نظری معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گلستان:از۲۸۵ شرکت کننده معلم پژوهنده ۳طرح به مرحله کشوری راه پیدا کرد

کدخبر۴۶۱۲۷

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گلستان به مناسبت هفته پژوهش و فناوری گفت: تقویت، ترویج و اشاعه روحیه پرسشگری و سوال در کلاس های درس و مدارس، یک ضرورت برای تربیت پژوهشگران و محققان است.

البرز گلستان  قدرت اله نظری معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گلستان  ضمن تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری به دانش آموزان عزیز و فرهنگیان فرهیخته استان اظهارداشت: نقش انکارناپذیر پژوهش در توسعه جوامع پیشرفته، بر هیچکس پوشیده نیست، تقویت و اشاعه روحیه پرسشگری و سوال در کلاس‌های درس و مدارس یک ضرورت جدی برای تربیت پژوهشگران و محققان است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت آموزش و پرورش از جمله نیروی انسانی کارآمد، دانش‌آموزان پرسشگر و پژوهش سراها و ارتباط با سایر مراکز علمی – پژوهشی یک ضرورت برای رسیدن به یافته‌های کاربردی است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ تعداد  ۳۰ نفر در فراخوان شرکت کردن، بعد از داوری و بررسی طبق سهمیه و جدول امتیازدهی وزارت، ۱نفر رتبه کشوری و به استانداری هم ۲نفر معرفی شدندگفت:حدود ۸۰درصد شرکت کنندگان در فراخوان هم وضعیت قابل قبولی داشتند.

نظری در مورد دانش آموزان برتر پژوهشگرخاطر نشان کرد: در سال ۹۹ جمعا  ۱۳۰ دانش آموز توسط شهرستانها معرفی شدند حدود ۲۰ نفر امتیاز قابل قبول داشتند ولی طبق سهمیه استانداری ۳ دانش آموز که رتبه اول کشوری داشتند انتخاب شدند.

در سال ۹۹ تعداد ۲۸۵ شرکت کننده به عنوان معلم پژوهنده داشتیم که ۳طرح طبق سهمیه وزارت به مرحله کشوری راه پیدا کردند و منتظر اعلام نتایج کشوری هستیم.

ایشان همچنین اظهارداشت: در سال ۹۸ تعداد ۳ دانش آموز برگزیده استانی که به مرحله کشوری راه پیدا کردند و ۱ نفر برگزیده کشوری شد ودر سال ۹۹ تعداد ۱ نفر برگزیده کشوری داشتیم.

نظری در خصوص ارائه نظر و پیشنهاد در زمینه هفته پژوهش چنین پاسخ داد که:

۱)مقام معظم رهبری: پژوهش کلید توسعه کشور است و پژوهش در حقیقت همان سوال، مسئله و پرسش است.

۲) نیاز سنجی واقعی و مسئله یابی با توجه به گستردگی و بزرگی آموزش و پرورش و فراوانی بالای مسایلو مشکلات ،شناسایی شود و احصای مسئله ها و اولویت بندی آنها جهت خروج از این بن بست نیز یک ضرورت می باشد.

۳) استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در آموزش و پرورش (نیروی انسانی کارآمد،دانش آموزان پرسشگر و پژوهش سراها و ارتباط با سایر مراکز علمی-پژوهشی یک ضرورت برای رسیدن به یافته های کاربردی می باشد.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: در استان ۱۶ واحد پژوهش سرا فعال هست و هر شهرستان یک واحد، فقط گرگان و آق قلا  هر کدام دارای ۲ واحد پژوهشی مب باشند.

آمار شرکت کنندگان در دوره های آموزشی و مسابقات پژوهشسرا ،افزایش تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال قبل، افزایش کسب رتبه های کشوری و … گویای توجه جدی به پژوهش در دانش آموزان استان می باشد.

 این مقام مسئول هدف از فعالیت پژوهشی دانش آموزان را نیز اینچنین برشمرد:

۱– اشاعه فرهنگ پژوهش و تحقیق فردی و گروهی در بین دانش آموزان

۲– رشد و توسعه ی بنیه­ی علمی و پژوهشی دانش آموزان و ایجاد زمینه برای بروز خلاقیت های آنان

۳– تشویق و ترغیب دانش آموزان به تلفیق دانش نظری و فعالیت های عملی و کاربردی بر اساس علایق و استعدادهای آنان

۴– فراهم نمودن امکان دستیابی دانش آموزان به یافته های جدید علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور

۵- ایجاد زمینه ­ی مشارکت دانش آموزان مستعد در انجام پژوهش های منطقه ای، استانی و کشوری

خبر مسلم افتخاری

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱:۵۰ ب.ظ

دیدگاه