مقاله رسیده ، آنچه جامعه هدف کارگری از طب کار باید بداند ، از دکتر مریم چراغی متخصص طب کار و مدیر کلینک طب کار فرهاد ،استان گلستان

کدخبر:۷۵۷۹۶

دکتر مریم چراغی متخصص طب کار و مدیر کلینک طب کار فرهاد

البرز گلستان/تخصص طب کار یکی از شاخه‌های جدید پزشکی است که هدف اصلی این تخصص برای حفظ سلامت کارمندان در محیط کار، تشخیص بیماری‌ها و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار ودرمان شاغلین می باشد .تمامی کشورهای عضو سازمان بین‌المللی کار و بهداشت جهانی این خدمات را برای کارمندان خود فراهم می‌کنند.

در کشور ایران، سازمان تامین اجتماعی مسئول ارائه این خدمات است.

قانون بیمه تامین اجتماعی تمامی کارفرمایان را ملزم کرده است معاینات و آزمایشات پزشکی لازم را برای تمامی کارمندان خود در مراکز واجد صلاحیت انجام دهند.

انواع معاینات طب کار۱- معاینات بدو استخدام :  این معاینات به منظور سنجش توانمندی جسمانی، روانی و اجتماعی شاغل و به کارگیری فرد در کار متناسب با این توانمندی‌ها انجام می‌گردد و با تعیین وضعیت پایه سلامت عمومی و شغلی فرد، در صورت ابتلا فرد به یک بیماری در آینده، در تعیین شغلی و یا غیر شغلی بودن بیماری وی به پزشک بسیار کمک می کنند که البته این مسئله هنگام طرح موضوع در مراجع قانونی اهمیت بیشتری پیدا می کند. این معاینات بر اساس ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی برای شاغلین الزامی است .اهداف معاینات بدو استخدام عبارتند از:

تعیین وضعیت سلامت عمومی شاغل

۱- به کارگیری نیروی انسانی در کار متناسب با توانمندی جسمی، روحی و روانی وی (Fitness For Work) 2- تهیه اطلاعات پایه در زمینه سلامتی شاغل جهت بررسی های مقایسه ای بعدی در معاینات ادواری۳- تهیه و نگهداری کلیه اطلاعات پزشکی شاغل به منظور ارائه به مراجع قانونی در صورت نیاز  همچنین شایان ذکر می باشد ، این سند ( پرونده بدو استخدام پزشکی ) در صورت ارجاع به محاکم قانونی در زمان ادعای غرامت بیماری های مرتبط با شغل از سوی پرسنل به جهت بررسی سوابق فرد که آیا در هنگام ورود به سازمان دارای بیماری قبلی بوده و یا خیر بسیار پر اهمیت بوده و همینطور این سند ملاکی برای تعیین شغل مناسب جهت افراد می باشد از لحاظ عملکرد ایمنی ، در صورتی که با توجه به پرونده پزشکی واحد HSE و سرپرستان پروژه فرد را از لحاظ جسمی سالم بدانند ، بسته به نیاز خود از فرد مربوطه در قسمت های مختلف استفاده میکنند ، حال آنکه نامبرده از جهت جسمانی در وضیعت سالم نبوده و موجب بروز حوادث بسیار برای خود و دیگران خواهد شد .  لذا نحوه صحیح انجام این تست ها و انجام معاینات بد واستخدام توسط مراجع و مراکز ذیصلاح امری بسیار حیاتی می باشد

معاینات بدو استخدام اهمیت زیادی دارند و هدف از آنها تعیین قابلیت جسمی و روانی فرد برای انجام کار مورد نظر، تشخیص بیماری‌ها، حفظ سلامت سایر کارمندان و تعیین تعداد و فاصله معاینات بعدی است.براساس قوانین سازمان تامین اجتماعی، متقاضی بیمه کارمندان باید تحت این معاینات قرار بگیرد.

معاینات دوره‌ای در طول کار

این معاینات بعد از استخدام و با فواصل زمانی معین انجام می‌شوند و دو هدف اصلی دارند.

هدف اول شناسایی زودهنگام بیماری‌های ناشی از کار و اجرای اقدامات لازم برای درمان آن است. هدف دوم بررسی شرایط محیط کار روی بیماری‌های قبلی کارمندان و برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارتقاء و متناسب‌سازی محیط با شرایط جسمانی کارمندان است.

طبق قانون، کارفرما ملزم است کارمندان خود را حداقل یک مرتبه در سال تحت معاینات دوره‌ای قرار دهد.

معاینات بازگشت به کار بعد از یک دوره طولانی

کارمندی که بعد از یک غیبت طولانی به دلیل مرخصی یا بیماری به کار بر می‌گردد باید از لحاظ توانایی برگشت به کار ارزیابی شود.

این آزمایشات به این دلیل انجام می‌‌شوند که ممکن است شرایط کارمند در این دوره طولانی تغییر کرده باشد و دیگر توانایی جسمی یا روحی لازم را برای انجام دادن کار نداشته باشد.

معاینات تغییر شغل

هر شغلی شرایط و الزامات خاص خود را دارد. فردی که می‌خواهد در یک شغل جدید استخدام شود باید تحت آزمایشات مرتبط با موقعیت شغلی جدید قرار بگیرد و مجددا تایید صلاحیت شود.

آزمایش اعتیاد

مشکل اعتیاد بسیار مهم است و تاثیر منفی روی رفتار و عملکرد افراد می‌گذارد.در حال حاضر، اعتیاد مانع استخدام شدن در بیشتر مشاغل می‌شود، به ویژه آن‌هایی که به رانندگی و کار با ماشین آلات نیاز دارند.

بیشتر اوقات، آزمایش اعتیاد قبل از استخدام و در طول کار از طریق نمونه خون و ادرار اجباری است.

پزشک طب کار کیست و چه وظایفی دارد

پرستار  متخصص طب کار می تواند با داشتن کلینیک تخصصی ۳ پزشک عمومی دوره دیده طب کار را به کار بگیرد به همراه کارشناش بهداشت حرفه ای، ادیولوژیست وپرستار همکاری می‌کند.

این متخصصان بسته به سازمان و صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند وظایف مختلفی دارند، از جمله:

بررسی محیط کار و ارائه توصیه‌هایی در مورد شرایط ایمنی و بهداشتی

انجام معاینات لازم شامل بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، معاینه تنفس و قلب و سایر موارد…

کمک به کارفرما در کاهش آسیب‌های شغلی و در نتیجه هزینه‌های مربوط به حق بیمه

کمک به کارمندان در سازگاری با محیط شغلی جدید

انجام معاینات دوره‌ای و اطمینان از تناسب جسمانی و روحی کارمندان با الزامات شغلی

ارائه مشاوره به کارفرمایان و کارمندان در رابطه با بازنشستگی و خروج از کار

ارجاع دادن کارمندان به سایر متخصصان در صورت نیاز

ارزیابی آسیب‌های وارد شده در محیط کار به کارمند در صورت مطالبه غرامت

پیشنهاد کردن موقعیت شغلی جدید به کارمند آسیب‌دیده‌ای که قادر به اجرای وظایف شغلی خود نیست

درخواست اقدامات پاراکلینیک (آزمایش، گرافی، وسی تی اسکن و….) وتفسیر آنها

تشخیص بیماری ودرمان.

مزایای خدمات طب کار چیست

این خدمات مزایای زیادی برای کارفرمایان و کارمندان دارند، از جمله:

باعث حفظ سلامت کارمندان و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار می‌شود.

باعث می‌شود کارمندان احساس کنند کارفرما به سلامت آنها اهمیت می‌دهد، در نتیجه میزان وفاداری ‌آنها به سازمان افزایش پیدا می‌کند.

مانع کاهش بهره‌وری به دلیل افزایش مرخصی‌ها و شرایط کاری ضعیف می‌شود.

سخن پایانی

خدمات طب کار تمامی نیروهای کار در مراکز اداری و صنعتی را تحت پوشش قرار می‌دهد و هدف اصلی آن حفظ و بهبود سلامت جسمی و روحی کارمندان است.

متخصصان این رشته با بررسی محیط کار و وضعیت کارمندان تلاش می‌کنند بیماری‌ها و آسیب‌های ناشی از کار را در مراحل اولیه تشخیص دهند ودرمان کنند واز بروز موارد مشابه پیشگیری کنند.

 

انتهای پیام

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۱ ب.ظ

دیدگاه