مهندس قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی گلستان خبرداد:توزیع پانصد هزار نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی در استان

البرز گلستان/مهندس قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ظهر امروز در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار داشت: در روز چهاردهم اسفندماه و در نخستین جمعه هفته درختکاری، نهال رایگان درختان مثمر و غیر مثمر باهدف توسعه فضای سبز در مصلاهای نماز جمعه سراسر استان توزیع می‌شود.

وی بابیان اینکه همه‌ساله هفته منابع طبیعی از پانزدهم تا بیست و یکم اسفندماه آغاز می‌شود افزود: هفته منابع طبیعی امسال با شعار مدیریت جامع منابع طبیعی با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است و در نخستین روز هفته منابع طبیعی با حضور مردم و مسئولان استانی، کاشت نهال در عرصه ۲۵ هکتاری بوستان روستایی شهرستان آق‌قلا انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: در ستاد هفته منابع طبیعی استان پیشنهاد شد نام این بوستان به نام ۴ هزار شهید استان گلستان نام‌گذاری شده و  ۱۵ هزار نهال در این عرصه کاشته شود.

وی با اشاره به اینکه کاشت درخت در بخش  زیادی از این بوستان از چند ماه پیش آغازشده اما به‌صورت نمادین در روز پانزدهم اسفند با حضور مسئولان استانی انجام می‌شود، تأکید کرد: قرار است  توسعه منابع طبیعی در شمال استان که نیمه بیابانی و محل عبور خط آهن است اجرا شود و این مناطق نیز سرسبز شود.

قزلسفلو اظهار کرد: با همکاری دستگاه‌های عضو ستاد هفته منابع طبیعی و در راستای ترویج فضای سبز  در عرصه ۲۵ هکتاری و دو قطعه ۲٫۵ هکتاری در ۴ روستا و همچنین در حاشیه جاده‌ها ازجمله جاده آزادشهر-مینودشت به مساحت ۱۰ کیلومتر کاشت درخت انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: امسال با اعتبارات مجریان طرح‌های جنگلداری قرار است در ۵۰۰ هکتار از اراضی استان گونه‌های مثمر زیتون، گردو و پسته  برای کمک به اقتصاد مردم منطقه کاشته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد:از پانزده دی تا امروز پانصد هزار نهال توزیع شده است که چهارصد هزار غیر مثمر و صد هزار از آنها مثمر هستند

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها از سال گذشته طرحی با عنوان جنگل‌های اقتصادی را در حال اجرا دارد که این طرح از سال گذشته در منطقه قازانقایه استان گلستان باهدف اصلاح کاربری، جلوگیری از تخریب و سیل و افزایش درآمد روستائیان به‌وسیله توزیع نهال رایگان در حال اجرا است.

قزلسفلو با اشاره به اینکه در این هفته فرهنگ‌سازی حفظ و کاشت درخت از طریق مدارس انجام می‌شود افزود: اگر هر گلستانی در طول سال یک نهال بکارد با توجه به جمعیت استان حدود یک هزار و ۸۰۰ هکتار به فضای سبز و جنگل‌های استان افزوده می‌شود.

وی اجرای ۲ طرح پژوهشی با دانشگاه منابع طبیعی  در خصوص بیماری زغالی بلوط در پارک ملی قرق و طرح کاشت درخت در اراضی شیب‌دار با همکاری سازمان جهاد کشاورزی را از دیگر برنامه‌های هفته منابع طبیعی در استان بیان کرد.

قزلسفلو با اشاره به عملکرد و برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی استان گفت: استان گلستان بیشترین فراوانی آتش‌سوزی را در بین ۳ استان شمالی کشور  دارد و امسال ۳۷۴ مورد حریق کوچک و بزرگ در استان اتفاق افتاد که با همکاری مردم و مسئولان  اطفاء شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان تصریح کرد: درگذشته بیشتر آتش‌سوزی‌ها در فصل پائیز بود اما اکنون پس از برداشت محصول و آتش زدن کاه‌ها که هم‌مرز با جنگل‌ها هستند شاهد افزایش آتش‌سوزی‌ها هستیم و این آتش زدن زمین‌های کشاورزی نه‌تنها به جنگل‌ها بلکه به باغات زیتون بارده استان گلستان نیز خسارت فراوانی وارد کرده است.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های انجام‌شده از سوی این اداره کل خاطرنشان کرد: امسال ۱۰ دستگاه اطفاء حریق به ناوگان اداره کل منابع طبیعی استان افزوده و ۲ فروند هواپیما نیز برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در ۲ ماه گذشته در فرودگاه گرگان مستقر شد.

قزلسفلو بابیان اینکه نگران قطع درختان و آسیب زدن به مراتع هستیم تأکید کرد: خشک‌سالی و حضور دام از آسیب‌های وارده به جنگل‌ها و مراتع استان گلستان است.

وی بابیان اینکه منشأ ریزگردها عموماً از مراتع و تالاب‌ها است، تصریح کرد: امسال عملیات احیاء در سطح ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از مراتع گنبد، آق‌قلا و مراوه‌تپه استان گلستان آغازشده است.

قزلسفلو گفت: در سال جاری، ۱۰۲ هکتار عرصه  جنگلی و ۷۳۷ هکتار عرصه  منابع طبیعی در استان با حکم دادگاه از متصرفان پس گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی و همراهی مردم در بخش حفاظت و توسعه منابع طبیعی بسیار مهم است افزود: موضوع منابع طبیعی به‌عنوان انفال متعلق به یک دستگاه و فرد خاص نیست و متعلق به عموم مردم است و همه ما در حفظ و حراست از منابع طبیعی مسئول هستیم.

قزلسفلو گفت: مردم می‌توانند موارد مربوط به تخریب درختان و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی را در همه اوقات شبانه‌روز با تلفن ۱۵۰۴ به این اداره کل اطلاع دهند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۰ ب.ظ

دیدگاه