فرشاد مقیمی، معاون برنامه ریزی و عضو هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از راه اندازی صندوق ضمانت از سرمایه گذاری صنایع کوچک برای حل مشکل خبرداد

البرز گلستان/فرشاد مقیمی، معاون برنامه ریزی و عضو هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، امروز (۲۶ مرداد) در آیین گرامیداشت روز ملی حمایت از صنایع کوچک گفت: حمایت از این بخش باید مدت دار و هدفمند باشد که در غیر این صورت کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی افزود: اگر تصور کنیم که فقط با تزریق تسهیلات می توانیم بنگاه های مشکل دار را فعال کنیم، این تصور اشتباه است. باید برای ایجاد رونق پیش از تولید، حین تولید و پس از تولید را مورد توجه قرار دهیم.

مقیمی بیان کرد: در کشور یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی کوچک شناسایی شده که ظرفیت صادرات محصولات خود را دارند اما قادر به این کار نیستند. بنابراین این بخش نیز نیاز به حمایت و بالا بردن آگاهی و دانش فعالان دارد.

وی با اشاره به راه اندازی شرکت های مدیریت صادراتی در کشور، اظهار کرد: در کشور ۲۰ شرکت مدیریت صادرات برای کمک به واحدهای کوچک شکل گرفته است.

معاون برنامه ریزی و عضو هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، منطقه ویژه اقتصادی را یکی از طرفیت های استان برشمرد و گفت: براساس مطالعات، یکی از طرفیت های خوب استان برای توسعه منطقه ویزه اقتصادیست که برای ایجاد زیرساخت های آن باید همه کمک کنند. سال گذشته ۵ میلیارد تومان و امسال هم ۶٫۴ میلیارد تومان برای این منطقه پیش بینی شد.

وی با اشاره به راه اندازی واحدهای راکد، بیان کرد: در ۵ ماهه ابتدای امسال خارج از طرح رونق تولید، ۴۲۲ واحد صنعتی که به طور کامل متوقف شده بود راه اندازی شد و ۶۳۳ طرح نیز در شهرک های صنعتی به بهره برداری رسید.

مقیمی با بیان اینکه اقدامات در شهرک های صنعتی تقاضا محور برنامه ریزی شده است، افزود: اگر در شهرکی برای ایجاد و توسعه زیرساخت ها متقاضی نداشنه باشیم اعتبارات را در شهرک دیگری متمرکز خواهیم کرد که این تقاضا وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی که در شهرک ها مستقر هستند به شرکت شهرک های کشور بدهی معوق دارند، گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان معوقات واحدهای تولیدی به این شرکت است که ۴۰۰ میلیارد تومان اصل و ۲۰۰ میلیارد تومان جزو تعدیلات است که با این حال ۹۰ درصد این تعدیلات مشمول بخشش شده اند. مهلت اولیه این بخشودگی تا پایان شهریور است و واحدهای تولیدی که بدهی دارند می توانند به شرکت شهرک های صتعتی استان مراجعه کنند.

معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک با اشاره به مشکل ضمانت نامه ها برای دریافت تسهیلات، گفت: صندوق ضمانت از سرمایه گذاری صنایع کوچک برای حل این مشکل راه اندازی شده و می توان از ظرفیت های ان استفاده کرد.طی دو سال گذشته سرمایه این صندوق بیش از ۸۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از صنایع کوچک خاطرنشان کرد: این صنایع پراکندگی زیادی در سطح کشور دارند و با ایجاد فرصت های شغلی از مهاجرت نیز جلوگیری می کنند. بیش از ۵۰ درصد اشتغال صنعتی کشور در صنایع کوچک و متوسط است. همچنین وابستگی صنایع کوچک به خارج از کشور نیز خیلی کم است.

مقیمی در خصوص ارائه آموزش های لازم به فعالان این حوزه خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد افرادی که در صنایع کوچک فعالیت می کنند از مهارت های کافی برخوردار نیستند و برای همین آموزش و توانمندسازی آنها را در دستور کار قراره داده ایم که برهمین اساس آموزش ۱۰۰ هزار نفر در کشور برنامه ریزی شده است.

وی در خصوص قدردانی از واحدهای صنایع کوچک موفق در کشور، بیان کرد: ۱۰۱ واحد صنعتی در کشور با آیتم هایی مانند صادرات، نرخ رشد اشتغال، راندمان تولید و دانش بنیانی و نداشتن معوقه بانکی شناسایی شد و در نهایت از هراستان یک واحد به عنوان برتر مشخص شد که در گلستان نیز واحد اق التین شیمی به عنوان واحد برتر مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

photo_2016-08-16_14-22-55

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۶ ق.ظ

دیدگاه