گریزی بر عملیاتی شدن شعارها و وعده های داده شده ی نمایندگان استان/نمایندگان گلستان درباره طرح های ناتمام استان پاسخ دادند

البرز گلستان/ امسال باز هم قرار است مردم ایران حماسه ای دیگر بیافرینند و نشان دهند که بعد از گذشت ۳۷ سال از انقلابشان همچنان پایدار و استوار ایستاده اند.

تجلی گاه این حماسه، برگزاری دو انتخابات مهم در هفتم اسفندماه است; یکی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دیگری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری. مردم با انتخاب کاندیدای مورد نظر خود در پای صندوق های رای این توقع را از نامزد انتخابیشان دارند که همواره چون یک سرباز در میدان عمل، مدیریت صحیح و صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهد و در تصمیم گیری ها، قانونگذاری و همچنین در پیگیری وعده هایی که در شعارهای انتخاباتی خود مطرح کرده است موفق عمل کند.

بهتر دیدیم اکنون که در پایان کار نمایندگان دوره نهم هستیم گریزی بر عملیاتی شدن شعارها و وعده های انتخاباتی آنها بزنیم. البته می دانیم که کار اصلی یک نماینده قانونگذاری ست، اما او می تواند بر پیگیری طرح ها و اجرای آنها، در کنار مجریان طرح، نظارت داشته باشد و پافشاری کند بر انجام صحیح و به موقع طرح های استان و حوزه انتخابیه اش.

نظری مهرهمراه ایشان خاموش بوده و پاسخی دریافت نکرده ایم !!

نظری مهر نماینده کردکوی ، بندرگز، بندر ترکمن قرار بود به سوالاتی در مورد پیگیری بیمارستان قلب و چرایی انتقال این بیمارستان به مرکز استان و راه اندازی خانه فرهنگ شهرستان کردکوی، همچنین در شهرستان بندرکز در باره رونق گردشگری، ساخت و گسترش اسکله و میدان بندرگر، در بندرترکمن معروف به شهر کلنگ های نا تمام در موردشکست رونق طرح خاویار،راه اندازی جاده چهاربانده بین بندر ترکمن وکردکوی، رونق بازراچه اسکله، همچنین بلاتکلیفی زمین در نظر گرفته شده برای آموزش خلبانی، ساخت دهکده ورزشی، دهکده گردشگری،دهکده حجاج، که فقط کلنگ آنان زده شده است، دیگر اینکه در باره زمین هتلی که قرار بوده ساخته شود وی متاسفانه با قطعه بندی زمین و فروش آن این طرح منتفی شده است و جاده کمربندی بندر ترکمن به گمیشان و…پاسخ دهد.

متاسفانه با پیگیری های صورت گرفته و تماس های مکرر، همچنین تماس با نماینده ایشان جناب نجفی ، تلفن همراه ایشان خاموش بوده و پاسخی دریافت نکرده ایم !!

برای بررسی طرح های وعده داده شده ناتمام از نماینده استان پرس وجو کردیم

عیسی امامی نماینده گرگان و آق قلا درمجلس شورای اسلامی درباره طرح های ناتمام شهرستان گرگان بویژه اولین دکل حفاری جهت اکتشافات نفتی در منطقه صوفیکم شهرستان آق قلا می گوید: “اهتمام جدی بر این بوده که تیم حفاری مشغول به کار شود و ۲ ماه است که این اتفاق افتاده است.

البته این به نفع خود دولت بود که در این زمینه اقدامات را زودتر ساماندهی کند چرا که فقط ۲ درصد از درآمد نفتی به خود استان اختصاص پیدا می کند و بقیه اش سهم دولت است.

امامی در مورد اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه و ارتقاء فرهنگ دراستان نیز اظهار می دارد: “ما در ۳ سال گذشته سعی داشته ایم در زمینه زیرساخت ها با نهادهای مربوطه همچون سازمان تبلیغات و ارشاد اسلامی همکاری داشته باشیم.”

هر روز نیاز گلستان به تقویت فرهنگ و ارزش های اسلامی پررنگ تر می شود

در مورد فرهنگ از هر نماینده گلستان پرسیده شد. همه اذعان داشتند که دراین مورد اقداماتی صورت گرفته و سازمان ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در این مورد فعالیت دارند. درست است اما چرا با این همه فعالیتی که در زمینه فرهنگ صورت می گیرد هر روز نیاز این استان به تقویت فرهنگ و ارزش های اسلامی پررنگ تر می شود؟ این سوالی است که هنوز پاسخی برای آن نیافتیم!

امامی در مورد ساخت بیمارستان جاده ۶۰ کلاه در گرگان که ۱۰ سال است جزو طرح های ناتمام محسوب می شود می گوید: “قبلا قرار بود این بیمارستان آموزشی شود که ظاهرا بیمارستان دیگری برای این منظور در نظر گرفته شده است. قرار است سرمایه گذاران خارجی در ۵ استان کشور برای ساخت بیمارستان سرمایه گذاری کنند و یکی از این استان ها گلستان است. بنابراین احتمالا بیمارستان ۶۰ کلاه در قالب همان طرح قرار خواهد گرفت.”

راهکاری جدید برای پیگیری طرح پتروشیمی

پتروشیمی گلستان هم جزو طرح هایی ست که نه مسئولان استانی و نه نمایندگان محترم شهرستان گرگان هنوز موفق نشده اند آن را به سرانجام برسانند.طرحی که ۹۵ هزارنفر سرمایه گذار دارد.مسئولان دروزارت نفت می گویند. این طرح برای دولت توجیه اقتصادی ندارد.همه منتظر هستیم تا این قفل با کلید این بزرگواران باز شود انشاا..!

حجت الاسلام علی طاهری نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از پتروشیمی طرحی که بدون تحقیق و مطالعه انجام شدوهم اکنون بی سرانجام است.می گوید:” در تلاش هستیم تا بخش سرمایه ریالی آن راتقویت بکنیم.جلسات متعددی گذاشته شده است. این مسئله درحال پیگیری است، از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری طی چند مرحله دعوت بعمل آمد، و حتی بازدید اولیه هم صورت گرفته شد. اما تاکنون به دلایلی اعلام آمادگی نکرده اند. وی می افزاید: در حال پیگیری هستیم ، طاهری از راهکاری جدید برای پیگیری این طرح خبر داد که بزودی اعلام خواهد شد.”

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد بسته فرهنگی منطقه آزاد اینچه برون هم می گوید:”قرار شده این موردهم درجلسه ای که با مدیر اجرایی منطقه آزاد اترک در آینده نزدیک برگزارمی شود مطرح و بررسی شود.”

از نماینده شهرستان علی آباد و فاضل آباد در مورد طرح های نا تمام پل روگذر و زیرگذر ورودی جاده علی اباد وفاضل آباد و پل کمربندی علی آباد و تقاطع مزرعه همچنین رونق شهرک صنعتی علی آباد و فاضل آباد، سد زرین گل هم سوال شد.

اعتبارات به علت عدم نظارت بانک ها در واحد های شهرک صنعتی ترزیق نشد

رحمته ال.. نوروزی ازطرح پل روگذرو زیرگذر فاضل اباد وعلی آباد را طرحی ناتمام می داند و می گوید:” این طرح کار های اولیه ان صورت گرفته و پیمانکار آن هم مشخص شده، اما این طرح تا سه سال اینده هم به پایان نمی رسد وی می افزاید: این طرح بعلت کمبود اعتبار و نبود بودجه و اعتبار در وزارت نفت و دولت زمانبراست.نم

اینده علی اباد در مجلس شورای اسلامی درمورد پل کمربندی وتقاطع مزرعه و اتمام کار آن اظهار می دارد: این پل تا یکی دوماه آینده به اتمام خواهد رسید.اعتبارآن آماده است، و کار بزودی به نتیجه خواهد رسید. وی در مورد رونق و گسترش شهرک صنعتی علی آباد هم اظهار می دارد: برای این شهرک ۲۵ میایارد تومان اعتبار تخصیص داده شد، اما متاسفانه این اعتبارات به علت عدم نظارت بانک ها در واحد های شهرک صنعتی ترزیق نشد، بیشتر خرج معوقات شد تا رونق واحد های شهرک صنعتی!!! این واحد ها بعلت بدهی اکثر آنها در تصرف بانکهاست !! اما ناحیه صنعتی فاضل اباد رو به رونق است.

وی در مورد سد کبودوال هم می افزاید: برای تکمیل و توسعه این طرح هم ۳۰۶ میلیارد تومان معادل ۹۲ میلیون یورو، وام از صندوق توسعه اسلامی در جده گرفته شده است، که با پرداخت آن می شود طرح را توسعه داد.”

در کشور ما وام میلیاردی داده می شود، بعلت عدم نظارت بانک ها و پیگیری تسهیلات داده شده بیشترین صدمات به اقتصاد کشور و استان وارد شده است. هم اکنون شهرک صنعتی علی آباد یک نمونه بارز است، که این بی نظارتی ورشکستگی واحد ها صنعتی را بدنبال داشته است، هم اکنون خیلی از واحد ها درتصرف بانک ها قرار گرفته اند.

 

بعد از سه سال سرگردانی می شود در این چند ماه باقی مانده به نتیجه قطعی رسید

رضا صابری نماینده شهرستان آزادشهر و رامیان در مورد پیگیری سرنوشت کارگران بیکار شده ی معدن زغال سنگ آزادشهر و رسیدگی به حق و حقوق آنان می گوید: “ما پیگیر مطالبات کارگران معدن زغال سنگ جاده ییلاق- قشلاق آزادشهر هستیم. کارگرانی که چند ماهی هست حقوقشان به تعویق افتاده و بیکار شده اند. در این زمینه مذاکراتی هم داشته ایم تا شرکت مربوطه که متعلق به بخش خصوصی هم هست تامین منابع مالی این کارگران را در دستور کار قرار دهد.

همچنین در تلاش هستیم تا از طریق سازمان تامین اجتماعی قریب به ۷۰ نفر از کارگران این معدن را که دارای سابقه ۲۰ ساله هستند و جزو گروه مشاغل سخت هم قرار می گیرند بازنشسته کنیم.” صابری در مورد تاریخ دقیق محقق شدن مطالبات اظهار می کند: “به علت رکود اقتصادی شرکت ها که امری سراسری ست نمی توان تاریخ مشخصی اعلام کرد. من تا پایان دوره نماینده گیم تلاش خواهم کرد تا کارگران اگر موفق نشدند از طریق شرکت ذوب آهن به مطالبات خود برسند تشکیلاتی فراهم شود تا به حق خود برسند.”

البته باورش سخت است که بعد از گذشت سه سال سرگردانی بشود در این چندماه باقی مانده تا دوره نهم به نتیجه قطعی رسید. امیدواریم این اتفاق مبارک بیفتد!

دولت توان اجرای تعهدات خودش را ندارد

صابری در مورد پروژه ناتمامی که قرار بوده شهرستان آزاد شهر را به عنوان محل دپوی دفن ضایعات شرق استان درنظر بگیرد اینگونه توضیح می دهد: “ما نسبت به دپوی زباله معترض هستیم! این واقعا ناراحت کننده است زیرا تاکنون هیچ تاسیساتی را برای تکمیل این پروژه تامین نکرده اند. این مطلب را به مقامات استانی و ملی هم اعلام کردیم اما متاسفانه آنها در انجام تعهداتی که دارند کوتاهی می کنند. بنده اعتراض مردم را به محیط زیست کشور اعلام کردم اما هیچ اقدام شایسته ای ازطرف آنها ندیدم!” وی می افزاید: “ما معتقد هستیم وقتی دولت توان اجرای تعهدات خودش را ندارد بنابراین اجازه دفن زباله و دپوی آن را در این منطقه نخواهد داشت! ”

رضا صابری نماینده آزادشهر و رامیان توسعه بخشی از بیمارستان خان ببین و افتتاح ورزشگاه در آزادشهر را هم از جمله طرح های ناتمامی نام برد که به گفته وی در همین چند ماه باقی مانده از خدمت وی به ثمر خواهند رسید.

نماینده محترم مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوتپه از دادن پاسخ صرف نظر نمودند

متاسفانه برخی نمایندگان بعد از انتخاب در حوزه نمایندگی خود در عمل هم نشان داده اند که درعملکرد و انجام وظیفه نسبت به رای مردم، جزیره ای عمل کرده اند. جای تاسف دارد که گفته شود برخی از نمایندگان محترم به زادگاه خود و یا شهرستان خاصی توجه داشته اند. متاسفانه آنها عدالت محوری را سرلوحه کار خود قرار نداده اند. وقتی برای مصاحبه به نماینده محترم مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوتپه مراجعه نمودیم ایشان از دادن پاسخ صرف نظر نمودند.

عبدالکریم رجبی در مدت چهار سال نمایندگی در این شهرستان ها در برخی از شهرستانها خوب و فعال ظاهر شده و متاسفانه در شهرستان مینودشت و گالیکش طرح خاصی را دنبال نکرده اند.

بیمارستان فاطمه الزهرای شهرستان مینودشت که از دوره نماینده قبلی پیگیری می شد هنوز بعد از گذشت ۴ سال به اتمام نرسیده است. جاده آزادشهر- مینودشت ۵ سال بیشتر است که دارد بازسازی می شود و هنوز پرونده اش باز است. سد نرماب چهل چای که طرحی ملی و استانی ست به علت عدم پیگیری نماینده محترم رو به تعطیلی است و… که همه اینها نشان از عدم عملکرد مثبت این نماینده محترم در حوزه انتخابیه اش است.

در تحقق یک طرح، نهادها و ارگان های مربوطه، همدوش نماینده در تلاش باشند

سلیمان عباسی که گفته می شود کمتر در جمع مردم حاضر می شود و مردم او را رویت نمی کنند پاسخش این است که درب دفتر نمایندگیش همواره باز است! وی همواره یا در صحن مجلس بوده و یا به دنبال پیگیری مشکلات شهرستان گنبد است.

عباسی تاکید می کند: “وظیفه یک نماینده قانونگذاری و پیگیری طرح های شهرستانی است.” وی معتقد است در تحقق یک طرح باید نهادها و ارگانهای مربوطه و مدیران بخش های مرتبط با آن طرح، چه استانی و چه شهرستانی همراه نماینده درتلاش باشند.

مشکل ما خود دانشگاه گلستان است که تلاش و همکاری نمی کند

عباسی در مورد طرح ناتمام فاز دوم اداره تامین اجتماعی گنبد می گوید: “من تلاش خود را انجام داده ام و نامه مکتوب زده شده است. این شعبه را به صورت کارگزاری دادند، ما اعتراض کردیم تا بصورت فاز دوم تامین اجتماعی باشد.

مسئولان عجله کردند و همان کارگزاری واگذار شد.” عباسی در مورد طرح دیگری که مربوط به اضافه شدن یک رشته پیراپزشکی در دانشگاه آزاد شهرستان گنبد و یا دانشگاه گلستان است خاطر نشان می کند: “وزیر بهداشت، جناب هاشمی مجوز مجتمع پیراپزشکی را صادر کرده است اما متاسفانه مسئولان استانی همکاری ندارند.

برای تحقق این امر دانشگاه گلستان مکان، آزمایشگاه و سایر امکانات را با هم طلب می کند. مگر در گرگان چنین اتفاقی افتاده است که سنگ اندازی می کنند؟ مشکل ما خود دانشگاه گلستان است که تلاش و همکاری نمی کند.”

برای ارتقاء یک شهر نیاز به خرد جمعی، همراهی و همکاری است

عباسی در مورد ایجاد دانشکده فنی حرفه ای در گنبد و پیگیری آن اظهار می دارد: “گرفتن مجوز با ماست ولی بقیه کارها به عهده زیر مجموعه استانی و شهرستانی ست که پیگیر شوند. با آقای میردامادی معاونت پارلمانی دانشگاه صحبت شده، نیاز به زمین دارد. البته اگر زمین هم آماده شود همه باید در تحقق این امر کمک کنند.”

با تحقق فرمانداری ویژه درگنبد وداشتن یک معاونت در استانداری قرار بود بعد ۵ اداره هم دارای معاونت شوند عباسی در این باره می گوید: “در مورد اداره میراث فرهنگی معاونت انجام شد. سایر ادارات هم باید در تلاش باشند تا معاونت در آنها هم تثبیت شود.” وی تاکید می کند که: “باید مسئولان همت کنند. برای ارتقاء یک شهر نیاز به خرد جمعی است. نیاز به همراهی و همکاری است.”

آنچه که از گفته های سلیمان عباسی نماینده محترم گنبد برداشت می شود این است که نماینده کارش پیگیری و اعلام نیاز به طرح ها و پروژه ها درحوزه انتخابیه است و سایر موارد به پیگیری و تلاش مسئولان شهرستان و استان بستگی دارد.

قضاوت بر همه صحبت های مطرح شده در این گزارش را به عهده شما مردم فهیم گلستان می گذاریم./نیلکوه/گلستان ما

گزارش: رقیه بشارت نیا

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۷ ق.ظ

دیدگاه