مهندس “ابراهیم مبارک قدم”مدیرکل راه و شهرسازی گلستان خبرداد:پرداخت بدهی های راه و شهرسازی گلستان از طریق اسناد خزانه اسلامی

البرز گلستان/مهندس “ابراهیم مبارک قدم” مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در گفت و گویی خبری اظهارکرد: اداره کل راه و شهرسازی بیش از ۳۰۶ میلیارد ریال بدهی مسجل بابت اجرای پروژه های ملی به پیمانکاران داشته که توانسته از طریق راهکار قانونی بند ط تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۴ و با واگذاری اسناد خزانه اسلامی،بیش از ۱۵۴ میلیارد ریال آن را در سه مرحله تسویه کند.

به گفته وی، اداره کل راه و شهرسازی گلستان در راستای بخشنامه معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور برای ارسال گزارشات مربوط به بدهی ها و مطالبات خود در هفت مرحله و از طریق سامانه مدیریت بدهی های دولت(سماد)، به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان و وزارت راه و شهرسازی اقدام کرده که در نوع خود در کمترین زمان مورد توجه سایر مسوولان قرار گرفته است.

مبارک قدم ادامه داد: این اقدام همچنین در جهت اجرای حکم ماده (۱) قانون رفع موانع تولید، رقابت پذیری و ارتقای نظام مالی کشور مصوب اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ و آیین نامه اجرایی صورت گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان خاطرنشان کرد: پس از تعیین بخشی از بدهی های مسجل این اداره کل با اخذ مجوز استفاده از اسناد خزانه اسلامی نسبت به پرداخت بخش عمده ای از دیون خود اقدام کرده است.

به گفته وی، اسناد خزانه اسلامی یکی از روش های تامین مالی برای پرداخت دیون پیمانکاران است که به استناد قانون بودجه سال های ۹۴-۹۳ و آیین نامه اجرایی آن از نوع دیون ممتازه است و دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور متعهد است در سر رسید این اسناد را پرداخت کند.

مبارک قدم اضافه کرد: از محاسن این روش تسویه حساب بدهی آن است که خسارت تاخیر از زمان قطعی شدن طلب به ماخذ هر سال ۲۰ درصد تعلق گرفته و این اسناد قابل خرید و فروش در فرابورس است و می تواند به عنوان وثیقه و تضمین پیمانکاران در جهت سپردن ضمانت بابت قراردادهای خود با دولت باشد.

به گفته وی، این اسناد در سررسید به منزله چک تضمینی قابل دریافت از بانک عامل است و قبل از سررسید قابل خرید و فروش در بازار ثانویه از جمله فرا بورس اوراق بهادار ایران نیز می باشد.

وی متذکر شد: با توجه به عدم تخصیص اعتبارات مصوب پروژه های عمرانی در طول سال های گذشته و انجام بخشی از تعهدات از سوی پیمانکاران و مشاوران مبالغ متنابهی بدهی از سوی دولت به مجریان برای اجرای پروژه های عمرانی ایجاد شده بود که اداره کل راه و شهرسازی گلستان نیز مستثنی از این مساله نبوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان یادآور شد: طی سال های ۹۱ الی ۹۳ تعداد زیادی قرارداد با بیش از ۸۰ شرکت پیمانکاری و مشاوره ای، منعقد که در اکثریت آنها دیون ایجاد شده در جهت ارتقای نظام مالی، رفع موانع تولید و رقابت پذیری و طبق فرآیند ذکر شده تسویه حساب گردد.

وی افزود: پیمانکاران و مشاورانی که از سنوات قبل از پروژه های ابلاغی و ملی این اداره کل طلبکار هستند، لازم است تقاضای خود را مبنی بر موافقت با دریافت اسناد خزانه اسلامی به اداره کل تقدیم داشته باشند تا مراحل قانونی اخذ اسناد انجام شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲:۰۱ ب.ظ

دیدگاه