حجت الاسلام دلبری امام جمعه شهرستان کردکوی در آّئین نماز جمعه عنوان کرد ؛جهش تولید با مشارکت مردم یعنی اقتصاد مردم پایه.

کدخبر:۷۶۴۹۸
جهش تولید با مشارکت مردم یعنی اقتصاد مردم پایه.
البرز گلستان نماز جمعه این هفته شهرستان کردکوی به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد دلبری اقامه گردید.
وی دراهمیت روزه رمضان گفت :
برای هر چیزی یک راهی وجود دارد و باب عبادت روزه است یعنی اگر می‌خواهید وارد وادی عبادت الهی بشوید باید با روزه وارد شوید اما با تمام خصوصیاتی که در مورد روزه بیان شده است یک سری عواملی وجود دارد که ارزش معنوی روزه را از بین می‌برد :مثل غیبت کردن و آزار همسر و آزار پدر و مادر و دروغ گفتن و فحاشی کردن و نگاه حرام .
ایشان در ادامه مباحث مربوط به اخلاق داد و ستد گفت:
یکی از آداب و شرایطی که موقع تجارت باید رعایت شود _نفی گران فروشی_ است
نرخ سود بر پایه هزینه‌ها و تامین منافع تولید کننده- توزیع کننده و مصرف کننده معین می‌گردد به گونه‌ای که به هیچکس ستم نشود.
اگر فروشنده یا فروشندگان با انحصار و به دست گرفتن بازار -با تبانی- یا ایجاد بازار سیاه از راه احتکار- بویژه در صورت ناچاری خریداران به خرید آن کالا -به فروش کالاهای مورد نیاز با نرخی فراتر از اندازه معمول بپردازند- در این صورت بر اساس آموزه‌های دینی- بی‌گمان- چنین سودی حرام است.
امام جمعه کردکوی تقارن بهار طبیعت با ماه بندگی و ماه ضیافت الهی را تبریک گفت و به این مطلب اشاره کرد:
که شیطان در بند است اما هوای نفس نه.
به طور کلی در قرآن عوامل سقوط معنوی یا موانع تکامل انسان ذیل سه عنوان شیطان- هوای نفس و تعلق به دنیا قرار می‌گیرد که همه این‌ها به هوای نفس برمی‌گردد لذا قرآن راهکار اصلی سعادت انسان را مبارزه با نفس و تزکیه آن معرفی می‌فرماید.
وی با اشاره  به نامگذاری سال ۱۴۰۳ از طرف مقام معظم رهبری به نام -جهش تولید با مشارکت مردم- گفت:
مشارکت حقیقی مردم زمانی محقق می‌شود که نسخه جامعه سازی با ماهیت مردمی و ساز و کار مردمی اداره جامعه تعریف شود یعنی پرداخت و ساخت درست جامعه را وابسته به -حضور موثر و حداکثری مردم ببینیم و الا شاهد همان نگاه ابزاری خواهیم بود.
وی در خاتمه گفت: تبیّن -نیاز امروز جامعه انقلابی است  و برادری و اخوت- نیاز همیشگی جامعه دینی می‌باشد.
انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۵ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۹ ب.ظ

دیدگاه