مقاله:روابط عمومی و امیدآفرینی در جامعه از مجتبی رضوانی رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان گلستان

کدخبر:۷۰۰۴۶

البرزگلستان اردیبهشت روز روابط عمومی بهانه ای شد که به نقش کلیدی روابط عمومی در تولید عنصر حیاتی امید در جامعه نگاهی بیندازیم.

روابط عمومی بعنوان مهمترین واسطه ارتباطی بین سازمانها و افکار عمومی در انتقال برنامه ها و توفیقات سازمانها به مخاطبان ، ذینفعان و افکار عمومی و بالعکس نقشی اساسی ایفا می نماید.

از سویی شاخص امید و امیدواری لازمه حیات آدمیان و از جمله عوامل اصلی سرمایه اجتماعی است که موجب تلاش و حرکت اعضای جامعه برای رشد و تعالی و نهایتا توسعه می شود.

روابط عمومی با انتقال اخبار واقعی و امیدبخش به جامعه ای که واجد اعتماد متقابل است به تقویت امید و توسعه سرمایه اجتماعی در جامعه می پردازد و موجب می شود جامعه ای شاد، سالم، سرزنده و موفق داشته باشیم که انگیزه های فردی و جمعی و حس مسئولیت پذیری و تعهد مدنی در آنها تقویت شده است، به نحوی که با درونی کردن ارزش ها و هنجارهای مشترک و ملی در جهت منافع عمومی حرکت می کنند.

تحقق این مهم با کمک روابط عمومی، میسر می گردد؛ زیرا روابط عمومی در آرایش فکری نیروهای مختلف اجتماع در عرصه های مختلف حیات اجتماعی، صاحب موقعیت ممتازی در اثرگذاری بوده و با رسانه های در اختیار، ابزار شناسایی، استمرار و ترویج و یا حفظ و انتقال سرمایه های اجتماعی جامعه محسوب می شود.

البته ناگفته پیداست که روابط عمومی امیدوار است که می تواند امید آفرین باشد و روابط عمومی نا امید و گرفتار در موانع کوچک و بزرگی که در مسیر حرکت همه واحدهای سازمانی مشهود است ، نمی تواند نقش اثرگذار و مهمی در امیدآفرینی در جامعه ایفا نماید.

روابط عمومی امیدوار می تواند امیدآفرین باشد و این ویژگی به تبع ویژگیهایی همچون مخاطب شناسی ، سازمان شناسی و ایجاد ارتباطی منطقی بین نیازهای مخاطبان و اقدامات و توفیقات سازمانی حاصل خواهد آمد .

شناخت ظرفیت های سرمایه اجتماعی روابط عمومی در افزایش امیدواری در جامعه و چگونگی تقویت امیدواری اجتماعی و توسعه سرمایه اجتماعی در جامعه با کمک روابط عمومی مسئله ای است که شاید کمتر به آن پرداخته شده است و لازم است کارشناسان و محققان این حوزه به نقش امیدآفرینی روابط عمومی به ویژه در جامعه امروزی کشور ما که توسط دشمنان ، هدف بمباران رسانه ای در فضای رسانه ای و مجازی قرار دارد ، توجه نمایند.

همانگونه که امید موتور محرکه اجتماعات بشری است ، نا امیدی نیز سمی مهلک است که جامعه را ورطه نابودی و هلاکت می کشاند و بی هدفی و روزمرگی از تبعات ناامیدی است که انسان را به انفعال کشانده و قدرت تصمیم گیری صحیح و اثربخش را از او سلب می نماید.

روابط عمومی با مخاطب شناسی و احصاء نیازهای مخاطبان می تواند در جلسات تصمیم سازی و مشاوره ، حرکت سازمان را به سمت تامین نیازهای مخاطبان سوق داده و در مسیر حرکت، توفیقات حاصله را اطلاع رسانی نماید تا علاوه بر پویایی و سرزندگی سازمانی ، این ویژگی را به جامعه مخاطبان نیز منتقل کرده و موجب امیدآفرینی در جامعه گردد.

هفته روابط عمومی را به همه همکاران محترم شاغل در حوزه سخت و حساس روابط عمومی تبریک گفته و امیوارم بتوانیم با ایفای صحیح نقش ارتباطی خود در سازمان ، در امیدآفرینی اجتماعی اثرگذار باشیم.

 

مجتبی رضوانی

رئیس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی

مدیریت درمان تامین اجتماعی استان گلستان

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۹:۲۱ ق.ظ

دیدگاه