مقاله آموزشی آشنایی با بیماریها از مرکزبهداشت گرگان/ از هر ۴ نفر یک نفر مبتلا به بیماری سل میباشد

کدخبر:۶۴۲۹۰

از هر ۴ نفر یک نفر مبتلا به بیماری سل میباشد

البرز گلستان/ به گزارش واحد پیگیری بیماریهای سل مرکز بهداشت گرگان سل یک بیماری عفونی واگیر دار می باشد که از طریق تنفس منقل می شود.تقریباً یک چهارم جمعیت جهان (حدود۲ میلیارد نفر) به میکروب سل آلوده و در خطر ابتلا به بیماری سل قرار دارند

و هر ساله ۹ میلیون نفر به سل فعال مبتلا شده و حدود ۵/۱ میلیون نفر در اثر این بیماری جان می سپارند در استان گلستان سالانه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر به انواع بیماری سل دچار می شوند که حدود یک سوم این افراددر شهرستان گرگان می باشد. علائم بیماری سل:

شامل سرفه طولانی مدت به مدت ۲ هفته و یا بیش تر ،خستگی و ضعف ، بیحالی، تب ، تعریق شبانه،درد قفسه سینه ، کاهش اشتها ، کاهش وزن ، سرفه بیماران ممکن است با خلط یا خون باشد . در صورت مشاهده این علائم سریعا” به پزشک یا نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه کنید و یا وقتی در کنار کسی که دو هفته یا بیشتر سرفه می کند هستید و سرفه وی شما را آزار می دهد ، به وی توصیه کنید به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کند و با دادن نمونه خلط و انجام گرافی قفسه سینه از مبتلا شدن یا نشدن به بیماری سل اطمینان حاصل کند . افرادی که سن بالا ،استرسهای روحی ، تماس زیاد و نزدیک با بیمار مبتلا به سل، بیماریهای طول کشنده مثل دیابت و نارسایی کلیه، ایدز، سوء تغذیه، و رژیم غذایی بد ، الکل ، اعتیاد و سابقه زندان دارند و مدتی است که سرفه و خلط آزارشان می دهد کافیست هر ساله جهت بررسی از نظر بیماری سل به مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه نمایند. درمان سل یک دوره ۶ ماهه می باشد و روزانه کارکنان بهداشتی دارو را به بیمار تحویل داده و بیمار مصرف می کند که این کار اطمینان از مصرف دارو و افزایش بهبودی را به همراه دارد که به این کار داتس گفته می شود یعنی درمان تحت نظارت مستقیم کارکنان بهداشتی.

بادادن سه نمونه خلط در مرکز بهداشتی درمانی و آزمایش آن به صورت رایگان از نظر ابتلا سل بررسی شوید

درمان سل رایگان و تهیه داروها فقط از مراکز بهداشتی درمانی امکان پذیر است.

انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۰۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۴:۵۰ ب.ظ

دیدگاه