نقش کودکان در برگزاری مراسم ماه محرم

ایام محرم هر سال یادآور خاطرات کودکی است. روزهایی که مادران لباس‌های مشکی به تن مان می‌کردند و عاشقانه در مراسم عزاداری شرکت می‌کردیم. روزهایی که در ذهن بسیاری از ما سؤال‌هایی درباره امام حسین(ع)، کربلا، روزعاشورا، شهادت، اسارت و… به وجود می‌آورد و پدران و مادران ما در حالی که اشک می‌ریختند پاسخ سؤالات ما را می‌دادند. یکی از نعمت‌ها و موهبت‌های جامعه ما این است که در ایام خاص دچار تغییر و تحول می‌شود و فرصت‌های بی‌نظیر تربیتی پیدا می‌شود. مثل اعیاد غدیر، قربان و بعثت و اعیاد ولادت ائمه اطهار و همینطور ایام سوگواری که مهمترین آن ایام محرم است. هر اندازه بتوانیم فضایی سازنده و با تدبیر به وجود بیاوریم بهره تربیتی بیشتری خواهیم برد.

دکتر محسن اصغری نکاح، روانشناس کودک و نوجوان و استاد دانشگاه فردوسی مشهد در مصاحبه با ایران زندگی از نحوه حضور کودکان در مراسم محرم این‌گونه سخن می‌گوید: باید بدانیم امام حسین (ع) متعلق به تمام بشریت است.
وی گفت: کودکان و نوجوانان در این ماه سهم ویژه‌ای دارند. مهمترین شرکت‌کنندگان در عزاداری‌های محرم، کودکان و نوجوانان هستند و آن‌ها می‌توانند بیشترین بهره را بگیرند و آینده جامعه را با سبک زندگی حسینی و با معرفت امام حسین (ع) بسازند.
خانواده‌ها باید توجه داشته باشند اگر می‌خواهیم برخی از آسیب‌های اجتماعی و فردی در خانواده و همچنین کودکان اصلاح شود باید از این ماه استفاده کنیم. در قیام عاشورا و فرهنگ تربیتی آن ایثار و ازخودگذشتگی و عرفان و دعا و مناجات و ظلم‌ستیزی، یاری کردن مظلوم و آنچه به عنوان زندگی متعالی می‌خواهیم در این حماسه وجود دارد و می‌تواند به کودکان و نوجوانان دیدگاه متعالی بدهد که آینده خود را به جای مشغول شدن به اهداف پوچ با یک انگیزه بالا بسازند و این فرهنگ می‌تواند در شغل و درس و در مسائل اجتماعی و فرهنگی و تشکیل خانواده در آینده به آن‌ها کمک بکند. لذا خانواده‌ها و متولیان برگزاری مجالس عزا ازجمله مدیحه‌سرایان و ذاکرین اهل بیت باید نسبت به نکات تربیتی مربوط به کودکان در این ایام حساس باشند.
yfzau9r95mlanzcalfh

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲:۱۹ ب.ظ

دیدگاه