مهندس مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی گلستان : با ابلاغیه دولت و بانک مرکزی ارزان ترین تسهیلات مسکن را به ساخت و سازهای بافت فرسوده پرداخت شد

البرز گلستان/مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با بیان اینکه سیستم بانکی با ابلاغیه دولت و بانک مرکزی قرار است ارزان ترین تسهیلات مسکن را به ساخت و سازهای بافت فرسوده پرداخت کند، گفت: به همین دلیل انبوه سازی در بافت های فرسوده جبهه جدید ساخت و ساز خواهد بود که با توجه به یکهزار و ۷۰۰ سهمیه اخذ شده امید است شاهد رونق جدیدی در نوسازی و ساخت مسکن در بافت های فرسوده باشیم.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، مهندس”ابراهیم مبارک قدم” در نشست با اعضای هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان در سالن جلسات این اداره کل، افزود: به دلیل پایین بودن هزینه تملک و آزادسازی عرصه مناسب برای ساخت و ساز و اعطای تسهیلات یارانه ای برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده، شرایط انبوه سازی در این بافت ها مقرون به صرفه است.

به گفته وی، انبوه سازان توانمند با ورود به این عرصه ها و با آزادسازی تملکات، تجمیع ساخت و سازها و بازگشایی معابر طرح تفصیلی، می توانند زمینه افزایش منافع شهری را بیش از پیش فراهم سازند.

وی با اشاره به اینکه در استان گلستان بیش از دوهزار هکتار بافت فرسوده به تصویب مراجع ذیربط رسیده است،پرداخت تسهیلات یارانه ای و ضوابط تشویقی را یکی دیگر از مزایای انبوه سازی در بافت های فرسوده بیان کرد.

مبارک قدم گفت: برای تعریف و مشخص شدن ساز و کار لازم در این زمینه، برگزاری جلسات مستمر ماهانه و تشکیل کمیته ای متشکل از نمایندگانی از حوزه راه و شهرسازی،بانک مسکن، انجمن انبوه سازان و نمایندگانی از دستگاههای خدمات رسان، مثمر ثمر خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به اینکه این اداره کل نیز تمام تلاش خود را برای جذب سهمیه تسهیلات ساخت واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده مصوب بخصوص برای انبوه سازان در سال جاری به کار می بندد، گفت: با هماهنگی دست اندرکاران ذیمدخل در این موضوع از جمله سازمان نظام مهندسی، شهرداری، انجمن انبوه سازان و استانداری می توانیم این اعتبارات را جذب کنیم.

مبارک قدم از موضوعات مورد توجه دیگر را در بحث انبوه سازی، طرح های تفصیلی و تصمیمات کمیسیون ماده پنج بیان کرد.

به اعتقاد وی، مسایل شهری در اندازه پهنه اثرگذار هستند نه در حد پلاک چرا که تصمیم گیری های موردی موجب ناهماهنگی در سیما و منظر شهری شده و تبعات اجتماعی در پی دارد و منافع شهر را متضرر می کند.

وی، تهیه طرح های موضوعی مطابق با مسایل حائز اهمیت در شهر را، راهکار موثری برای ایجاد هماهنگی در سیمای شهری استان بیان کرد.

مبارک قدم، ورود مجریان ذیصلاح، مجرب و متخصص را به عرصه انبوه سازی استان یکی دیگر از ملزومات ساخت و سازهای اصولی بیان کرد و گفت: برای سوق دادن ساخت و سازها به این سمت و اعطای ضوابط تشویقی و عوارض صدور پروانه ساختمانی، به تعامل با شهرداری و ارائه پیشنهاد از طریق هیات چهارنفره و اخذ مصوبه از سوی شورای شهر نیاز است.

وی در پایان، تعیین تکلیف مساکن مهر استان را از طریق واگذاری آنها به انبوه سازان از اقداماتی دانست که مصوبه هیات دولت آن، هم اکنون موجود است.

مبارک قدم افزود: با ابلاغ دستورالعمل اجرایی مصوبه مذکور، فروش بخشی از مساکن مهر راکد شهرهای استان با اولویت انبوه سازان در دستور کار اداره کل قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل انجمن انبوه سازان گلستان نیز، از خدمات دستگاههای اجرایی که موجبات افزایش کیفیت ساخت و سازها و در نهایت افزایش ارزش افزوده را برای انبوه سازی فراهم می کنند، استقبال کرد.

در ادامه این نشست، هریک از اعضای هیات مدیره انجمن به ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود در روند ساخت و سازهای استان پرداختند.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۹ ق.ظ

دیدگاه