دکتر مصدقی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان تشریح کرد: دستاوردهای دو بخش راهداری و حمل و نقل رادر سفر هیات تخصصی، تجاری و اقتصادی استان به کشور ترکمنستان

کدخبر:۶۳۰۲۳

دستاوردهای سفر هیات تخصصی، تجاری و اقتصادی گلستان به ترکمنستان

البرز گلستان/مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان دستاوردهای دو بخش راهداری و حمل و نقل را طی سفر هیات تخصصی، تجاری و اقتصادی استان به کشور ترکمنستان با ریاست استاندار تشریح کرد.

عادل مصدقی در گفتگویی خبری به پایگاه اطلاع رسانی اداره کل گفت: صدور، تمدید و کاهش هزینه های روادید، حمل یکسره کالا، فعالیت مسافری و تجارت چمدانی و اصلاح وضعیت راه اینچه برون تا استان بالکان ترکمنستان در این سفر مورد توجه استاندار وهیات همراه بوده است.

وی با اشاره به طی طریق و بازدید میدانی ۷٫۵ ساعته این هیات از منطقه آوازه استان بالکان تا مرز اینچه برون، افزود: مقدمات ترمیم و بهسازی این مسیر ۲۳۰ کیلومتری، فراهم و پیمانکار ایرانی برای تهیه طرح و مطالعات مشخص شده و در کمیسیون مشترک اقتصادی اواخر مهرماه جاری وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه در کشور ترکمنستان، نهایی و وارد فاز اجرایی خواهد شد.

به گفته مصدقی، در دیدار رئیس شورای خلق ترکمنستان با مقام معظم رهبری نیز بر اهمیت این کریدور جنوب به شمال که گلستان هم جزو استان های دخیل در این کریدور است، تاکید شده است.

وی با درک نارضایتی های رانندگان از وضعیت نامناسب این مسیر از اتفاقات مبارک آینده ای نزدیک، اظهار امیدواری کرد و گفت: ترانزیت و حمل و نقل بین المللی کالا از موضوعات اولویت دار کشور و استان است و در شرایط جدید منطقه ای لازم است از فرصت هایی که با کشور ترکمنستان ایجاد شده، نهایت استفاده را ببریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان از موضوعات مهم دیگر را، حمل یکسره کالا بیان کرد و افزود که در نشست استاندار بالکان و قائم مقام وزیر امور خارجه بر تسهیل این موضوع تاکید شده است.

به گفته مصدقی، افزایش مدت زمان تمدید و کاهش هزینه های مترتب بر ویزای رانندگان نیز موضوع دیگری بوده که قرار شد طی یاداشت های رسمی، اعلام و تصویب شود.

وی ادامه داد: بحث مهم دیگر فعالیت حمل و نقل مسافربری و تجارت چمدانی مرز اینچه برون با بازگشایی سالن مسافری مرز است که طی توافقات بعمل آمده بزودی اتفاق خواهد افتاد.

مصدقی اعلام کرد که بعد از اصلاح وضعیت نامناسب جاده نامبرده این آمادگی وجود دارد که انجمن مسافری گلستان برای جابه جایی مسافر، اتوبوس هایی را بین گرگان و استان بالکان برقرار کند.

وی با بیان اینکه این موضوع هم در یادداشت های رسمی مورد توجه قرار خواهد گرفت، گفت: تمام تلاش دولت سیزدهم و استاندار گلستان بر این است که اتفاقات خوبی برای استان بالکان و گلستان بیافتد که منشاء خیر و توسعه استان، کشور و ارتباطات بیشتربا ترکمنستان باشد.

از سال گذشته و همزمان با بازگشایی و از سرگرفتن تبادلات اقتصادی مرز اینچه برون تاکنون، ترانزیت کالا از این پایانه به سمت ترکمنستان و قزاقستان به ۱۵۰ ناوگان ورودی و خروجی رسیده است.

رشد ورودی کالا با کامیون و تریلی درشش ماهه سال ۴۰۲ نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۶ درصد و خروجی کالا ۵۳ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۰۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۶:۰۳ ب.ظ

دیدگاه