حمید شکری خانقاه دکترای مدیریت روابط‌عمومی :بازی‌وارسازی یا گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی، راهبرد مؤثری برای افزایش احساس تعلق، رضایت و نفوذ در جامعه مخاطب

کدخبر:۷۲۸۶۲

🔸”گیمیفیکشن” در روابط عمومی، استراتژی هوشمندِ ارتباطی برای اقناع افکار عمومی است

البرزگلستان 🔹نویسنده کتاب روابط عمومی ایرانی با استانداردهای جهانی مطرح کرد: بازی‌وارسازی یا گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی، راهبرد مؤثری برای افزایش احساس تعلق، رضایت و نفوذ در جامعه مخاطب است.

🔹حمید شکری خانقاه، این بار قصد دارد استراتژی جدیدی را با عنوان بازی‌وارسازی در روابط عمومی مطرح کند.

🔹این استراتژیست ارتباطی می‌گوید: گیمیفیکشن می‌تواند به عنوان یک طرح‌واره‌ ارتباطی و یک جعبه‌افزار مؤثر برای جذب و نگه‌داشت مخاطبان، مشتریان و ذینفعان در روابط‌عمومی استفاده شود.

🔹وی افزایش موارد تعامل، حضور آنلاین، وفاداری، احساس تعلق، انسجام، مشارکت، حرکت‌آفرینی و افزایش آگاهی و درک عمومی را از جمله کاربردهای گیمیفیکشن در روابط عمومی ذکر می‌کند.

🔹این استاد دانشگاه با بیان اینکه بازی‌وارسازی در روابط‌عمومی از جمله زیرمجموعه‌های دانش طراحی برای تغییر رفتار(behavioral design) است که طی سالهای اخیر در فضای دانشگاهی و نیز محیط کسب‌و‌کار و آموزش مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، توضیح می‌دهد: متخصصان گیمیفیکیشن (بازی‌وار‌سازی) می‌کوشند ضمن تأمین نیاز انسان به شرکت در بازی، از آن به نفع رونق کسب‌و‌کار و برای وفادارترکردن ذینفعان و افزایش درگیری ذهنی آنها با برندها استفاده کنند.

🔹این استراتژیست ارتباطی، با تأکید بر اینکه باید روابط‌عمومی را یک بخش استراتژیک سازمان قلمداد کرد، می‌افزاید: استفاده از اِلمانهای بازی مانند امتیازدهی، رقابت با دیگران، و قوانین بازی در حوزه روابط‌عمومی، به عنوان یک تکنیک ارتباطی آنلاین به منظور جلب توجه، تشویق و درگیر‌کردن مخاطبان با یک خدمت یا محصولِ مد‌نظر استراتژیست‌های ارتباطی و رسانه‌ای به کار گرفته می‌شود.

🔹دکترای مدیریت روابط‌عمومی و ارتباطات استراتژیک در ادامه، بازی‌وار‌سازی را به دو بخشِ تعریف پروژه و طراحی آن تقسیم‌بندی می‌کند و تعریف پروژه را شامل: تعریف بازیگران(آشنایی سازی)، تعریف مسائل(دغدغه‌شناسی و کشف مسائل)، ابزارها و امکانات(پایداری، امکان‌پذیری و ارزیابی) و احساسات(همدلی) می‌داند.

🔹مدیر دپارتمان مدیریت رسانه و توسعه سوادرسانه ای یونسکو_ایران، تصریح می‌کند: تعریف موفقیت(چیره‌دستی و مهارت)، طراحی سفر بازیگران(اقناع، جذب و درگیر‌شدن)، رفتارها(تکرار عمل بر اساس اهداف)، انگیزه‌ها(چرخه پاداش و اقدام) از مواردی است که در بخش طراحی پروژه بازی‌‌وارسازی و طرح‌واره‌سازی پروژه‌های ارتباطی در روابط عمومی به آنها پرداخته می‌شود.

🔹مؤلف کتاب برنامه‌ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی اضافه می‌کند: در طراحی طرح‌واره‌های ارتباطی جعبه‌افزار ویژه پروژه‌های ارتباطی تهیه و با استفاده از آن، مسائل، دغدغه‌های ارتباطی، موفقیت‌ها و بازیگران ارتباطات درون و برون سازمانی تعریف می‌شوند. در طول مسیر، اکتشاف، تکرار، زبردستی، جذب و درگیرشدن و آشناسازی اتفاق می‌افتد و رفتارها، مکانیک‌ها، احساسات و انگیزه‌ها نقش چرخهای عمل یا پاداش را بر عهده می‌گیرند تا زمانی که پروژه های ارتباطی به نتیجه برسند و اهداف ارتباطی سازمانی محقق شوند.

🔹گفتنی است حمید شکری خانقاه قرار است در دومین کنفرانس و جایزه ملی گیمیفیکیشن ایران که ۱۹ مهرماه در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار می‌شود، در خصوص استراتژی جدید بازی‌وارسازی در روابط‌عمومی و ارتباطات، سخنرانی کند.
تنظیم:نعمت الله آرمان نیا
انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۴:۰۲ ب.ظ

دیدگاه