استاندارگلستان در جلسه کارگروه سلامت استان :در قالب نقشه راه و جذب سرمایه‎گذار برای جبران کاهش تخت‎های بیمارستانی گام برداریم

البرز گلستان/استاندارگلستان در جلسه کارگروه سلامت استان گلستان اظهار داشت: موضوع سلامت نزد دولت و مقام معظم رهبری یکی از موضوعات کلیدی است و دولت در شرایط سخت مالی نتوانست بسیاری از برنامهها را اجرایی کند اما در حوزه سلامت کوتاه نیامده و با جدیت موضوع سلامت دنبال میشود.
دکتر سید مناف هاشمی : رفاه عمومی مردم به این کارگروه مرتبط میشود و آموزش و سلامت نیز بسیار با هم عجین است و باید سازوکاری را فراهم کنیم که در قالب نقشه راه و جذب سرمایهگذار برای جبران کاهش تختهای بیمارستانی گام برداریم.
دکتر هاشمی به حوزه سرمایهگذاری در بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: در حوزههای مختلف منابع زیادی وجود دارد که راهکار جذب این سرمایهها باید در این کارگروه اندیشیده شود و باید به هر نوع ممکن بتوانیم میزان تختهای بیمارستانی را افزایش دهیم و به بهبود شرایط سلامت در جامعه کمک میکند.
وی  افزود: بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان در حوزه بهداشت در کشور هزینه میشود و انتظار داریم ورزش همگانی جدی گرفته شود چرا که میتواند به این حوزه کمک کند. در حوزه دام و کشتارگاهها باید وضعیت و شرایط مشخص شود  و این موضوع نیز میتواند به بهداشت و سلامت جامعه کمک کند.
معاون استاندار گلستان  نیز گفت: سند جامع سلامت گلستان با تلاش همکاران تدوین شد و استقرار نظام جامع سلامت در کشور انجام شد و در استان به جدیت دنبال میشود.
مهندس علیاصغر طهماسبی اظهار داشت: کارگروه امنیت غذایی از جمله کارگروههای مهم در سطح استان گلستان به شمار میرود و باید در هر جلسه مصوبات این کارگروه مرور شود و از دستگاهها توضیح خواسته میشود.
معاون استاندار گلستان تصریح کرد: برنامه تدوین سند جامع سلامت گلستان را در چندین کارگروه همکاران تلاش و تهیه کردند، استقرار نظام جامع سلامت در کشور انجام شد و در استان به جدیت دنبال میشود. در راستای نظام ارجاع بیمار قدمهای خوبی برداشته شد و کمک زیادی به سلامت و جامعه پزشکی میکند.
وی افزود: در نظام ارجاع، پزشک تصمیم میگیرد که بیمار به چه فردی و به چه تخصصی مراجعه کند و برای نخستین‌بار در کشور در علیآباد‌کتول نظام ارجاع پایلوت شد که جای قدردانی دارد. در دولت یازدهم نزدیک به ۸۵۰ تخت به ظرفیت تختهای بیمارستانی استان اضافه شد و  تعداد تختهای بیمارستانی ما به بالای ۲ هزار تخت بیمارستانی رسیده است.
مهندس طهماسبی به سند راهبرد سلامت استان اشاره کرد و گفت: این سند تهیه شده و همچنین بسته خدمات کارکنان نیز در استان عملیاتی شده است. ۴ کارگروه در شورای برنامهریزی استان گلستان مربوط به کارگروه سلامت و امنیت غذایی است و این اهمیت این کارگروه را نشان میدهد و اگر به کارگروه امنیت غذایی توجه نشود حاشیهنشینی گریبان استان را میگیرد و در گلستان بخشهای خصوصی ما وارد شده و در مرکز استان از ظرفیتهای مختلف در این راستا استفاده شده است.
معاون استاندار گلستان یادآور شد: ۲۸ استان در سال گذشته به آنفلوآنزا پرندگان آلوده شده بود اما در گلستان پیشگیری شد و تنها یک مورد در کردکوی آلوده شده بود و همچنین در بحث ریشهکنی بیماری سالک در سال گذشته زحمات زیادی کشیده شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان  نیزگفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده سلامت در استان گلستان تشکیل شد.
دکترعبدالرضا فاضل در جلسه کارگروه سلامت استان گلستان اظهار داشت: در ۱۲ بخش سیاستهای کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری به وزارت بهداشت و از سوی وزارت بهداشت به دانشگاهها ابلاغ شده است.
وی تصریح کرد: اقدامات خوبی در راستای سلامت انجام شد و ۴۰۰ تخت در بحث زیرساختها به استان اضافه شد که ۷۵ تخت مراقبتهای ویژه بوده و ۲ شهرستان گرگان و گنبدکاووس نیاز به افزایش تخت بیمارستانی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: در ۴ سال دوم طرح سلامت به دنبال توسعه مراکز درمانی هستیم و به دنبال این هستیم که به بحث زیرساختهای بهداشتی توجه شود و اعتقاد داریم پیشگیری از درمان بهتر است.
دکتر فاضل با بیان اینکه تهیه پرونده سلامت را در سطح استان داشتیم، افزود: از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر گلستانی برای یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر پرونده سلامت تشکیل شده است.
وی گفت: در تشکیل پرونده سلامت در سطح استانهای کشور پیشرو هستیم و نظام ارجاع در ۳ شهرستان آققلا، علیآباد کتول و بندرترکمن آغاز شده و کنترل بیماران از طریق این نظام ارجاع دنبال میشود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان به شرکتهای دانشبنیان دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و یادآور شد: داروی ایتیجی در استان برای بیماران تولید میشود و به دنبال این هستیم نظیر این شرکتهای دانشبنیان در استان افزایش دهیم.
دکترفاضل به حادثه معدن زمستان یورت اشاره کرد و گفت: با توجه به این حادثه مشکلاتی برای خانوادههای معدنچیان ایجاد شد و در بحث بهداشت و روان خانوادهها اقدامات خوبی در آن مقطع انجام شد و چیزی که حائز اهمیت است این بوده که از چنین حادثههایی در سطح استان گلستان باید پیشگیری کنیم.
وی افزود: بیش از ۱۲ماه در بحث بیمهها تاخیر پرداختی داریم و معضلات خاص خودشان را دارند و امید داریم با جلسات مشترک و رهنمودهای استانداری این مشکلات را حل کنیم. چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل مهم سرطان در استان است و باید اقدامات پیشگیرانهای در این مسیر داشته باشیم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲:۱۹ ب.ظ

دیدگاه