عابدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان خبر داد :کسب رتبه اول گلستان در مقدار رشد اعتبارات عمرانی استانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور در قیاس با منابع سال ۱۴۰۰

کدخبر:۵۷۷۳۳

البرزگلستان:قدرت الله عابدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان : کسب رتبه اول گلستان در مقدار رشد اعتبارات عمرانی استانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور در قیاس با منابع سال ۱۴۰۰
*درصورت امکان به چند شاخصه مهم بودجه استانی اشاره بفرمائید:
در خصوص بررسی لایحه بودجه مهمترین ویژگی تراز منابع – مصارف بودجه است . تکلیف استان گلستان در کسب درآمدی عمومی در حدود ۲۱۸۰ میلیارد تومان است که نیم درصد درآمدهای عمومی را شامل می شود بعبارت دیگر ، یعنی از استان گلستان به اندازه نیم درصد در کسب درآمد عمومی که عمدتاً شامل درآمدهای مالیاتی می شود انتظار می رود.برای توضیح بیشتر، مستحضرید، استان گلستان دارای جمعیتی در حدود ۳/۲ درصدی از کل کشور می باشد ولی تکلیف تعریفی در قانون بابت کسب درآمدهای مذکور در حدود ۵/۰ درصد است، که دلیل عمده آن غالب بودن بخش کشاورزی(بعد از خدمات) و معافیت این بخش از پرداخت مالیات و همچنین معاف بودن صنایع مستقر در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است ، در ضمن رتبه استان از حیث تکلیف در کسب درآمد عمومی از کل درآمدهای عمومی کشور رتبه ۲۴ است و استانهای تهران ، اصفهان ، خوزستان ، کرمان ، هرمزگان ، خراسان رضوی و بوشهرجزء ۷ استان اول با بیشترین تکلیف در کسب درآمدهای عمومی می باشند.
در بخش مصارف مهمترین عامل اعتبارات تملک دارائی های سرمایه ای استانی است ، عدد منظور شده برای استان گلستان در حدود ۲۱۷۲ میلیارد تومان است که از سهم ۱/۳ درصدی از کل کشور برخوردار می باشد که رشد کل استان ۲/۱۲ درصد نسبت به سرجمع سال قبل و رتبه آن ۷ بوده اما از حیث صرفاً منابع قابل توزیع در شورای برنامه ریزی و توسعه استان در میان استانهای کشور دارای رتبه یک از حیث مقدار رشد نسبت به سال قبل می باشد. در خصوص اعتبارات هزینه ای با مقدار ۸۳۹ میلیارد تومان و رشد ۸/۲۳ درصدی رتبه ۶ کشوری را از حیث مقدار رشد کسب کرده است.
*جناب آقای عابدی با اعداد فوق مجموع مصارف استان بیش از منابع آن است ، در این خصوص توضیح بفرمائید.
کاملا درست و صحیح و بجا اشاره داشتید ، تفاوت ۸۳۱ میلیارد تومانی از محل درآمدهای ملی کشور نظیر فروش نفت و میعانات گازی،وگذاری ها درسطح ملی و … تأمین خواهد شد و از این طریق بخشی از سهم استان از درآمدهای ملی وصول می گردد. البته کل سهم استان از درآمدهای ملی صرفاً مبلغ ۸۳۱ میلیارد تومان نمی باشد و پرداخت حقوق دستگاههایی چون آموزش و پرورش و بهداشت و درمان ، بنیاد شهید و امور ایثارگران و …. به نوعی از سهم گلستان از درآمدهای ملی تأمین و پرداخت می گردد.
همچنین علاوه بر این ارقام ، اعتبارات پروژه های ملی استان گلستان مندرج در پیوست شماره ۱ قانون بودجه سنواتی که عمدتا پروژه های مهم و بزرگ می باشد هم از محل درآمدهای ملی ، تامین اعتبار می گردد.
*آیا سهم استان از کل کشور در توزیع منابع بودجه راضی کننده است ؟
جواب این سوال را در قالب شاخص بیان می کنم ، سهم استان گلستان از کل اعتبارات عمرانی جدول ۱-۱۰ کشور در سال ۱۳۹۸ در حدود ۵/۲ درصد بوده این سهم در سال ۱۴۰۱ (با عناوین مشترک ردیف ها)به ۱/۳ درصد رسیده است و این تغییر و افزایش بسیار خوشحال کننده است و تفاوت آن در مقیاس اعتبارات سال ۱۴۰۱ یعنی ۳۰۰ میلیارد تومان ، بعبارت دیگر اگر سهم بری استان در سال ۱۳۹۸ در جداول لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بدون تغییر باقی (۵/۲درصد) می ماند اعتبار عمرانی استان گلستان ۳۰۰ میلیارد تومان کمتر بود.
*نگاه دولت به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته چگونه بوده است؟
مهمترین رویکرد دولت در تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱،تعریف منابع قابل وصول ، افزایش نقش استانها در راهبری اقتصادی و توجه به مناطق محروم بوده است تا شاهد رشد فراگیر در کشور باشیم ، برای پاسخ به این سوال هم از شاخص استفاده می کنم ، سرانه اعتبار عمرانی (به ازای هر نفر جمعیت) در محرومترین استان بیش از ۱۸ برابر برخوردارترین استان است و این یعنی توجه به مناطق محروم و کمترتوسعه یافته ، سرانه اعتبار عمرانی استان گلستان نسبت به برخوردارترین استان از حیث شاخص های توسعه در حدود ۸ برابر است. یعنی اگر ۱۰۰ تومان اعتبار به ازای هر نفر در برخوردارترین استان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ منظور شده باشد این رقم در استان گلستان ۸۰۰ تومان است. در ضمن در لایحه بابت صندوق های پیشرفت و عدالت استانی (با اولویت تحقق رشد ۸ درصدی) و همچنین موضوعات مهم نظیر آب ، بهداشت و توسعه مدارس رقم های خوبی پیش بینی گردیده است.
*بنظر شما جایگاه استان در سرانه اعتبارات تملک دارائی های سرمایه ای مناسب است ؟
سرانه هر گلستانی از اعتبارات عمرانی بیش از یک میلیون و هشتاد هزار تومان است. استانهایی بالاتر از گلستان قرار دارند که عمدتاً نفت خیز هستند و مستحضرید ، طبق قانون یک سوم از ۳ درصد فروش نفت و گاز مربوط به استان های نفت خیز ،مانند استانهای ایلام ، بوشهر ، کهکیلویه و بویراحمد ، خوزستان و … است و از این بابت دارای سرانه بیشتر از گلستان هستند که دلیل عمده ی آن نیز همین موضوع می باشد.
البته تعدادی از استانها به صورت ذاتی از محرومیت بیشتری برخوردار می باشند مانند سیستان و بلوچستان ، که حق آنست که دولت برای پیشبرد سیاستهای عدالت محور خود توجهی ویژه به این مناطق داشته باشد.
*به نقش و جایگاه نمایندگان استان در مجلس شورای در خصوص برخورداری بهتر از منابع لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اشاره بفرمائید.
– تعامل و همکاری با نمایندگان محترم از سال قبل آغاز گردید که حاصل این تعامل هم باعث نقش آفرینی بهتر نمایندگان در مجلس گردید و هم باعث برخورداری بهتر استان از مصوبات مجلس ، خوشبختانه سال گذشته دونفر از نمایندگان جناب آقایان نوروزی و سنگدوینی در کمیسیون تلفیق حضوری موثر داشتند و امسال نیز آقایان نوروزی و کوهساری حضور دارند قطعاً با توجه به جلسات مشترک که از دو ماه قبل آغاز گردیده و آمادگی و اشراف بسیار خوبی که در نزد این عزیزان دیده می شود قطعاً موجبات بهرمندی بهتر استان فراهم می گردد البته باید به تلاشهای مستمر و اثرگذار آقایان منتظری ، ایری ، شادمهر و آریانپور در کمیسیونهای تخصصی خود و همراهی مجمع نمایندگان استان بابت پیشبرد اهداف استان در سفر اشاره کنم که در نوع خود جای تقدیر و تشکر دارد. البته باید تأکید کنم که این جلسات مشترک در روزها و هفته های آتی نیز بصورت جدی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
*در خاتمه اگر نکته ای خاص دارید بفرمائید:
– درسال گذشته نگاه به استانها در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پر رنگ گردید ، در سال جاری دولت محترم پیشقدم و خط سیر طراحی شده را تقویت کرده است که به مصادیق آن در مصاحبه های مختلف اشاره گردید ، امیدواریم این تعامل و همدلی باعث تقویت جایگاه اعتباری استانها بالاخص مناطق محروم و مرزی گردد.

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۷ ب.ظ

دیدگاه