مدیر کل ارشاد گلستان :تلاش ما جلب دوباره اعتماد اصحاب فرهنگ است/ تشکیل کمیته اقتصاد و فرهنگ

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی اصغر فضیلت شامگاه جمعه در نشست صمیمی با اصحاب فرهنگ استان، افزود: در راستای ایجاد این اعتماد سازی نشستی با ائمه جمعه شهرستانها با هدف تعیین برنامه های فرهنگ و ارشاد داشتیم تا به بسیاری از شبهاتی که ایجاد شده بودف پاسخ دهیم.

وی در توضیح عملکرد چند ماهه ارشاد گلستان، اظهار کرد: کاهش تصدی گری، افزایش حمایت و هدایت در بخش فرهنگ از رویکردهای دولت بوده که اداره کل ارشاد استان تلاش کرده تا آن را اجرایی کند.

وی از تدوین شیوه نامه در این مدت خبر داد وگفت: علت تدوین شیوه نامه پرهیز از سلیقه محوری و ضابطه مند شدن ظرفیت هاست؛ به هر قیمتی شده پایبند تدوین این شیوه نامه می مانیم.

حجت الاسلام فضیلت تصریح کرد: یکی از برنامه های این اداره استفاده از ظرفیت های سایر دستگاههای اجرایی در راستای حمایت از فرهنگ است که در این راستا با شهرداران و شوراها نشست هایی را گذاشتیم.

وی با بیان اینکه در راستای عمل به دغدغه های دولت در حمایت از اقتصاد و فرهنگ کمیته ای با این نام تشکیل داده ایم، افزود: قرار است با رهنمود هایی که وزاتخانه می دهد کمیته اقتصاد و فرهنگ را به سمتی ببریم که بتوانیم گام موثری برای حمایت از فرهنگ در استان داشته باشیم.

به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، حمایت از اصحاب فرهنگ باید به حدی برسد که هنرمندان از نظر اقتصادی به خود کفایی برسند و نیاز به حمایت مالی ارشاد نداشته باشند.

تمرکز فعالیت فرهنگی در حوزه دولت را یکی از مشکلات ناشران است

در ادامه این نشست نماینده ناشران و موسسات فرهنگی تمرکز فعالیت فرهنگی در حوزه دولت را یکی از مشکلات ناشران و فعالان فرهنگی دانست و گفت: امیدواریم که دولت جدید از این تمرکز فرهنگی خارج شود.

احمد خواجه نژاد افزود: توجه به موضوعات بومی و محلی از مواردی است که انتظار می رود مسئولین عالی رتبه در کلان کشور به خصوص شخص وزیر به آن توج کند.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته به این مهم توجه نشد اما انتظار می رود در دولت جدید جایگاهی برای موضوعات بومی در نظر گرفته شود؛ اساس فرهنگ از بخش بومی آغاز می شود و در بخش ملی گسترش می یابد به همین دلیل توجه به آن حائز اهمیت است.

خواجه نژاد آموزش در بخش های مختلف فرهنگ را مهم دانست و گفت: کسانیکه در این بخش وارد می شوند کمتر به آموزش تخصصی توجه می کنند که نیاز است در این بخش نیز تدابیری اتخاذ شود.

این فعال فرهنگی از اختصاص یارانه در این بخش ابراز ناخرسندی کردو افزود: پس از هدفمند کردن یارانه ها، حوزه فرهنگ از دریافت یارانه بی بهره ماند که باعث آسیب به این بخش شد.

وی خواستار تمرکز زدایی از صدور مجوز در تهران و تفیض اختیار بخشی از آن به استانها شد و اذعان کرد: تمرکز برای صدور مجوز باعث طولانی شدن روند کارها می شود که در صوذت تفیض اختیار به استانها بخشی از این مشکل برطرف خواهد شد.

نماینده ناشران و موسسات فرهنگی از حذف برخی کتاب ها بدون ذکر علت ابراز نارضایتی کرد و گفت: وزارت ارشاد برخی از مطالب کتابها را بدون اعلام دلیل قانع کننده ای حذف می کند به طوریکه مولف قانع نمی شود. این امر نشان می دهد که سلیقه شخصی در این بخش حاکم است.

خواجه نژاد اعلام کرد: مراحل دریافت مجوز و درخواست در حوزه نشر و سایر حوزه ها بسیار طولانی است؛ کتاب هایی هستند که پس از گذشت دو سال هنوز بلا تکلیف مانده اند و هیچ پاسخی برای آنها داده نشده است، انتظار می روند در این راستا یک فرایند منطقی تری تعریف شود.

وی خرید آثار ناشرین را یکی از دغدغه های این بخش دانست و افزود: انتظار می رود در این بخش نیز به ناشرین استانی توجه ویژه ای شود تا آنها هم در بخش اقتصاد با مشکل مواجه نشوند.

به اهالی مطبوعات در سالهای گذشته، جفای زیادی شده است

نماینده رسانه های استان در ادامه این مراسم حمایت، هدایت و نظارت بر رسانه ها را از جمله وظایف وزارت ارشاد دانست و گفت: به اهالی مطبوعات و رسانه های مستقل در سالهای گذشته، جفای زیادی شده است، انتظار داریم که در بخش یارانه و فضای مطبوعات توجه جدی به رسانه های محلی شود.

محمدرضا بابائیان افزود: گلستان علی رقم ظاهری فریبنده حقیقت و باطنی محروم دارد، بررسی و تحلیل آماری در بخش انسان را به تاسف وا می دارد؛ شاخص سرمایه گذاری، فرار سرمایه گذار، نابودی جنگل، وضعیت بهداشت و درمان، بحث گردشگری از چنان شرایط غم انگیزی برخوردار است که نیاز جدی به رسیدگی دارد.

وی خواستار توجه خاص وزیر به نهادهای صنفی شد و گفت: واگذاری مسئولیت به تشکل ها و انجمن ها سبب چاپک تر شدن دولت می شود به همین دلیل از دولت انتظار می رود در این بخش برخی مسئولیت ها را به اصناف تفیض اختیار کند تا نتیجه بهتری ببیند.

این فعال فرهنگی از توزیع یارانه کاغذ در سالهای گذشته ابراز نارضایتی کرد و افزود: با توجه به نامهربانی هایی که به مطبوعات می شد گاهی یارانه کاغد به صفر می رسید، انتظار می رود با حمایت خاص در بخش یارانه مبلغ سهمیه حداقل ۹هزار نسخه به نشریات محلی استان اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه قلم زدن در بخش های مختلف با مشکلات خاصی مواجه است، اظهار کرد: اختصاص وکیل در شرایط مناسب می تواند خدمت خوبی به رسانه های استان باشد، متاسفانه اوضاع همکاران در خبرگزاری ها و سرپرستی ها بسیار بغرنج است انتظار می رود برای حفظ شان اصحاب قلم، قدم های مثبتی برداشته شود.

بابائیان خواستار پیگیری جدی بیمه خبرنگاران شدو افزود: پیشنهاد می شود برای حمایت از مطبوعات محلی بیمه خبرنگاران به شکل جدی تری دنبال شود.

اهالی فرهنگ و هنر استان از کوچکترین روزنه نفس می کشند

نماینده انجمن های هنری استان با اعلام این نکته که اهالی فرهنگ و هنر استان از کوچکترین روزنه نفس می کشند، افزود: این قشر فرهیخته در شرایط سختی قرار گرفته، ادامه بی توجهی به آنها هزینه جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل می کند.

مسعود امامی اذعان کرد: نبود فرهنگ در جامعه سبب ایجاد بی هویتی، سرگردانی و خود ویرانی می شود به همین دلیل توجه به این موضوع یکی از ضروریات به شمار می رود.

وی خواستار اختصاص مکانی در استان با عنوان خانه هنرمندان شدو گفت: با ایجاد این مکان فضایی برای فعالیت های آموزشی و تبادل اطلاعات هنرمندان ایجاد می شود که به توسعه فرهنگ و هنر در استان بسیار کمک خواهد کرد.

وی در خاتمه یادآور شد: تالار فخر الدین اسعد گرگانی یکی از تالار های استاندارد در کشور است که امروز در حال نابودی است که نیاز به مرمت در بخش سمیعی و بصری و مدیریت حرفه ای دارد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱:۳۸ ب.ظ

دیدگاه