مقاله رسیده/انگیزه های درونی و بیرونی مؤثر بر افزایش وفاداری تماشاگران ورزشی از سید ولی حسینی دکتری مدیریت ورزش ،گلستان

کدخبر:۶۱۵۳۰

البرزگلستان/

امروز بسیاری از مدیران باشگاهها در محیطی که در حال کاهش منابع درآمدی و افزایش هزینه های اجرایی است ، جذب افراد به استادیوم ها راه حل مناسبی برای بسیاری از باشگاهها جهت افزایش درآمد و متفاوت شدن از دیگر باشگاههاست.راهبردهای بازاریابی مؤثر مدیران را مجاب می کند مسابقات را به شکل مؤثری برنامه ریزی کنند و شیوه های نوینی را برای افزایش حضور تماشاگران و درآمد به کار گیرند. حضور تماشاچیان برای هر مسابقه ، نشان دهنده اهمیت این موضوع است.امروز تحقیقات علمی درباره تماشاگران به ویژه از جنبه های بازاریابی و اقتصادی ، افزایش چشمگیری داشته است. با پیشرفت صنعت ورزش در دنیا ، باشگاهها و تیم های ورزشی مختلف برای جذب تماشاگران بیشتر و در پی آن کسب درآمد بیشتر به موضوع وفاداری توجه می نمایند.وفاداربودن تماشاگران نسبت به یک باشگاه موجب می شود که آن باشگاه از مزیت های مختلفی بهره مند شود چون تماشاگر وفادار بعنوان منبع درآمد و بطور معمول ابزار مناسبی نیز برای تبلیغ می باشد. بازاریابی ورزشی بعنوان پیش بینی ، مدیریت و تأمین نیازها و خواسته های تماشاگران از طریق بکارگیری و اجرای اصول بازاریابی است. اهمیت حضور تماشاچیان در ورزشگاهها ، بعنوان مهمترین بخش رویداد ورزشی است که در این زمینه شناخت انگیزش ها و چگونگی شکل گیری رفتارهای انسانی مهمی است باید به تأثیر و اهمیت ورزش در زمینه انگیزه افراد و فاداری آنان به ورزش مورد علاقه شان باید اشاره کرد که باعث می شوند افراد جامعه بعنوان تماشاگر در ورزشگاهها حضور پیدا کنند. از آنجائیکه استان گلستان اهمیت تماشاگران در ورزش بسکتبال ، والیبال ، سوارکاری بسیار بالاست ضروریست که در استان مدیران ورزشی به این مقوله مهم و اساسی توجه ویژه داشته باشند و برنامه ریزی های راهبردی را برای جذب هرچه بیشتر تماشاگران و حمایت از آنان انجام دهند. با توجه به اینکه مفهوم حضور تماشاگران در ورزشگاهها از مهمترین موضوع رویدادهای ورزشی است ، بخصوص تماشاگران تیم های بسکتبال و یا سوارکاری که از تیم های قدیمی استان می باشند همواره در لیگ های کشوری با اسقبال قابل توجهی روبرو است.اگر مدیران شناخت درستی از تماشاگران نداشته باشند انگیزه ها و موانع پیش روی آنها را نشناسند ، نمی توانند محرک های لازم درونی و بیرونی را برای تماشاگران ایجاد نماید تا آنان را به ورزشگاهها دعوت نماید و آنان را به مسابقات مورد نظرشان وفادار نگه دارد یا همچنین در صورتی که مدیران نتوانند موانع درونی و بیرونی که بر سر راه تماشاگران وجود دارد را شناسائی کنند و نسبت به رفع آنان حساسیت نشان ندهند ممکن است نه تنها تعداد تماشاگران با گذر زمان افزایش نیابد بلکه از تعداد آنان نیز کاسته شود.بدین رو تماشاگران یکی از منابع مهم مالی باشگاهها و تیم های ورزشی و رونق آنان محسوب می شود ، که کاهش تعداد آنان موجب کاهش منابع مالی سازمان های برگزار کننده و تیم های شرکت کننده خواهد شد. همچنین افرادی که به استادیوم ها می آیند قسمت اعظمی از اوقات فراغت خود را صرف فعالیت های ورزشی می نمایند و می توان گفت که اوقات تماشاگران در فضایی ورزشی و سالم خواهد گذشت و همچنین تداوم وجود در محیط های ورزشی موجب می شود استرس ها و خستگی های ناشی از کارفرد که در طول هفته ایجاد شده را تخلیه کرده و انرژی خوبی کسب کنند. لذا چنانچه تماشاگران برای آمدن به استادیوم ها انگیزه کافی را نداشته باشند ممکن است اوقات فراغت خود را صرف امور غیر ورزشی و ناسالم نمایند و این مسئله می تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازد.

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۷:۴۱ ب.ظ

دیدگاه