- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

«اکبر مشتی»؛ بستنی فروشی ۸۰ ساله در تهران

کدخبر:۵۴۴۸۶

«اکبر مشتی»؛ بستنی فروشی ۸۰ ساله در تهران

البرز گلستان/ اکبر مشتی ملایری بود که در سال ۱۲۵۷متولد شد. اکبر برای یافتن شغل از روستا به شهر رفته بود، وی قبل از اینکه به شغل بستنی فروشی بپردازد شغل‌های مختلفی را تجربه کرده بود.

💎 اکبر ملایری در سن ۲۰ سالگی با فردی بنام محمد ریش آشنا شد. محمد ریش با درباریان مظفرالدین شاه ارتباط نزدیکی داشت لذا اولین بار اکبر مشتی از طریق محمد ریش با بستنی های دربار آشنا شد. آنها بستنی فروشی خود را کنار راه آهن تهران در سال ۱۳۱۸ راه اندازی کردند.

💎 دو سال بعد محمد ریش از شراکت در این کار جدا شد و کار را رها کرد ولی اکبر مشتی به ادامه فروش بستنی اصرار و پافشاری داشت.

💎 او بعد از فرازونشیب‌های بسیار، نخستین بستنی‌ساز ایران لقب گرفت و این خوراکی خوشمزه فرنگی را بومی کرد و طولی نکشید که شهرت بستنی اکبر مشتی عالم‌گیر شد.

💎 برخی رجال سیاسی عصر محمدرضا شاه پهلوی ، مشتری اکبر مشتی بودند. سال ۱۳۴۲ که دکتر امینی نخست‌وزیر بود، در روز ۱۴مرداد و سالگرد مشروطه، حدود ۵۰کیلو بستنی اکبر مشتی را از ایران به فرانسه می‌برند تا در جشنی که به همین مناسبت در سفارت ایران برپا بودد از مردم پذیرایی کنند. اینگونه بود که شهرت بستنی اکبر مشتی از مرزهای ایران فراتر رفت

💎اکبر مشتی حدود ۶۰سال است که فوت کرده، اما بستنی‌فروشی او هنوز در حوالی میدان تجریش نفس می‌کشد و به بخشی از هویت تهران و تاریخچه تهران قدیم بدل شده است.

/ انتهای خبر

منبع: همشهری

0 [1]
0 [1]