دکترمهاجررئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان:۶۰ درصددانه سویاکشوردراستان گلستان به عمل می آید

به گزارش سرویس جهاد کشاورزی گروه خبر البرز گلستان دکتر مختار مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در مصاحبه مطبوعاتی ضمن بیان اینکه استان گلستان بزرگترین تولید کننده دانه روغنی سویا در کشور به شمار میرود اظهار کرد:حدود ۶۰ درصد دانه سویا کشور در این استان به عمل می آید.
وی افزود:طی این دوره بیست ساله از ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۳ سطح زیر کشت این گیاه روغنی باارزش در استان گلستان به طور میانگین ۴۸۸۷۲ هکتار بر آورد شده که همین بر آورد برای کل کشور عدد ۷۸۷۳۳ هکتار میباشد.
دکتر مهاجر ادامه داد:بنابراین طی بیست سال اخیر بطور دقیقتر ۶۲ درصد از سطوح کاشت سویا کشور در استان گلستان متمرکز بوده است.
از نظر میزان تولید استان گلستان طی این مدت بطور متوسط ۹۷۷۷۲ تن در هر سال تولید داشته و کل کشور میز ور همین دوره ۱۵۲۸۷۲ تن به طور متوسط در هر سال تولید کرده است.نتیجتا در بیست سال اخیر بطور دقیقتر ۶۵ درصد تولید سویایه کشور در استان گلستان حاصل شده است.
دکتر مهاجر تاکید کرذ:کشت محصول سویا در استان گلستان بیش از ۴۰ سال سابقه دارد.و این زداعت به خوبی در الگویه کشت استان جا افتاده است.طی سالهای اخیر سطح در حدود ۵۵ هزار هکتار از اراضی استان به این زراعت اختصاص میابد و میزان دانه تولیدی آن نیز در حدود ۱۲۰ هزار تن می باشد.میانگین عملکرد محصول سویا در استان حدود ۲۲۰۰ کیلو گرم در هکتار بوده و این مقدار نزد کشاورزان پیشرو به ۵ تن در هکتار نیز میرسد.
وی در باره سطح زیر کشت مزارع سویا اعلام کرد:در حالیکه در سال زراعی گذشته سطح برداشت مزارع سویا ۵۲ هزار هکتار بود اما در سال زراعی جاری (۹۴) سطح زیر کشت سویا ۳۵۹۲۱ هکتار بر اورد گردید و سطح سبز به دست آمده از این مقدار کشت ۳۵۱۰۸ هکتار شد.واز این مقدار ۱۴۳۷۳ هکتار مورد بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته اند.
در سال زراعی ۹۴ با توجه به تاریخ کشت مرسوم سویا در استان شرایط بد اقلیمی حادث شده سطح زیر کشت را به شدت تحت تاثیر قرار داد.خرداد ماه که مصادف با برداشت مزارع گندم و معمولا بیشترین کشت سویا استان در این ماه صورت میپذیرد میانگین بارش استان تنها ۱٫۵ میلیمتر گزارش شد.در تیر ماه علی رغم اینکه ۳۲ میلیمتر بطور متوسط در استان بارندگی صورت گرفت اما این میزان به طور متوسط در ۵ روز آخر این ماه روی داد بنابراین بارندگی موثر بسیار ناچیز بود.
دکتر مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظها ر کرد:در عین حال در این ماه بیشینه مطلق دما ۴۰ درجه سانتیگراد رسید و میزان تبخیر نیز به طور متوسط ۲۵۴ میلیمتر شد.این شرایط باعث شد که عملا شرایط آماده سازی بستر بذر و کشت سویا با مشکلات متعددی مواجه گردد.

 

photo_2015-10-30_01-46-23

photo_2015-10-30_10-52-13

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۷:۲۴ ق.ظ

دیدگاه