کدخبر:۶۵۶۳۲
البرز گلستان/بیشتر خبرنگاران بعد از دریافت اخبار ارسال شده ازسوی روابط عمومیهاشاهد خطاهای رایج و تکراری هستند که به موضوع نگارش اخبار باز می گردد.
اشتباههایی که بیشتر در زبان محاوره و اصطلاحات رایج کاربرد دارد و در کلام عمومی درست قلمداد میشود اما همین شیوه در قالب خبر غیر استاندارد و غلط ویرایشی محسوب میشود؛ چرا که غلط های مصطلح هستند.
لذا 20 اشتباه رایج رسانه ها وروابط عمومیهایی که سعی در تولید خبر و انتشار آن در اخبار رسمی و دیگر رسانهها را دارند را لیست کرده است که شامل موارد زیر است:
1 – ابتدا باید ماهیت مطلب مشخص شود. در هر یک از قالبهای خبر، گزارش، مقاله و… ادبیات و روش نگارش خاصی نیاز است که باید بدان توجه کرد تا نگارشی استاندارد داشته باشد.
2 – روتیر درخبر تکمیل کننده تیتر است و از ارزش خبری کمتری (نسبت به تیتر) برخوردار است. روتیتر در اخبار رسمی حداکثر با 100 کاراکتر کلمهای و یا هفت حرف نوشته میشود.
3 – در روتیتر میتوانید به سِمت گوینده یا منبع خبر، مکان، زمان و یا چگونگی خبر اشاره داشته باشید. در مجموع، روتیتر میتواند فعل داشته و یا نداشته باشد.
4 – تیتر در برگیرنده گزاره اصلی خبر است. زیبایی یک تیتر به کوتاهی آن بوده و مهمترین بخش و هدف اصلی خبر را بازگو میکند.همچنين نقطه در پايان تيتر نبايد گذاشت.
5 – در نگارش خبر، روتیتر و تیتر نمیتواند همزمان دارای فعل و یا کلمات تکراری باشند. (یکي از این دو دارای فعل است)
6 – جملاتی که بعد از تیتر نوشته میشود لید نام دارد و برای نگارش آن باید از 300 حرف و یا 50 کلمه استفاده شود. لید شامل کلماتی است که تکمیل کننده مفاهیم اطلاع رسانی روتیتر و تیتر بوده و مهمترین هدف نگارش خبر را عنوان میکند.
7 – در اولین کلمات نگارش خبر و به عبارتی در اولین جمله خبر حتما به گزارش نام شرکت مربوطه و یا به نقل از شرکت مربوطه ذکر شود.
8 – در خبر تنها يك يا دو بار از نام شرکت استفاده کنید و تلاش كنيد زوايای ديگری از فعاليت شركتتان را معرفی كنيد.
9 – در گزارش از ذکر موردی و مقالهگونه پرهيز كنيد. بخشبندی خبر با اعداد و جملههایی مانند به موارد زیر اشاره کرد استفاده نشود چرا که فرمت مقالهای با خبری متفات است.
10 – از به کار بردن کلمات مصطلح اما غلط پرهیز کنید. مانند: تعابير اشتباهی که در ادامه آورده شده و شکل صحیحش مقابل آن ذکر می شود.
غلط: گردد، میگردد/ صحيح: شود و میشود
غلط: میباشد/ صحيح: است
غلط: نمودن، نماید، مینماید
غلط: اظهارداشت، خاطر نشان ساخت / صحيح: گفت، افزود، ادامه داد، توضیح داد، یادآور شد،تاکید کرد
11 – جمع بستن کلمات فارسی با ات عربی: درفارسی جمع بستن باید با «ها» و «ان» انجام میشود. مثل آزمایشها به جای آزمايشات. در جمع بستن با ها سرهم نويسی نشود و نيم فاصله بين ها و قبل لحاظ شود. (برای انجام نیمفاصله روی کیبورد با گرفتن همزمان ctrl+shift+2 نیم فاصله ایجاد میشود) مانند: آزمايشها
کلمات اضافه همچون ترین، تان، تر و … هم بر همین قائده هستند و از فعل جدا محسوب میشوند و باید با نیم فاصله تفکیک شود.
12 – جدا نويسی و سرهم نويسی: در فارسی به جدا نوشته میشود. مانند: بنام غلط است و بهنام صحيح است.
13 – پيشوندهایی مانند می بايد همراه با نيم فاصله استفاده شود.
14 – استفاده کردن القاب و کلماتی همچون مهندس، دکتر، آقا، خانم،جناب و… در خبر اشتباه است.
15 – كلماتی مانند ان شالله، امیدواریم، دعا می کنیم و…. در خبر استفاده نمیشود. همچنین به کاربردن کلمات خوشبختانه و بدبختانه و افعالی که رویا یا هدفی را نشان میدهد درقالب خبری مردود بوده و به کار برده نمیشود.
16 – کلماتی که قید ترین را دارند، (همچون برترین، بهترین، تنهاترین، بالاترین و… ) درخصوص اهداف و جایگاه شرکت نباید در قالب خبر آورده شود. مگر اینکه ادعای اعلام شده و رتبه سندیت داشته و متکی به آمار ذکر شده در همان خبر باشد.
17 – کوتاه نویسی در خبر یک هنر است. پاراگرافهای خبری را میتوان كوتاهتر نوشت و با کلماتی همچون بر اساس این گزارش، بر پايه اين اطلاعيه، طبق اعلام … و يا مفاهمی مشابه آن را ادامه داد. پارگرافهای آخر هم که در برگیرنده نتیجه خبر است را میتوان با گزارههایی مانند: گفتنی است، شايان ذكر است و … به پايان برد.
18 – افعال خودمانی و ضمير مفرد و جمع با لحن و فرمت صحبتهای محاورهای نباید درخبر استفاده شود. تعابیری مانند ما معتقدیم، من اعلام میکنم، میتونیم، میگیم و…
19 – حرف ب از اول افعال حذف می شود. (بدهد=دهد و یا بگیرد= گیرد)
20 – خبر با تبليغ و رپرتاژ دو مقوله متفاوت هستند كه بايد در نگارش به آن توجه كرد. هدف خبر اطلاع رسانی است نه تبليغ مستقيم و آگهی. در نگارش خبر دقت داشته باشيد كه به مرز آگهی و تبليغ مستقيم نزديك نشويد تا خبری استاندارد داشته باشيد.
انتهای پیام
https://alborzegolestan.ir/?p=65632