دوّم فروردین روز شعبده بازان ایران و تولد پدر شعبده بازی ایران استاد بهروز کریمی

البرز گلستان / موقعیتی پیش آمد تا در خدمت پدر علم شعبده بازی ایران بهروز کریمی که به همت اداره فرهنگ و ارشا داسلامی شهرستان کردکوی در تالار شهید بهشتی  شهرستان برسیم .

وی که چند شبی می باشد که با چهره جدیدی در محافل هنری ظاهر می شود وهنوز با همان نشاط قدیمی هنر نمایی می کند بهروز کریمی در دوم فروردین  در سال ۱۳۳۴  در شهر آبادان متولد شد . او از کودکی شعبده بازی را بطور خود جوش و بدون مربی آموخت و نخستین اجرای خود را در سن ۸ سالگی در زادگاهش آبادان به نمایش گذاشت بهروز همواره همکلاسی هایش را متحیر و سرگرم میکرد بطوری که همه او را بهروز جادو صدا میزدند بهروز مهارت‌هایش را در تردستی به سرعت توسعه داد و رسماً به عنوان جوان‌ترین شعبده باز ایران شروع به کار کرد او در سن ۱۴ سالگی راهی کشور کویت شد و برای اولین بار در یک سیرک بزرگ شروع به اجرای برنامه نمود و اسم هنری « پریستو » ‘Pristo’ را برای خود برگزید و چون میخواست این اسم برایش ماندگار باقی بماند در همان سالها آرزو کرد که پس از ازدواج خدا به او دو تا دختر به نام های « پرستو » و « پریسا » بدهد تا از تلفیق این دو اسم نام پریستو جاودانه باقی بماند و همین طور نیز شد و از این بابت خوشحال است . بهروز درسال ۱۳۵۱ (۱۹۷۲) با دیدن کارهای « یوری گلر » (Uri Geller ) وارد عرصه شعبده های فکری (Mental Magic ) شد و با نگاه قاشق و چنگال خم میکرد و علاوه بر آن شیشه را می شکاتد و همچنین نبض خود را متوقف میکرد تا اینکه توسط یک شعبده باز آمریکایی که از دوستان صمیمی اش بود و جو بریکی (D. Joe Brekke ) نام داشت به انجمن های شعبده بازان راه یافت .

و از آن زمان بهروز توانست قدم به عرصه جدید و حرفه ای بگذارد و همزمان با نو آوریهای شعبده بازان جهان آشنا شود بعدها نیز به عضویت DSC08363شعبده بازان فرانسه و انگلستان در آمد .

بهروز چون بطور خود جوش شعبده بازی را آموخته بود از نوجوانی تصمیم داشت در اولین فرصت ممکن در ایران آموزشگاه شعبده بازی دایر کند و این هنر جذاب را به علاقمندان آموزش بدهد و او توانست در سال ۱۳۵۸ (۱۹۷۹) اولین آموزشگاه شعبده بازی را به نام « موسسه هنری پریستو » (Pristo art institute ) راه اندازی کند و شعبده را به علاقمندان بیاموزد او تا اکنون بیش از صدها هنرجو را تربیت کرده است که در سراسر جهان مشغول فعالیت می باشند.

در برنامه های متنوع تلویزیونی و نشریات معتبر بطور رایگان به علاقمندان شعبده بازی آموزش  شعبده بازی  می دهد.

بهروز دوست دارد همواره در برنامه های متنوع تلویزیونی و نشریات معتبر بطور رایگان به علاقمندان شعبده بازی آموزش دهد . وی پس از سالها تجربه اکنون بدون لوازم و ابزار به روی صحنه های نمایش ظاهر می شود و تماشاچیانش را متحیر و شاد می کند ضمناً او تنها شعبده بازی است که در برنامه های رادیویی برای شنوندگان بخصوص نابینایان شعبده بازی اجرا می کند . از محبوبترین نمایش‌های او در تلویزیون ایفای نقش نهان و آشکار در سریال هوشیار و بیدار بود. از تردستی های دیگراو می توان به نمایش ، رانندگی با چشمان بسته در اتوبان تهران ـ کرج و متوقف نمودن نبض خود در بیمارستان امیر اعلم تهران اشاره نمود .

عرصه شعبده بازیهای قدیمی  به سبک مدرن و جدید و جالب

او شعبده بازیهای قدیمی را به سبک مدرن و جدید و جالبی عرضه کرد و موجب شد تا مردم ایران ، به این نمایشها با دید ‏بهتر و ‏هیجان‌انگیزتری نگاه کنند. پریستو تا کنون جوایز بسیاری را نیز دریافت نموده است.‏ وی نزدیک به ۲۰ سال است که مسئولیت کانون سرگرمی های نمایشی ایران را به عهده دارد .

بهروز همه شعبده بازان ایرانی را همچون فرزندان خود دوست می دارد و به همین دلیل به او لقب « پدر شعبده بازی ایران » (Dad’s magic in Iran ) را داده اند . بهروز سه برادر به نام های بهزاد ، بهنام ، محمد و یک پسر به نام سعید دارد که هر چهار نفر آنان شعبده باز می باشند . پریستو علاوه بر پنج جلد کتاب آموزش شعبده بازی جهت هنرجویان خود برای اولین بار کناب رازهای هودینی « The Secret of Houdini» را به فارسی ترجمه کرد تا مردم ایران بیشتر با هنر شعبده بازی آشنا شوند .

پدر علم شعبده بازی می گوید چیزی که شما  مینویسید می ماند. و عکس ماندنی نیست

وی اظهار کرد : تا ۲۵ سال قبل ما ۸۰درصد از لوازم کار خود را از کشورهای اروپایی وارد می کردیم  ولی الان همین درصدمقدار رابه خارج صادر می کنیم .

وی در باره نقش شعبده بازان ایرانی در اروپا گفت:یکی از شعبد بازان بزرگ اروپا ایرانی هست .الان خیلی از شعبد بازان در سطح جهان ایرانی هستند و لی با اسم مستعار کار می کنند.

دکتر کریمی  شعبد ه بازی را بازهای علمی و عملی و یا اجراهای علمی و عملی علمی که می شود اجرایش کرد نه اینکه پنهانش کرد می نامد.photo_2016-08-25_17-58-49

وی افزود:در قدیم این علم بنام کمییا گری بود ولی الان بنام شعبده بازی نامیده می شود.کار ما تلفیقی از علم فیزیک و شیمیی و ریاضی می باشد   .

وی در باره لفظ شعبده بازی در ایران می گوید:اسم شعبده بازی را اگر به فارسی برگردانید بنام سحر و جادو نامیده می شود  ولی ما نه سحر و جادو می کنیم ونه معجزه که کار پیامبران است .

هدف علم مابیشتر  شاد کردن مردم و وارد کردن آنان به تعجب می باشد.

کریمی هدف علم خود رابیشتر  شاد کردن مردم و وارد کردن آنان به تعجب معرفی می کند.

وی افزود:یک آدم که خسته است و بیمار می باشد و گرفتاراست هیچ چیزی نمی تواند آرامش کنند بغیر از یک مسکن و ما نقش همان مسکن هستیم.

بهروز کریمی در باره استقبال مردم از شعبده بازی درایران می گوید: : استقبال مردم از این علم و هنر بسیار عالی و خوب می باشد وتعداد ما در ایران انگشت شمار می باشد.من تا کنون ۴هزار هنر جو تربیت کردم . که بیشتر از اساتید دانشگاه ومعلم و بازیگر بودند.

وی در باره جایگاه خود در ایران و خارج کشور می گوید:مردم هنوز مرا به همان تیپ هندی می شناسند. واولین شعبده بازی هستم که جزء پیشکسوتان انجمن علمی وازرت ارشاد اسلامی هستم

الان وسایلی شعبده بازی  که با دست ساختم   در موزه آمریکا هست .

پدر علم شعبده بازی در باره جایگاه جهانی خود می گوید: من عضو انجمن فرانسه و درای مدرک دکتری از آنجا هستم  و عضوانجمن بریتانیا بزرگ نیزهستم ودر  دانشگاه تهران کارشناس در رشته خودم هستم .

وی در باره اولّین دیدار خود با یک استاد شعبده باز معروف آمریکایی می گوید:سال ۵۲ یک شعبده باز امریکایی مرا دید گفت : این کاری که تو انجام میدهی یک استاد پشتش خوابیده است و قتی گفتم خودم می سازم تعجب کرد و گفت مای گات . و الان وسایلی که با دست ساختم   در موزه آمریکا هست .

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۰۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۴:۲۹ ب.ظ

۰ نظر

نظر -49 - 0 از 0اولین« قبل بعد  » آخرین 
نظر -49 - 0 از 0اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه