رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کردکوی ازبرگزاری مرحله چهارم توانمندسازی جوامع محلی غرب استان گلستان در کردکوی خبرداد

کدخیر:۵۴۶۰۶
برگزاری مرحله چهارم توانمندسازی جوامع محلی غرب استان گلستان در کردکوی

بنا بر اعلام رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کردکوی، مرحله چهارم طرح ملی توانمندسازی جوامع محلی از طریق طریق تشکل های مردم نهاد در حوزه غرب استان گلستان در روستای بالاجاده کردکوی و در رشته نساجی سنتی برگزار می شود.
به گزارش البرز کلستان/ جعفر خاندوزی در جلسه ستاد برگزاری فاز عملیاتی طرح مذکور با ذکر این مطلب افزود: طرح ملی توانمندسازی جوامع محلی از طریق تشکلهای مردم نهاد با تکیه بر این مهم که تقویت جامعه‌ محلی در توسعه‌ پایدار نقش مهم و اساسی ایفا می‌نماید، ضمن توجه به آموزش نظری طرح به حوزه عملیاتی و میدانی وارد شده و از طریق تشکل های مردم نهاد فعال و توانمند کشور با نگاه مهارت محور و البته بر پایه ارتقای توان افزایی و توانمندی های جامع محلی و روستایی به مرحله اجرا درآید.
به گفته وی، از جمله اهداف این طرح می توان به توانمندیابی در میان سازمانهای غیردولتی برای تقویت جامعه محلی- ترویج فرهنگ کارگروهی و بهره گیری از توان بالقوه جوامع محلی- ترویج فرهنگ تخصصی گرایی در میان سازمان های مردم نهاد برای توانمندسازی جوامع محلی- فقرزدایی و ایجاد اشتغال پایدار در حوزه فعالیتهای تخصصی سازمان- و… اشاره کرد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: هر مرحله دارای یک مجری محلی یک بخش غیردولتی است که می تواند شامل سازمانهای مردم نهاد و یا موسسات خصوصی فعال در حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد و وظیفه آن تسهیلگری و هماهنگی تشکیل گروه محلی یا تیم اجرایی در نواحی هدف، توجیه و تهیه مقدمات فرایند، هدایت توان افزایی و نظارت بر کار آنهاست.
خاندوزی تاکید کرد: این طرح برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ در روستای عزیزآباد شهرستان کلاله، سپس در سال ۱۳۹۹ در روستای بلم جرک شهرستان مینودشت و امسال نیز در روستای بالاجاده شهرستان کردکوی در روز بیست و نهم شهریورماه جاری برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح در دو بخش نظری و میدانی برگزار می شود که بخش نظری و آکادمیک آن با همکاری دانشگاه حکیم جرجانی در این دانشگاه برگزار شده و بخش عملیاتی و میدانی آن در روستای بالاجاده اجرا خواهد شد.
این مسوول شهرستانی کردکوی یادآور شد: در بخش عملیاتی مهارت هایی نظیر ریسندگی، رنگریزی سنتی، چله کشی، و نوغانداری به فراگیران جدید آموزش داده شده و هنرمندان نیز بازآموزی خواهند شد.
وی اضافه کرد: پس از برگزاری هر مرحله و آغاز این طرح در روستا یا روستاهای هدف بسته های سرمایه گذاری، معرفی و افراد و گروههای واجد شرایط جهت حمایت های مالی(دریافت تسهیلات) به بانک های عامل معرفی می شوند.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کردکوی در پایان گفت: در برگزاری بخش عملیاتی، ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستانی کردکوی، بندرگز، ترکمن و گمیشان همکاری دارند.

/ انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۴:۳۸ ب.ظ

دیدگاه