بانوی مسیحی که در گلستان چهره ۵۰ شهید را تاکنون نقاشی کرد

بانوی مسیحی گلستانی چهره ۵۰ شهید را نقاشی کرد

البرزگلستان  بانوانی مسیحی هنرمند ساکن در شهر «علی آباد کتول» که تاکنون چهره ۵۰ شهید را نقاشی کرده، معقتد است شهدا به زندگی انسان برکت می دهند و با شادی خانواده شهدا، اجر کارش را می گیرد.

به گزارش ایثار واحد گلستان ، خانم «تاکوهی هاطونیانس» که مردم علی آباد کتول او را به نام «چولاکیان» می شناسند، بانوی هنرمندی است که هنرش را وقف شهدا کرده و تاکنون چهره ۵۰ شهید ایرانی را نقاشی کرده است. برای او فرقی نمی کند که شهید مسلمان باشد یا ارمنی؛ مدافع حرم باشد یا جانباز شیمیایی، زمانی که نقاشی یک تصویر را شروع می کند، تمام هنرش را به کار می بندد تا اثری بی نقص بیافریند. این نقاش هنرمند ایمان دارد «هر زمان که باید نقاشی کند، شهیدان او را به سمت خود می کشانند.»
چهره هر تصویری که نقاشی می کند، دریچه ای از خاطرات نو به رویش گشوده می شود و تنها هدفش شادی و رضایت خانواده شهداست. علاوه بر هنر نقاشی، در ورزش هم سابقه درخشانی دارد و دوسالی است که مسوولیت نائب رئیسی ورزش همگانی گرگان را برعهده گرفته است.
گفت و گوی نوید شاهد با این بانوی هنرمند و ورزشکار را در ادامه می خوانید:

آخرین تصاویری که از چهره شهدا نقاشی کرده اید به شهید «صیاد شیرازی» و شهید «عبدالله عباسی» اختصاص دارد. چرا در این روزهای کرونایی این دو شهید را انتخاب کردید؟

-بیماران کرونایی شهر گرگان در بیمارستان شهید «صیاد شیرازی» بستری می شوند و پزشکان و پرستاران با جان و دل به آنها خدمت می کنند. شهید «عبدالله عباسی» نیزرئیس دانشگاه علوم پزشکی گرگان بود که ایشان را به واسطه دامادم می شناختم و زمانی که خبر شهادتش را شنیدم، ناراحت شدم. برای قدردانی از زحمات کادر درمانی تصمیم گرفتم تصویر صیاد شیرازی و دکتر عباسی را نقاشی کنم و بعد از ماه رمضان به پرسنل بیمارستان هدیه دهم.

آیا از شهدای ارامنه نیز تصویری نقاشی کرده اید؟

بله. از مجموع ۵۰ نقاشی که تاکنون از شهدا کشیده ام، شش نقاشی تصویر شهدای ارمنی است. در این باره باید بگویم اسقف اعظم هر سال برای ولادت حضرت مریم (س) که با بیست و ششم مردادماه مصادف است، به استان گلستان می آید. دو سال پیش زمانی که اسقف اعظم می خواست به شهرمان بیاید، تصویر شش شهید ارمنی و تعدادی از شهدا را به صورت نمادین جلوی در کلیسا به نمایش گذاشتم. نقاشی شهدای ارمنی را تحویل اسقف دادم تا به خانواده این شهیدان هدیه بدهد که ایشان پیشنهاد داد نقاشی ها را در موزه کلیسای تهران در خیایان ویلا نگهداری کند.

در بین تصاویری که نقاشی کرده اید، تابلویی از دست شهید سردار «قاسم سلیمانی» هم دیده می شود. زمانی کشیدن این نقاشی چه حس و حالی داشتید؟

قبل از آن که سردار قاسم سلیمانی به شهادت برسد، مقام معظم رهبری لقب «شهید زنده» به ایشان داده بود. همان زمان چهره ایشان و سردار جعفری را نقاشی کردم و به سپاه علی آباد تحویل دادم.

صبح روز جمعه ای که سردار شهید «قاسم سلیمانی» به شهادت رسید، زمانی که خبر را شنیدم، شوکه شدم و شوک آورتر از آن تصویر دست سردار بود. ناخودآگاه گریه ام گرفت و با خودم گفتم «سردار با این دست، سر کودکان شهید را نوازش کرده است». تصمیم گرفتم تصویر دست ایشان را نقاشی کنم. دو مرتبه دست ایشان را نقاشی کردم و زمانی که به انگشتر رسیدم به اندازه ای ناراحت شدم که هر دو نقاشی را پاره کردم.

چند روز بعد، از صدا و سیمای علی آباد تماس گرفتند و برای بازدید به منزلمان آمدند. به بنده درخواست دادند برای اختتامیه برنامه ای در رسانه ملی، تصویر سردار سلیمانی را نقاشی کنم و قرار شد نقاشی دست سردار را کامل کنم. روز جشنواره، ماجرای کشیدن نقاشی را تعریف کردم و از آنجا که قرار بود دختر سردار سلیمانی به شهرمان بیاید، درخواست کردم از طرف ارامنه استان گلستان نقاشی را به «زینب خانم» هدیه بدهم. در مراسم سردار «معروفی»، فرمانده سپاه استان، زمانی که نقاشی را دید، بوسه ای به دست سردار سلیمانی زد و شروع به گریه کرد. برای تکمیل نقاشی، آخرین دست نوشته سردار سلیمانی را روی تابلو نوشتم. بعد از شیوع کرونا از طرف بسیج خواهران علی آباد تماس گرفتند و گفتند که سردار معروفی می خواهد به کرمان برود و تابلوی من را همراه خود ببرد. ایشان تابلو را به موزه سردار شهید «قاسم سلیمانی» اهدا کرد.

تصویری هم از مقام معظم رهبری طراحی کرده اید؟
بله، سال گذشته برای چهلمین سال پیروزی انقلاب، تصمیم گرفتم چهلمین نقاشی ام را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کنم و تصویر ایشان را کشیدم. در تمام مصاحبه هایم گفته ام اگر لایق باشم می خواهم این عکس را خودم به دست رهبر انقلاب برسانم و دوست دارم انگشتر ایشان را به یادگار هدیه بگیریم.

از چه سالی نقاشی را شروع و چرا چهره شهدا را به عنوان سوژه نقاشی انتخاب کردید؟
از سال ۱۳۶۰ یادگیری نقاشی را آغ

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۹ ق.ظ

دیدگاه