جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در گلستان خبر داد:بیابان‌زدایی ۹۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی و اجرای طرح آبخیزداری در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور و کنترل کانون‌های آب در سال ۹۵

البرز گلستان/خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور  در بازدید پروژه کشت گیاهان سازگار با خشکی و شوری اظهار کرد: برای پیشگیری از جنگل خواری از جنگل‌های کشور با کمک مردم محافظت می‌کنیم.

وی افزود: در سال گذشته ۵ میلیون هکتار از جنگل‌های کشور با استفاده از مردم حفاظت شد و امسال نیز قرار است این مساحت به ۱۰ میلیون هکتار برسد.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تصریح کرد: در سال ۹۵ برای پیشگیری از جنگل‌خواری، اقداماتی مانند تقویت یگان حفاظت و استفاده از سربازها با همکاری ستاد نیروهای مسلح اجرا می‌شود.

جلالی گفت: در سال نزدیک به ۲۵ هزار پرونده تخلف در این بخش در کشور ثبت می‌شود که بیشتر در بخش‌های تجاوز، قطع درخت و قاچاق چوب است.

وی با اشاره به آتش‌سوزی‌های سال گذشته در جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: در این بخش بیشتر در حوزه پیشگیری برنامه‌ریزی‌شده و در مناطقی که شرایط بحرانی دارند از دیدبان و پایش ماهواره‌ای استفاده می‌شود که در دفتر مهندسی علی‌آباد کتول استان گلستان نیز این نوع پایش انجام می‌شود.

حلالی تصریح کرد: از دیگر اقدامات در این بخش می‌توان به تجهیز یگان زمینی اطفاء حریق به ۱۸۰ دستگاه خودرو مجهز به سیستم‌های اطفاء حریق اشاره کرد، مشارکت مردمی و استفاده از بالگردها نیز دیگر شیوه‌های اطفاء حریق است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشور دچار حریق شدند که به نسبت سال‌های گذشته به حداقل خود رسیده است.

به گفته وی، از مجموع اراضی دچار حریق شده کشور در سال گذشته ۷۰ درصد مرتعی و ۳۰ درصد جنگلی بوده که ۸۰ درصد از بخش جنگلی نیز آتش‌سوزی‌های سطحی داشته است.

جلالی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال بیابان‌زدایی ۹۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی کشور و اجرای طرح آبخیزداری در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور و کنترل کانون‌های آب از دیگر پروژه‌های مهم امسال در سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های جنگلداری در کشور افزود: این طرح‌ها به‌صورت مدیریت علمی و کارشناسی در قالب دفترچه طرح مدیریت می‌شوند، البته دیدگاه‌های مختلفی در بحث تنفس در بهره‌برداری از جنگل‌ها وجود دارد.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تصریح کرد: تا ۲۰ سال پیش سالانه ۲ میلیون مترمکعب از جنگل‌های کشور بهره‌برداری می‌شد که امسال با روندی نزولی به ۴۰۰ هزار مترمکعب رسیده است.

جلالی گفت: با توجه به مصوبات دولت قرار است در قالب برنامه پایش از جنگل‌های شمال استفاده بهینه شود، در قالب برنامه پایش از درختان آسیب‌دیده، شکسته و افتاده استفاده می‌شود.

به گفته وی، در ماده ۲ برنامه پایش بهره‌برداری از جنگل‌ها بر اساس ۸ شاخص و ۷۰ معیار عنوان شه است که بر این اساس بهره‌برداری با مدیریت پایدار انجام می‌شود.

جلالی اظهار کرد: رویکرد ما این است که استفاده از منابع غیرچوبی و چندمنظوره افزایش‌یافته و در همین راستا استان گیلان پایلوت اجرای مدیریت تهیه طرح‌های جنگلی شده است و در ادامه دیگر جنگل‌ها نیز وارد این طرح می‌شوند.

وی افزود: امسال در ستان گیلان زراعت چوب صنوبر به بهره‌برداری رسیده است اما در استان‌های مازندران و گلستان این شرایط مهیا نیست.

جلالی تأکید کرد: هرساله ۲۲۰ هزار هکتار زراعت چوب در کشور انجام می‌شود، نیاز چوبی کشور سالانه ۱۶.۵ میلیون مترمکعب است که از این میزان نیم میلیون مترمکعب از محل چوب‌های داخلی جنگل، یک‌میلیون مترمکعب از خارج وارد و مابقی نیز با زراعت چوب و ضایعات باغی تأمین می‌شود.

وی بابیان اینکه ۸۴ میلیون هکتار مرتع در سطح کشور داریم گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون ۳ میلیون هکتار مرتع به بهره‌برداران واگذارشده است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲:۴۵ ب.ظ

دیدگاه