این وزنه برای قویترین مرد جهان هم غیرممکن بود. شروع حرکت دو ضرب با شوک آسیب‌دیدگی بهادر مولایی آغاز شد. او بعد از فشاری که در حرکت یک​ضرب تحمل کرد، به سراغ وزنه دو ضرب نرفت. بهداد اما در رقابتی که رقیبی غیر از خودش نداشت در همان حرکت یک​ضرب ۲۴۰ کیلوگرم را هم زد و با رسیدن به ۴۵۱ کیلوگرم طلای این وزن را از آن خود کرد. بهداد برای این وزنه کمی لرزان بلند شد اما با همین وزنه همه رکوردهای آسیایی را جابه​جا کرد. لحظه‌ای بعد یونان هال چینی با حمله به وزنه ۲۴۵ کیلوگرم روی سن آمد اما ناکام ماند و فرصت را در اختیار بهداد قرار داد. این بار دلاور ایرانی حمله کرد به وزنه ۲۵۵ کیلوگرم.

او شاید در این وزنه داشت برای بازی‌های جهانی آماده می‌شد. او می‌توانست در این لحظه به رکورد ۲۶۳ کیلوی حسین رضازاده حمله کند اما تنها به رکورد مجموع ۴۶۵ کیلوگرم بسنده کرد و دلیلی ندید به سمت رکوردهایی برود که حسین رضازاده سال‌ها به آنها افتخار کرده است. بهداد، رستم ایرانی دلاورانه ایران را صاحب پنجمین مدال طلا کرد. بهداد سلیمی در حالی که اشک در چشمانش سرازیر بود بعد از گرفتن طلای اینچه​اون می‌گوید: «امیدوارم این طلا به مردم چسبیده باشد، تا به حال به این رکورد نرسیده بودم. رکورد قبلی من ۴۶۸ بود، تا به حال ۴۵۵ را هم نزده بودم. خوشحالم. خدا را شکر مزد زحماتم را گرفتم.» او انصراف از حرکت سوم را مربوط به پیش‌رو بودن مسابقات جهانی می‌داند: «من ۴۵ روز دیگر باید به جهانی بروم. وزنه سنگین زدن ریسکش بالاست. باید آمادگی خودم را حفظ کنم. من از خانواده‌ام تشکر می‌کنم و دست تک‌تک مردم را می‌بوسم.»

دلجویی وزیر از مولایی
بعد از آسیب‌دیدگی بهادر مولایی وزنه‌بردار سنگین​وزن ایرانی در بازی‌های آسیایی محمود گودرزی، وزیر ورزش از او دلجویی کرد. وزیر که نظاره‌گر رقابت‌های دسته ۱۰۵ کیلوگرم بود نزد مولایی رفت و از او دلجویی کرد: «نگران شما شدم، بدون مشورت زانویت را جراحی نکنی. امیدوارم با بهبودی کامل در المپیک ریو موفق باشی.» مولایی هم از توجه وزیر تشکر می‌کند: «من نباید به زانویم فشار می‌آوردم. خوشحالم که وزیر به قهرمانان توجه دارد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۳:۰۴ ق.ظ

دیدگاه