تیم ملی فوتبال کشورمان در دومین دیدار خود در جام شانزدهم به مصاف قطر خواهد رفت.

با اینکه حساسیت دیدارهای ایران و قطر تا همین سال گذشته به حساسیت بازی با بحرین نبود اما تیم ملی فوتبال این کشور با راهی که در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل طی کرد، وارد لیستی شد که بحرین هم در آن حضور داشت. لیست منفورهای فوتبال ایران، لیستی است که بحرین دیگر همگروه تیم ملی در گروه C شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا، سال‌ها پیش وارد آن شد. جایی که در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ بحرینی‌ها برای صعود نکردن ایران و البته حضور عربستان در جام جهانی هر کاری که می‌توانستند کردند و در پایان بازی هم با پرچم عربستان رقصیدند. رقصی که خون ایرانی‌ها را به جوش آورد تا بحرین برای همیشه جزو دشمن‌های فوتبال ایران شود.

رابطه فوتبال ایران و قطر هم شاید پیش از این چندان دوستانه نبود اما رابطه بدی هم نبود. قطر در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در دور اول و دوم با ایران هم گروه بود. در دور اول صعود قطر و البته حذف بحرین در گروی ایران بود که شاگردان کی‌روش با شکست ندادن قطر حذف بحرین را رقم زدند. قطر در این مرحله دو بازی با ایران انجام داد که در بازی اول در دوحه کار دو تیم به تساوی یک بر یک کشید. گل ایران را در این بازی هادی عقیلی به ثمر رساند. در بازی برگشت هم که در ورزشگاه آزادی برگزار شد و اولین بازی اشکان دژاگه برای ایران بود، باز هم دو تیم به تساوی رضایت دادند؛ این بار با دو گلی که دژاگه برای تیم ملی زد.

کار دو تیم در مرحله بعدی به مراتب سخت‌تر بود. همگروهی با کره‌جنوبی، ازبکستان و لبنان اجازه نمی‌داد که ایران و قطر بخواهند باز هم مساوی کنند اما مسابقه رفت دو تیم در تهران با تساوی بدون گل خاتمه یافت. ایران با شکست مقابل لبنان و ازبکستان کارش برای صعود پیچیده شده بود. تحت هر شرایطی باید قطر را شکست می‌دادیم و این اتفاق با گل رضا قوچان‌نژاد افتاد. ایران در بازی بعدی لبنان را هم با ۴ گل شکست داد.

تیم ملی با توجه به شرایط جدول با یک تساوی مقابل کره‌جنوبی هم راهی جام جهانی می‌شد اما در عین ناباوری قطر در بازی پایانی مقابل ازبکستان و برای حذف ایران ۵ گل دریافت کرد. اگر ایران در بازی مقابل کره‌جنوبی موفق به پیروزی نمی‌شد یک بار دیگر با برنامه تیم‌های عربی و البته این بار قطر راهی بازی پلی‌آف می‌شد. این اتفاق باعث شد قطر هم برای فوتبال ایران مانند بحرین شود و حالا دوباره دو تیم با هم روبرو شده‌اند.

شاگردان کارلوس کی‌روش پس از پیروزی مقابل بحرین، حالا باید با قطری روبه‌رو شوند که پیش از شروع جام خودش را جزو مدعیان می‌دانست. تیم مدعی قطر در بازی اول ۴ گل از امارات دریافت کرد و حالا صعود احتمالی‌اش به مرحله بعدی یک بار دیگر در دستان ایران است. اگر ایران، قطر را شکست دهد و صعودش را قطعی کند، این تیم عربی زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کرد با جام خداحافظی خواهد کرد که قطعاً شاگردان کی‌روش به چیزی جز این مسئله هم فکر نمی‌کنند.

ایران و قطر از ساعت ۱۲:۳۰ فردا (پنجشنبه – به وقت تهران) در دومین دیدار خود در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ در ورزشگاه استرالیا شهر سیدنی به مصاف هم می‌روند. دیداری که فراتر از یک بازی حیثیتی به شمار می‌رود و جدا از اتفاقاتی که افتاده است، ایران برای اینکه به عنوان تیم صدرنشین از گروهش به مرحله بعدی صعود کند، نیاز دارد تا در این بازی هر ۳ امتیاز را کسب کند. قطعاً عنابی‌پوشان قطر هم در این بازی خطرناک خواهند بود. تیمی که با شکست ۴ بر یک مقابل امارات زخم خورده، به هر دری خواهد زد تا همچنان در جام باقی بماند. ایران یک تهدید بزرگ برای قطری خواهد بود که در این برهه خودش تهدید است.

در دیگر دیدار گروه C فردا امارات صدرنشین از ساعت ۱۰:۳۰ صبح به مصاف بحرین خواهد رفت.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۶:۰۹ ق.ظ

دیدگاه