حاتمی معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشوردر گلستان:۲۵ درصد از بیمارستان‌های دولتی کشور و ۷۰ هزار مساجد و تکایا در سراسر کشور جزء موقوفه هستند

البرز گلستان/حجت‌الاسلام محمدمهدی حاتمی معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور  اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات و آمار، ۱۸۰هزار موقوفه شامل یک میلیون و ۲۰۰هزار ملک و رقبه باغی، مسکونی و کشاورزی در کشور وجود دارد که حدود ۹۰ درصد آن در اختیار مردم است.

وی افزود: ۲۵ درصد از بیمارستان‌های دولتی کشور و ۷۰ هزار مسجد و تکایا در سراسر کشور جزء موقوفه هستند که خوشبختانه اثرات مثبت وقف را در بخش‌های مختلف می‌بینیم.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: برخی از موقوفات در زمان طاغوت از وقفیات خارج و فروخته شده و دوباره در زمان نظام جمهوری اسلامی به حالت وقف در آمده که متاسفانه نیمی از موقوفات فاقد سند است و در تصرف وقف هم نیست اما سند اجاره دارند و در حفاظت از آن هستیم و نیات وقف شده اجرا می‌شود. در تلاش هستیم که این موقوفات را دارای سند رسمی کنیم تا بتوانیم در تثبیت جایگاه آنان دقت و تلاش شود.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: در این راستا تفاهم نامه‌ای با سازمان ثبت اسناد کشور منعقد شده و قرار است در مدت ۲ سال این موقوفات فاقد سند، سنددار شوند.

حاتمی اظهار داشت: اگر موقوفه‌ای خلاف نیت واقف عمل شود غیرقانونی و غیرشرعی است چه از طرف دستگاه دولتی باشد و چه از طرف اشخاص، هم‌اکنون ۸ هزار پرونده دعاوی در سراسر کشور وجود دارد که شاید برخی از این پرونده‌ها به همین علت باشد، اگر این مورد محرز شود برخورد قانونی می‌شود.

وی تصریح کرد: طرح‌های مختلف با دستگاه‌های دولتی مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، شهرداری و غیره در دستور کار داریم و مواردی نیز به عنوان پیشنهاد برای برنامه ششم توسعه کشور از سوی سازمان اوقاف کشور به مجلس شده که برخی از آن‌ها به تصویب می‌رسد.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: یکی از این مصوبات این است که دولت بدهی‌های خود را تا پایان برنامه ششم نسبت به موقوقات که حدود چند هزار میلیارد تومان است پرداخت کند و به تعهدات خود را برای سنددار شدن عمل کند./تسنیم

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۲۴ ق.ظ

دیدگاه