زند،معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گلستان:برنامه مهم ما در بخش خاک کشاورزی حفاظتی است تا خاک را نجات دهیم

البرز گلستان/اسکندر زند،معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی  ظهر امروز در سی‌امین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های استانی بخش کشاورزی اظهار داشت: کشاورزی ما فامیلی است و به همین سبب تجهیز و نوسازی آن سخت است.

وی افزود: تنها ۲۵ درصد از جمعیت ۴ میلیون نفری کشاورزان کشور باسواد هستند و مابقی آن‌ها بی‌سواد یا کم‌سواد هستند که سبب می‌شود در بخش کشاورزی نیروی ماهر نداشته باشیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دانش آموزان متوسطه کشور تنها ۲۵ هزار نفر در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند و باید برای ترغیب دانش آموزان فکری اساسی کرد.

زند گفت: طرح نظام نوین ترویج در راستای پهنه‌بندی و گذاشتن مسئول برای هر پهنه به‌صورت پایلوت در ۴ استان کشور در حال اجرا است و باید کشاورزان را به ارقام جدید مسلح کنیم.

به گفته وی، کشاورزان نمونه در بخش زراعی ۳٫۵ برابر و در بخش باغی تا ۷ برابر متوسط تولید داشته‌اند و از سال آینده بهره‌وری نهاده‌ها و کمک به دیگر کشاورزان نیز در انتخاب کشاورز نمونه مؤثر است.

زند اظهار کرد: کشاورزی تحت تأثیر ۲ عامل طبیعی شامل آب، هوا و خاک و عوامل انسانی است، کشور ازنظر تأمین آب از ۲ هزار سال پیش دچار مشکل بوده و قنات‌ها و چاه‌های زیادی برای رفع مشکل کم‌آبی زده شد، وجود عشایر و شکل گرفتن آبادی‌ها بر مبنای آب و کاشت گیاهان با مصرف آب کم ازجمله راه‌حل‌های آن زمان بود.

وی تأکید کرد: برنامه مهم ما در بخش خاک کشاورزی حفاظتی است تا خاک را نجات دهیم، باید توجه داشت که اگر خاک نباشد از آب هم نمی‌شود استفاده کرد.

زند تصریح کرد: در بخش عوامل انسانی، سرمایه‌گذاری زیادی در بخش کشاورزی نشده و زیر ۱۰ درصد از تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی ارائه‌شده است.

در این مراسم ۴۹ نفر از نمونه‌های بخش کشاورزی در بخش‌های مختلف معرفی شدند./تسنیم

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۸:۰۸ ب.ظ

دیدگاه