مهندس قدس علوی مدیر کل شیلات گلستان : با اجرایی شدن مجتمع پرورش ماهیان خاویاری استان، قطعا گلستان و ایران در منطقه خاورمیانه ممتاز خواهند شد

مدیر کل شیلات گلستان : در فاز اول مجتمع پرورش ماهیان خاویاری استان که حدود ۲۲۰ هکتار است، ۸۰۰۰ تن گوشت و ۴۰۰ تن خاویار تولید خواهد شد.

البرز گلستان/به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل شیلات گلستان، مهندس سید جواد قدس علوی در گفتگو با این پایگاه اطلاع رسانی اظهار کرد: ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان گمیشان برای احداث مجتمع پرورش ماهیان خاویاری استان شناسایی شده است که در حال حاضر مطالعات اجرایی این مجتمع در حال انجام است و امیدواریم در سال ۹۶ عملیات ساخت این مجتمع آغاز گردد.

وی با اشاره به وضعیت پرورش ماهیان خاویاری در استان بیان داشت: خاویار و ماهیان خاویاری در گلستان به عنوان یک برند محسوب می شود و سالیان سال در زمینه استحصال خاویار دارای جایگاه ویژه ای در کشور داشته است که متاسفانه در سالهای اخیر با توجه به شرایطی نامساعد ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر، با مشکل مواجه شدیم. به طوریکه میزان تولید گوشت و خاویار در استان ما طی ۱۰ سال گذشته با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است.

مدیر کل شیلات گلستان با تاکید بر مهیا بودن شرایط لازم برای پرورش ماهیان خاویاری در استان یادآور شد: خوشبختانه در استان گلستان با توجه به وجود دریا که یک موهبت الهی است و همچنین وجود اراضی ساحلی شوره زار، لم یزرع وکم بازده در سواحل استان، در برنامه کوتاه مدت و بلند مدت، شرایط مساعدی برای توسعه و پرورش ماهیان خاویای در استان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه عمده محصولات تولیدی ماهیان خاویاری استان صادر خواهد شد اظهار کرد: با اجرایی شدن مجتمع پرورش ماهیان خاویاری استان، قطعا گلستان و ایران در منطقه خاورمیانه در این زمینه ممتاز خواهند شد و درصددیم بتوانیم جایگاه خاویار استان را در سطح بین الملل دوباره به دست بیاوریم. چرا که عمده محصولات خاویاری ما اعم از گوشت و خاویار شرایط صادرات را دارند و در واقع می توان گفت این فعالیت با شاخصه های اقتصاد مقاومتی که مد نظر مقام معظم رهبری است همخوانی دارد.

مهندس سید جواد قدس علوی در پایان با اشاره به امضا تفاهم نامه چند جانبه در زمینه تولید ماهیان خاویاری گفت: در راستای پشتیبانی از فعالیت های شیلاتی در حوزه پرورش ماهیان خاویاری تفاهم نامه چند جانبه ای بین سازمان شیلات ایران، بنیاد علوی، گروه کشاورزی و دامپروری پارس و استانداری های گیلان، مازندران و گلستان و بانک سینا و معاونت توسعه روستایی مناطق محروم کشور، با هدف توسعه و پرورش ماهیان خاویاری در کشور و اجرای قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و فراهم شدن

 

امکان حضور کارشناسان متخصص این بخش در عرصه های تولید، منعقد شد که براساس آن مصوب گردید در سال ۹۵ و در اولین مرحله، ۱۵ طرح پرورش ماهیان خاویاری که سهم هر استان ۵ طرح ترجیحا با ظرفیت ۲۰ تن گوشت و تا ۵۰۰ کیلوگرم خاویار ، خواهد بود فعال شود.

وی گفت: اعطای تسهیلات کم بهره، تضمین فروش در بازارهای جهانی و ایجاد فضای صادرات برای محصولات تولیدی از مهم ترین موضوعات تصویب شده در این تفاهم نامه است که تولید کننده می تواند با اطمینان در این زمینه سرمایه گذاری کند.

همچنین معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان نیز در خصوص اخذ مجوز مزارع تولید ماهیان خاویاری استان گفت: در حال حاضر ۳ پروانه تاسیس برای تولید ۱۲۵ تن، صادر شده است که پس از اخذ تسهیلات لازم می توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

مهندس محمود سقلی با اشاره به سیاست های کلی سازمان شیلات ایران در زمینه پرورش ماهیان خاویاری بیان داشت: با توجه به اینکه ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر کاهش یافته است سیاست های کلی سازمان شیلات ایران و به تبع آن اداره کل شیلات گلستان پرورش ماهی در آبهای شیرین و لب شور است که خوشبختانه استان ما شرایط خوبی برای استفاده از این صنعت دارد. لذا عزیزانی که مایل به سرمایه گذاری در این زمینه، خصوصا در اراضی ساحلی بندرگز، بندرترکمن، گمیشان و همچنین آبهای داخلی هستند می توانند برای اخذ مجوز به اداره کل شیلات گلستان مراجعه کنند.

گفتنی است در حال حاضر ۲ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید ۳۵ تن گوشت و ۱/۵ تن خاویار در استان فعال هستند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲:۴۹ ب.ظ

دیدگاه