رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کردکوی از کشف و ضبط قارچ ترافل جنگلی در این شهرستان خبر داد

کدخبر:۶۹۳۹۵

البرز گلستان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کردکوی از کشف و ضبط قارچ ترافل جنگلی در این شهرستان خبر داد.

سید ابوالقاسم هاشمی گفت: در پی کمین مامورین حفاظتی منابع طبیعی شهرستان و با همکاری پاسگاه انتظامی یساقی و اهالی طبیعت دوست روستای نامن افرادی که در حین جمع آوری قارچ ترافل قاچاق و تخریب سطح جنگلهای روستای نامن بودند را کشف و ضبط نمایند.

 

✔هاشمی با بیان اینکه ادوات این افراد ضبط شده است، ادامه داد: ۵ نفر از عوامل جمع آوری این “کالای قاچاق” که از شهرستان کلاله در جنگلهای شهرستان کردکوی حضور داشتند را دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی می شوند.

✔رئیس اداره منابع طبیعی کردکوی تصریح کرد: طبق ماده ۶۹۰ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۵ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ حمل، عرضه، خرید، فروش، نگهداری، اقدام برای خروج و یا خارج کردن چوب، هیزم یا زغال حاصل از درختان جنگلی مطلقاً و ارتکاب این اعمال در مورد سایر محصولات و فرآورده ها یا مصنوعات منابع طبیعی اعم از جانوری و گیاهی به قصد تجاری، بدون تحصیل پروانه از مرجع ذی صلاح ممنوع است و مرتکب علاوه بر ضبط کالاهای مزبور و آلات و ادوات مورد استفاده مشمول مجازات ها و احکام مقرر برای قاچاق کالای مجاز مشروط می شود.

 

✔وی ادامه داد :این نوع قارچ گونه همزیست و در پای درختانی همچون ولیک و بلوط و برخی از رستنی های یک یا چند ساله جنگل های جلگه ای و میان بند و در برخی از بیشه زارها و مراتع حاشیه جنگل رشد می‌کند و استمرار این رویه و برداشت باعث تخریب رویشگاه ها شده و آسیب های جبران ناپذیری را به بار می آورد.

 

✔هاشمی افزود:این افراد با بیل یا چنگه زدن و برداشت آن، به ریشه درختان آسیب زده و در نهایت سبب خشکیدن درختان جنگلی می شود.

 

✔وی تصریح کرد :فارغ از آسیب زدن به رستنی ها و درختان، برداشت بدون برنامه و توجه نکردن به شرایط زیست محیطی، چرخه تغذیه برخی از پستانداران کوچک نظیر سنجاب و موش خرما یا ول را با چالش روبرو می سازد.

 

✔هاشمی گفت: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی این شهرستان عزم جدی در برخورد با سوداگران و متخلفان فرآورده های جنگلی را دارند و از شهروندان عزیز نیز انتظار می‌رود در صورت مشاهده مواردی از این دست مراتب را به شماره تماس ۱۵۰۴ و ۱۳۹ با یگان امداد جنگل و مرتع در میان بگذارند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱:۲۶ ق.ظ

دیدگاه