گفتگوی با خانم کابوسی بانوی هنرمندوکارآفرین درحوزه صنایع دستی شهرستان کردکوی ( گلستان) حمایت ازصنایع دستی یعنی رونق تولید، ایجاداشتغال و درآمد پایدار

به گزارش البرز گلستان صنایع دستی استان گلستان به سبب برخورداری از ویژگی ها و مزیت های خاص این منطقه، همچنان پابرجا و زنده باقی مانده است. این استان از دیرباز به سبب داشتن تنوع قومیتی، اقلیمی، و با وجود منابع طبیعی و رونق فعالیت های کشاورزی و دامداری، زمینه مناسبی برای تولید صنایع دستی گوناگون داشته است. ضمن اینکه ۷۰ درصد تولید کنندگان صنایع دستی در کشور ازجامعه بانوان هستند. در واقع جمعیت زیادی از زنان ایران تولید کننده صنایع دستی هستند.  اما دغدغه اصلی آنان دغدغه فروش است.

خانم کابوسی که در شهرستان کردکوی مشغول این هنر می باشد  می گوید: تولید کنندگان اصلی چادر شب زنان روستایی اند که با استفاده از نخهای ابریشمی رنگارنگ چادر شبهایی با رنگهای زنده و شاد می بافند. چون در قدیم از آن در شب برای روانداز استفاده می شد آن را چادرشب نامیده اند.

وی افزود:چادر شب بافی یکی از صنایع دستی سنتی ایران است. چادر شب، پارچه‌ای زیبا و رنگارنگ است و بافت آن هم اکنون در برخی روستاهای شمال کشور و همچنین روستاهای استان گلستان و شهرستان کردکوی رواج دارد.

چادرشب در اصطلاح محلی آن در روستای بالاجاده شهرستان کردکوی ” کارچاله ” گفته می شود که توسط دستگاه‌های پارچه بافی ساخته شده توسط نجارهای محلی بافته می‌شود ، نخ‌های مورد استفاده را از مغازه‌های کاموابافی تهیه می‌نمایند.

در این کارگاه های چادر شب بافی معمولا از دو جنس پشمی و ابریشمی در ابعاد مختلف برای کاربردهای گوناگون بافته می شود.ابعاد کوچک تر این صنعت دستی برای تزیین جهیزیه عروس استفاده می گردد و این پارچه ها معمولا بدون استفاده از نقشه یا طرح در رنگ‌های متنوع بافته می‌شود.

خانم مرضیه کابوسی  می گوید این هنر را از مادرش آموخته و حدود ۳۰ سال است که مشغول این فعالیت است و در کارگاه خانگی خود ” چادر شب ” ، “حوله” و “سفره” وسرویس آشپزخانه و پتو وملافه می بافد.

این فعال صنایع دستی  با بیان اینکه توانسته با فروش تولیداتش به معیشت و افزایش درآمد خانوار کمک کند ، می افزاید بیشتر فروش این صنعت دستی به صورت مراجعه علاقمندان برای خرید  تک فروشی است.

وی در ادامه به گرفتن مجوز و پروانه فعالیت خانگی اشاره می کند و می گوید متاسفانه هنوز نتوانسته ام تسهیلات و حمایت مناسبی را دریافت نمایم که از مسئولین می خواهم توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند تا تولید کنندگان بتوانند بهتر روی پای خود بایستاند.

کابوسی در باره وضعیت صنایع دستی در استان گفت :در جامعه متاسفانه به دلائل مختلف صنایع دستی مغفول مانده است در صورتیکه قابلیت های فراوانی در این زمینه وجود دارد. ومیشود با سرمایه ای مطلوب یک کارگاه صنایع دستی برای هر خانم نیازمند اشتغال ایجاد کرد.

– وی در جواب این سوال که به نظر شما نقش آموزش در توسعه کارآفرینی زنان در این حوزه چیست؟گفت: آموزش نقشی کلیدی در توسعه این حوزه دارد، آموزش می تواند در بهبود کیفیت مواد اولیه، طراحی، اجرا  و ورود صنایع دستی به متن زندگی نقش داشته باشد. گام اول این طرح آموزش به تولیدکنندگان در زمینه تغییر کیفیت و بهبود مواد اولیه، ایجاد ایده های نودر طراحی و کمک به انتقال دانش و مهارت به نسل های آینده این خطه است.

می طلبد که  مسئولین استان اهم از استاندار و نمایندگان مجلس و مدیران ذیربط با حمایت و در اختیار گذاشتن تسهیلات باعث رو نق اقتصادیی و ایجاد اشتغال در این حوزه شوند

خبر زهره رحمانی

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۵:۰۱ ب.ظ

دیدگاه