به همت آب و فاضلاب شهری گلستان برگزار شد: همایش رد پای آب و اجرای طرح ملی بانوی آب توسط معاون زنان و خانواده رییس جمهور در گرگان

طرح ملی بانوی آب شامگاه شنبه در همایش بزرگ ردپای آب توسط معصومه ابتکار در گرگان رونمایی شد.

به گزارش  البرز گلستان به نقل از روابط عمومی آب و فاضلاب شهری استان گلستان،معاون زنان و خانواده رییس جمهور در این همایش گفت:ششمین همایش ردپای آب و پنجمین نشست آموزشی بانوی آب در کشور در استان گلستان برگزار شد و قرار است در سراسر کشور اجرا شود.

معصومه ابتکار با بیان اینکه:نسل آینده برای زندگی در ایران نیازمند آب هستند،گفت:سبک زندگی اکنون ما تعیین کننده زندگی نسل آینده است و مادران و زنان نقش قابل توجهی در این امر دارند و مردان باید پابه پای زنان که پرچمدار این تغییر هستند،حرکت کنند.

وی افزود:در شورای فرهنگ عمومی کشور مسئولیت اصلاح الگوی مصرف را برعهده ما گذاشته اند و ما در این زمینه کارگروه اصلاح الگوی مصرف که در چند موضوع آب،کاهش پسماند،اصلاح الگوی مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف غذا ،مسئولیت داریم .

ابتکار با بیان اینکه وقتی سخن از ردپای آب است هدف فقط صرفه جویی در آب نیست و صرفه جویی در مصرف غذا  را  در بر میگیرد،گفت:یک سوم غذا از مزرعه تا سفره هدر می رود و این مقدار یعنی هدررفت یک سوم منابع آب که حدود ۳۸ میلیارد متر مکعب آب کشور است و با این مقدار می توان برای ۴۰۰ نفر اشتغال ایجادو همچنین برای تعداد زیادی انسان غذا تهیه کرد.

معصومه ابتکار تصریح کرد:اگر اصلاح الگوی غذا را که در غالب پوشش نه به اسراف غذا می باشد را رعایت کنیم،شاهد کاهش پسماند و معضل مدیریت پسماند و پلاستیک که مسئله بزرگی در محیط زیست نیز هست خواهیم بود.

معاون زنان و خانواده رییس جمهور گفت:دولت از سازمان های مردم نهاد و رسمی در زمینه کاهش مصرف آب و انرژی و همچنین سمن های فعال در کاهش پسماند و استفاده از پلاستیک که تمایل فعالیت در این زمینه را دارند حمایت می کند.

در ادامه مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده گفت:۵۹ شهر کشورمان به دلیل مسائل مهندسی و اقلیمی درشرایط بحران و تنش آبی هستند ‌‌و ما باید بتوانیم ظرفیت سازگاری با کم آبی را در خود ایجاد کنیم.

مولود شیوا در این همایش اظهار کرد:زنان بعنوان مدیران مصرف آب،.غذا و انرژی می توانند بر فرهنگ مصرف تاثیر بگذارند و نگاه زنان در طول تاریخ،تفکر مراقبتی بوده است ‌ می توانند از منابع به گونه ایی استفاده کنند که برای نسل های آینده حفظ کرد.

شیوا با بیان اینکه باید تفکر مراقبتی را به تفکر ارزشی تغییر دهیم و استفاده بهینه از منابع باید به ارزش در خانواده ها تبدیل شود،گفت:با تفکر ارزشی می توانیم فرهنگ را تغییر دهیم و این تغییر درون خانواده صورت می گیرد و به نسل های بعد منتقل می شود.

وی افزود :اگر درهای نیروگاه ها،سدها و تصفیه خانه ها به روی مردم باز شود و مردم متوجه زحمات تامین آب و برق پایدار شوند،تفکر قدردانی صورت خواهد گرفت و در مصرف بهینه همراه تر خواهند شد.

مدیر کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی شرکت مهندسی آبفای کشور در این همایش اظهار کرد: رویکرد ما در صرفه جویی در مصرف آب در حوزه آموزش گروه‌های تاثیر گذار و مرجع کودکان و بانوان می باشد.

محمد خلیلی پیر با اشاره به اینکه الگوی ملی در بخش مصرف سرانه هر نفر ۱۵۰ لیتر معین شده است اما سرانه مصرف بعضی از استان ها من جمله گلستان بیش از ۲۰۰ لیتر است،گفت :اگر بتوانیم مصرف را به میزان مورد نظر برسانیم بدون اینکه به کیفیت زندگیمان لطمه بخورد،می توانیم با همین مقدار آب موجود برای جمعیت ۱۵ تا ۲۰ میلیون در کشور آب تامین کنیم.

وی افزود:اتلاف آب علاوه بر مصرف منابع آب سبب افزایش فاضلاب تولیدی می شود که جهت تصفیه آن هزینه زیادی به جامعه تحمیل می شود

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در ادامه اظهار کرد: در استان یک میلیون و ۲۱۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب استان هستند که شامل ۴۱۵هزار واحد آحاد مشترکین می باشد و ۹۲ درصد آن معادل ۴۰۰ هزار واحد مشترکان خانگی می باشد.

وی افزود:اگر ۴۰۰ هزار خانم در مجموع در این واحد ها باشند و در طول شبانه روز بطور متوسط ۵۰ لیتر صرفه جویی کنند روزانه ۲۰ هزار لیتر در استان صرفه جویی صورت می گیرد.

در پایان رحیمی گفت:ظرفیت آب رسانی در استان ۳ هزار و ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است و آب مصرفی از ۲ تصفیه خانه و ۱۰ چشمه در سطح استان تامین می شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۷ ق.ظ

دیدگاه