تونی بلر اعتراف کرد: جنگ عراق اشتباه بود / نمی‌دانستیم این‌طور می‌شود

نخست‌‌وزیر پیشین انگلیس، نخستین بار جنگ عراق را اشتباه دانست و پذیرفت اقدام مشترک او و جورج بوش به شکل‌گیری داعش منجر شده است.

به گزارش نظر به نقل از فارس، تونی بلر نخست‌وزیر اسبق انگلستان پس از ۱۲ سال از آغاز جنگ عراق، اعتراف کرد که این جنگ بر اساس اطلاعات نادرست شکل گرفته است.

در این مصاحبه که قرار است به زودی نسخه کامل آن از شبکه سی‌ان‌ان پخش شود، مجری به صراحت از وی سوال می‌کند: «آیا جنگ عراق اشتباه بود؟»

بلر در پاسخ می‌گوید: «از اینکه اطلاعاتی که دریافت کردیم اشتباه بود، عذر می‌خواهم.»

وی که تاکنون از پذیرش اشتباه بودن جنگ عراق خودداری کرده بود، در اظهارات غیرمعمولش گفت: «من ضمنا بابت برخی اشتباهاتی که در برنامه‌ریزی رخ داد و قطعا بابت اشتباهمان در درک اینکه پس از کنار زدن رژیم چه اتفاقی می‌افتد، عذر می‌خواهم. اما دشوار است که بخواهم بابت کنار زدن صدام عذرخواهی کنم.»

نخست‌وزیر اسبق انگلیس زمانی که از سوی مجری تحت فشار قرار گرفت که اذعان کند که حمله به عراق «ریشه اصلی» شکل‌گیری داعش بوده، گفت: «فکر می‌کنم عناصری از واقعیت در این (فرضیه) وجود دارد. قطعا نمی‌توان گفت مایی که صدام را در سال ۲۰۰۳ برکنار کردیم، کاملا در وضعیت سال ۲۰۱۵ بی تقصیریم.»

وی افزود: «با این حال، من همیشه می‌گویم که من بعد از عراق یک انتخابات دیگر را هم پیروز شدم، اما خوب موافقم، این یک مشکل سیاسی بزرگ بود.»

تغییر موضع ناگهانی بلر در حالی رخ می‌دهد که وی در سال‌های گذشته مکررا جنگ عراق را اقدامی درست دانسته بود. وی در سال ۲۰۱۳ در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «وقتی از من می‌پرسند که آیا پشیمان نیستی؟ من می‌گویم نه، نیستم. چطور می‌توانم از کنار زدن یک دیو پشیمان باشم.»

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۰۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱:۵۹ ب.ظ

دیدگاه