سه‎شنبه انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری برگزار می‎شود قسمت آخر سریال “آمدن یا نیامدن هاشمی”

حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان، احتمالی است که هر روز قوی‎تر می شود. با اعلام خبر کاندیدا شدن آیت الله یزدی و جنتی از سوی موحدی کرمانی باید منتظر رقابت میان هاشمی رفسنجانی و جریان نزدیک به آیت الله مصباح یزدی باشیم.

به گزارش البرز گلستان به نقل از فرارو، مهم ترین رویداد خبری هفته جاری روشن شدن تکلیف ریاست مجلس خبرگان رهبری است. بنا به اطلاعیه دبیرخانه این نهاد هفدهمین اجلاس رسمی خبرگان از تاریخ ۱۹ تا ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ به مدت دو روز در ساختمان قدیمی مجلس تشکیل می شود. طی انتخاباتی که در پیش است رییس این مجلس برای مدت یک سال تا پایان دوره جاری معین خواهد شد.

هنوز کاندیداهای انتخابات مشخص نیستند اما در ماه های گذشته خبرهایی مختلفی در خصوص آمدن و نیامدن چهره های شاخص همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی شنیده شده است. گمانه زنی‎ها و خبرسازی‎ها در این رابطه تا جایی است که برخی فعالان سیاسی معتقداند گروهی قصد تاثیرگذاری بر حضور وی را دارند.

این انتخابات بر خلاف انتخابات‎های پیشین این مجلس حساس شده است و یکی از دلایل آن پررنگ شدن رقابت میان جریان نزدیک به آیت الله هاشمی و آیت الله مصباح یزدی است.

شاهد بودیم که در میان همه اما و اگرهای حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت به عنوان کاندیدای ریاست خبرگان، نزدیکان وی گفته بودند که «آیت الله» بعد از مشخص شدن کاندیداهای دیگر و در صورت احساس تکلیف به صحنه خواهند آمد.

اکنون که زمان کوتاهی تا این انتخابات باقی مانده، کاندیدا شدن آیت الله هاشمی شاهرودی می‎تواند در عرصه این رقابت میانه میدان را گیرد اما خبرهای تازه حاکی از این است که اتفاق دیگری خواهد افتاد. با اظهار نظر تازه آیت الله موحدی کرمانی در خصوص حضور احتمالی آیت‌الله جنتی و آیت‌الله مصباح‌یزدی به عنوان دواطلب ریاست خبرگان، گزینه حضور هاشمی رفسنجانی پررنگ تر شده است.

با توجه به این که علی عسکری، از نزدیکان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پنج شنبه گذشته بار دیگر تاکید کرده بود «اگر در این دوره از انتخابات ریاست مجلس خبرگان برخی افراطیون که آقای هاشمی مسوولیت آنها در خبرگان را به صلاح نمی‌داند، کاندیدا شوند، ایشان هم اقدام خواهد کرد.»

باید دید مجموعه جامعتین که بعد از فوت مهدوی کنی، از هاشمی شاهرودی برای ریاست این مجلس حمایت کردند از ریاست او در انتخابات پیش رو نیز حمایت خواهند کرد یا ترجیح می دهند که با کاندیداتوری آیت الله یزدی و یا آیت الله جنتی، هاشمی رفسنجانی را به مصاف بطلبند.

گفتنی است تجربه انتخابات هیات رییسه ۸۷ که با پیروزی هاشمی رفسنجانی در برابر محمد یزدی – ۵۱ الی به ۲۶ رای – انجامید یکی از عوامل موثر در پیش بینی پیروزی دوباره هاشمی رفسنجانی در صورت کاندیدا چهره های غیر از هاشمی شاهرودی است.

حتی انتخابات دوره بعد از آن که با کنارگیری هاشمی رفسنجانی و ریاست مهدوی کنی رقم خورد نیز همین امر را تایید می کند زیرا آیت الله مهدوی کنی بعد از آن انتخابات کسب ۶۳ رای موافق در نطق خود تاکید کرد که آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست خبرگان را به من تفویض کردند.

به نظر می رسد که تلاش های جریان رقیب برای بی میل نشان دادن هاشمی رفسنجانی به حضور در انتخابات نتوانسته است وی را متقاعد به کناره گیری کند و تاکنون از سوی او و نزدیکانش اظهارنظری مبنی بر نیامدن شنیده نشده است.

تاکید بر تصمیم گیری هاشمی رفسنجانی بعد از روشن شدن داوطلبان دیگر نیز مشخص می کند که اگر هاشمی شاهرودی به میدان آید میان دو هاشمی رقابتی صورت نمی گیرد و در غیر این صورت شاهد رقابت هاشمی رفسنجانی با یزدی خواهیم بود

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۸ ب.ظ

دیدگاه