خانم دکتر امجدی معاونت تحقیق، توسعه و هماهنگی تولید صنایع شیر ایران :در بعضی از کشورها شیررا نفت سفید عنوان می کنند وهم بعنوان یک غذا و یک اقتصاد فعال

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان اولین نشست خبری شرکت شیر پاستوریزه پگاه استان گلستان در سال ۱۳۹۴، سوم اردبیهشت ماه، در سالن اجتماعات این شرکت در محل کارخانه این شرکت به مناسبت نخستین جشنواره ارتقاء فرهنگ مصرف شیر و فراوردهای لبنی و سیمینار نقش شیر ولبنیات در سلامت جامعه با حضور خانم دکتر امجدی سرپرست معاونت تحقیق ، توسعه و هماهنگی تولیدومهرداد وخشور مدیر عامل شیر پگاه گلستان وقلیشلی و جمعی از کارشناسان برگزار شد.
دکتر مهرنوش امجدی گلپایگانی سرپرست معاونت تحقیق ، توسعه و هماهنگی تولیددر این نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار نمود: من صحبتهای خود را به سه بخش تقسم می کنم اول بحث فرهنگ سازی و بحث شیر در صحنه بین المللی می باشد که فدراسیون بین المللی شیر داریم و۵۸ کشورکه مرکز آن در کشور بلژیک می باشددرآن عضو می باشد و کشور ما ایران عضو این فدراسیون ودبیر فدراسیون بین المللی شیر نیزمی باشد که بنده در این دبیرخانه می باشم.
دکتر امجدی سپس در باره اهمیت و جایگاه شیر در جامعه افزود:در بعضی از کشورها شیر بعنوان نفت سفید عنوان می کنند هم برای مردم بعنوان یک غذا و هم بعنوان یک اقتصاد فعال در کشور

وی سپس ادامه داد: برخی کشورهای همسایه از جمله ترکیه تولید شیر خود را از ۷۸۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ به ۱۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۴ افزایش داده اند یا برخی کشورها مثل چین سرانه مصرف خود را از ۲۳ کیلوگرم در سال ۲۰۰۵ به ۶۸ کیلوگرم مصرف سرانه در سال ۲۰۱۴ رسانده اند.
و اما کشور ایران طی۸الی ۹ سال گذشته تولید شیر در ایران بین هفت تا هشت میلیون تن در سال ثابت مانده است.
وی سپس در باره اولین تولیده کننده شیر خام در دنیا مربوط به کشور هندوستان با بیش از ۱۱۰ میلیون تن درسال می باشد و بیشترین مصرف شیر و محصولات آن مربوط به کشور ایسلند می باشد با مصرف سرانه ۴۸۰کیلو گرم رکود زد ودر کشورهای اروپایی استراتژیهای ۱۰سال تعیین می شود.

وی سپس افزود: شیر مدارس بهترین پروژه در داخل کشور می تواند به آشنایی کودکان و نوجوانان ما که دارند با این موضوع بسیار غریب می شوند کمک بشود که عادت و رفتار شود و یک فرهنگ شود
ودر سال تحصیلی ۹۴ – ۹۳ دولت در مجموع سه هزار میلیاردریال برای طرح شیر مدارس پیش بینی کرد که به دلیل کمبود اعتبار تاکنون به صورت کامل پرداخت نشده است و این زنگ خطراست.
وی سپس خبرنگاران حاضر در نشست را مخاطب قرار داد وگفت : کار شما در این حوزه بسیار دشوار می باشد شماها بعنوان یک بازوی سمت راست فعالیتهای فرهنگی برای ما نقش داشته باشید.
وی سپس افزود :مسئله سوم شرکت صنایع شیر ایران در راستای افزایش مصرف صنایع شیر از سه سال قبل شروع به تنوع سازی کرد که با همکار ی۱۸ کشور پیشرفته دنیا و۵۴ کمپانی بین المللی بیش از ۲۴۸ فرمول را در سبد آورد که تا کنون ۹۰محصول در بازارهای ایران از سال ۱۳۹۲ تا کنون عرضه شد.
ویکی از دلایل آن آشنایی مردم کشورما و درخواست مردم ما و بالا بردن تیراژ محصولات لبنی ساده بوده است .
وی تصریح کرد:بر آساس آخرین تحقیقات سال۲۰۱۴اثر مصرف شیر و لبنیات از چاقی مفرد، بیماری های قلبی و گرفتگی رگها، اثر مثبت روی کاهش دیابت و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و اثر روی راندما ن هوشی بچه ها دارد.
سرپرست معاونت تحقیق، توسعه و هماهنگی تولید صنایع شیر ایران در ادامه با بیان این که راهبردها و فعالیت های حوزه شیر و مصرف لبنیات در کشور پراکنده است لزوم تدوین استراتژی واحد در این زمینه را یک ضرورت اساسی دانست.

دکتر امجدی سپس اضافه کرد: با تدوین راهبردهای لازم با همکاری دانشگاه ها و ترویج فرهنگ مصرف شیر و فرآورده های لبنی می توان از پیامدهای سوء عدم مصرف این مواد بر سلامت افراد جلوگیری کرد.

مهرداد وخشور مدیر عامل شیر پگاه گلستان نیز در این نشست خبری بیان نمود: امروزه مصرف شیرهای پاستوریزه و استریلیزه در دنیا رایج شده است اما در ایران هنوز برخی از مردم شیر و لبنیات محلی مصرف می کنند.

وی با بیان این که در فرآوری شیر به صورت صنعتی بسیاری از بیماری ها و میکروب های احتمالی دام مثل تب مالت که ممکن است از طریق شیر به انسان منتقل شود از بین می رود، گفت: اما در مصرف شیر و لبنیات محلی وجود این میکروب ها و بیماری ها انسان را تهدید می کند.

مدیر عامل شیر پگاه گلستان سپس افزود: در واحدهای صنعتی تولید شیر و لبنیات از زمان ورود شیر به واحد تا زمان فرآوری آن تحت نظارت و کنترل شدید دستگاه های نظارتی و بهداشتی قرار دارد و محصولات تولیدی بدون هیچ گونه آلودگی به بازار عرضه می شود.

وی با اشاره به برخی بیماری های ناشی از کم مصرفی یا مصرف نکردن شیر و لبنیات بر سلامت افراد، تصریح کرد: بر اساس آمار وزارت بهداشت هر ایرانی به طور میانگین دو دندان پوسیده دارد که اگر هزینه رفع پوسیدگی هر دندان دو میلیون ریال باشد میلیاردها تومان هزینه به کشور و افراد آن تحمیل می شود.

مدیرعامل شرکت شیر پگاه گلستان در خاتمه بیان نمود: اگر تنها بخش اندکی از این هزینه ها را صرف مصرف شیر و لبنیات که باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود، نماییم از تحمیل این هزینه ها به کشور و خانواده ها جلوگیری خواهد شد.

دکترعلی اکبریان کارشناس ارشد تحقیقات و توسعه صنایع شیر ایران نیز در این نشست خبری بر لزوم افزایش مصرف لبنیات در سبد غذایی خانواده ها تأکید کرد و گفت: در قرآن دو ماده غذایی است که به عنوان غذا است یکی شیر و دیگری عسل نام برده شده است ومصرف شیر و مواد لبنی به عنوان یک غذای سالم می تواند سلامت افراد جامعه را تأمین کند.

علی اکبریان افزود: تنها با آموزش و افزایش آگاهی های مردم می توان نسبت به افزایش مصرف شیر و مواد لبنی در سبد غذایی خانواده ها کمک کرد و در این بین نقش رسانه های ارتباطی بسیار مهم است.

به گفته وی، مصرف لبنیات در جلوگیری از سرطان، بهبود ایمنی بدن، رفع عفونت ها، تقویت دستگاه گوارش و کاهش و کنترل کلسترول و چربی خون بسیار مؤثر است.
لازم به توضییح می بادنخستین جشنواره ارتقائ فرهنگ مصرف شیر و فراوردهای لبنی و سیمینار نقش شیر و لبنیات در سلامت جامعه از مورخه ۶اردبیهشت لغایت ۹ اردبیهشت در تالار فخرالدین اسد گرگانی بر گزار می گردد.
kasebeamin.ir3

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۶:۵۵ ق.ظ

دیدگاه