به بهانه برگزاری نخستین جشنواره رسانه ای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در گلستان /رسانه ها در کاهش آسیب های اجتماعی نقش موثری دارند

کدخبر:۶۰۶۳۰

البرزگلستان/رئیس سازمان بسیج رسانه استان گلستان، گفت: رسانه های مکتوب و مجازی در کاهش آسیب های اجتماعی می توانند نقش موثری ایفا کنند.

محمد مهدی تجری» در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان، اظهار کرد: اکثر رسانه ها و خبرنگاران در حوزه آسیب های اجتماعی بنا به رسالت خویش در تولید محتوی فعال هستند.

رئیس سازمان بسیج رسانه گلستان از برگزاری نخستین جشنواره رسانه ای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در گلستان خبر داد و گفت: این جشنواره در ۲ بخش عام و حرفه ای برگزار می شود، در بخش عام شرکت برای عموم مردم آزاد است و در بخش حرفه ای آثار باید در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و رسانه های مکتوب دارای مجوز منتشر شده باشد.

وی، افزود: این جشنواره با همکاری سازمان بسیج رسانه، اداره کل فرهنگ و ارشاد گلستان و موسسه بازار کسب و کار برگزار می شود.

به گفته وی؛ مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا ۲ خرداد ماه است و بعد از ۱۰ روز داوری آثار رسیده، مراسم اختتامیه همزمان با ولادت امام رضا (ع) روز ۲۱ خرداد ماه برگزار می شود.

تجری، هدف از برگزاری این جشنواره را جهت دهی رسانه ای به حوزه آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: ضروری است رسانه ها در راستای کاهش ناهنجاری های اجتماعی فعالانه و هوشیارانه عمل کنند.

وی، ادامه داد: بحث انواع آسیب ها و معضلات اجتماعی در رسانه ها مطرح شده تا نگاه ها به این حوزه پررنگ تر شود.

به گفته وی؛ اهمیت این حوزه بر همگان واضح است و همه افراد جامعه از جمله رسانه ها به این حوزه احساس مسئولیت کنند.

رئیس سازمان بسیج رسانه گلستان با اشاره به موضوعات گسترده این جشنواره، اظهار کرد: عفاف و حجاب، تصادفات جاده ای، سرقت، خودکشی، حاشیه نشینی، سالمندان، کودکان کار، قاچاق کالا و ارز، جمعیت، اعتیاد، طلاق، مشروبات الکلی، خشونت های اجتماعی، خشونت علیه زنان، کسب و کار، رسانه و کرونا از موضوعات این جشنواره است.

وی، افزود: هر شرکت کننده ای می تواند ۳ اثر در قالب های تعیین شده به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.

به گفته وی؛ آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون در رسانه های دارای مجوز منتشر شده است می تواند به این جشنواره ارسال شود.

آسیب های اجتماعی نیازمند واکاوی است
رئیس واحد رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در این نشست با تأکید بر اینکه آسیب های اجتماعی نیازمند واکاوی و تحقیق جدی است، گفت: اگر می خواهیم در این حوزه موفق باشیم باید با انجام کار علمی و پژوهشی، آسیب شناسی خوبی صورت گیرد.

«ایرج رمضانی»، ادامه داد: برای نخستین بار در استان است که این نوع جشنواره به موضوع آسیب های اجتماعی که بسیار وسیع است خواهد پرداخت.

به گفته وی؛ بحث آسیب های اجتماعی دغدغه همیشگی کشورهای جهان سوم و در حال پیشرفت از جمله ایران است.

رئیس واحد رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اعلام اینکه آسیب های اجتماعی نوظهوری در جامعه در حال شکل گیری است، تصریح کرد: با ورود ماهواره، شبکه های مجازی و بازی های رایانه ای، آسیب های اجتماعی جدیدی به ویژه قشر کودک و نوجوان را درگیر خود کرده است.

وی، افزود: متاسفانه در دوره کرونا این نوع آسیب ها با توجه به در منزل ماندن فرزندان تشدید شده و بچه ها اوقات بیشتری را در داخل فضای مجازی گذراندند.
به گفته وی؛ ضروری است والدین با ارتقای سواد رسانه ای خود در آگاهی بخشی و کنترل فرزندان خود بهتر عمل کنند.

                                                                                                

مشارکت مردم در مبارزه با آسیب های اجتماعی
دبیر این جشنواره نیز در این نشست با بیان اینکه رغبت عمومی را برای مقابله با آسیب های اجتماعی برانگیزانیم، گفت: مردم باید احساس مشارکت بیشتری در راه مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی که زندگی همه ما را به خطر می اندازد از خود نشان دهند.

«ولی الله شهابی»، افزود: ضروری است بنیان های اجتماعی خودمان را تقویت کرده و به قوانین مدنی پایبند باشیم.

به گفته وی؛ تشدید فاصله طبقاتی واقعا عارضه بزرگی برای مردم است که با ایجاد بی عدالتی ها و نابرابری ها در جوامع انسانی ایجاد می شود.

دبیر نخستین جشنواره رسانه ای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه با ماشینی شدن زندگی ها، افزایش جمعیت سالمندی در جامعه پدید آمده است که خود باعث کاهش انرژی و شور و نشاط اجتماعی می شود.

انتهای پیام/

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۹ ق.ظ

دیدگاه