هفته ملی سلامت مردان از ۲۴ لغایت ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ با شعار مردان سالم ، ایران قدرتمند و جوان

کدخبر:۷۷۹۰۳

البرز گلستان، هفته ملی سلامت مردان از ۲۴ لغایت ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ با شعار مردان سالم ، ایران قدرتمند و جوان گرامی باد.

هفته آخر خرداد ماه امسال به عنوان هفته ملی سلامت مردان نامگذاری شده است، موقعیتهایی چون هفته ملی سلامت مردان بهانه ای است که عموم مردم در باره برخی مسائل مهم سلامتی اطلاعات بیشتری دریافت نمایند .

باروری یا توانایی داشتن فرزند و موفقیت در فرزندآوری، یکی از مهمترین اتفاقات زندگی مشترک برای همه زوجین است به همین دلیل در روز شمار هفته سلامت یک روز با عنوان “پیشگیری و تشخیص به هنگام ناباروری در مردان” نام گذاری شده است.

ناباروری با ایجاد اختلال در تولید مثل، همواره پیامدهای متعدد و اغلب ناخوشایندی را برای زوجین ایجاد می نماید.
حدود ۴۰ درصد از مشکلات ناباروری مربوط به مردان، ۴۰ درصد مربوط به زنان و حدود ۱۰ درصد مربوط به هر دو است. در حدود ۱۰ درصد از زوج ها نیز عامل ناباروری مشخص نیست.

گاهی بعضی بیماری ها و سبک های غلط زندگی به عنوان مثال « بیماری دیابت، مردان دارای اضافه وزن، سیگاری ها، یا مردا نی که از مواد مخدر استفاده می کنند » می توانند توانا یی مرد در باروری را تحت تأثیر قرار دهند.

چه زمانی باید به مراکز ناباروری مراجعه کرد؟در زوجینی که به مدت یک سال خواهان فرزند بوده و روش پیشگیری از بارداری نداشته و باردار نشده اند ، باید بررسی از نظر ناباروری صورت گیرد.

در خانم های بالاتر از ۳۵ سال، این بررسی باید بعد از ۶ ماه صورت گیرد.برخی عوامل مستعد کننده ناباروری در مردان چاقی و تغذیه نامناسب،مصرف سیگار، قلیان، مواد مخدر،مصرف نوشیدنی های الکلی ،مصرف زیاد کافئین، استرس،امواج رادیوفرکانس، آلودگی هوا،مواجهه با گرما،کم خوابی، برخی داروها،سموم محیطی آفت کش ها، سرب و حشره کش ها ،بیماری هایی مانند اوریون، مشکلات هورمونی ، رادیوتراپی یا شیمی درمانی و ..است.

خوشبختانه با پیشرفت های علمی، اغلب موارد ناباروری، قابل درمان می باشند و زوجین نابارور نباید دچار ترس و دلهره گردند. در کشور ما نیز درمان ناباروری همپای علم روز جهان نسبت به دهه های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و دسترسی به خدمات درمان ناباروری از طریق مراکز تخصصی درمان ناباروری در سراسر کشور میسر شده است.

درمان ناباروری نیازمند صبر و حوصله، اصلاح سبک زندگی، رعایت دستورات درمانی و مصرف منظم دارو زیر نظر متخصصین این حوزه می باشد.

توجه داشته باشید اقدام زودتر به بارداری باعث می شود مشکلات باروری زودتر شناسایی و سریعتر درمان شود تا فرصت های فرزندآوری از دست نروند. لذا توصیه می شود زوجین بعد از شروع زندگی مشترک اقدام به فرزندآوری نمایند.

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۰۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۲ ب.ظ

دیدگاه