مرندی‌مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در مراسم گرامیداشت روز استاندارد در گلستان:تنها راه رسیدن به توسعه پایدار، استاندارد است

معاون سازمان ملی استاندارد ایران در گلستان گفت: تنها راه رسیدن به توسعه پایدار را استاندارد می دانم.
به گزارش صبح گلستان به نقل  روابط عمومی استاندارد گلستان، وحید مرندی مقدم در آئین گرامیداشت استاندارد و تقدیر از برگزیدگان و سرآمدان استاندارد در گلستان گفت: بدون حب و تعصب سازمانی، تنها راه رسیدن به توسعه پایدار را توسعه و نهادینه کردن استانداردها میدانم.
وی با اشاره به قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد که در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید گفت: قانون جدید بدون شک مبانی قانونی را برای قرار گرفتن استاندارد در جایگاه صحیح فراهم می کند مشروط بر اینکه در اجرا دچار خلل و اختلال نشویم.
مرندی مقدم در ادامه به تبصره ۱ و ۳ ماده ۳ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد اشاره کرد و گفت: این تبصره ها کلیه دستگاه های اجرایی را مکلف کرده است تا تمامی خدماتی را که ارائه می کنند بر اساس موازین استاندارد ملی باشد. تبصره های بعدی این ماده قانونی نیز، وظیفه نظارت بر اجرای صحیح این استانداردها را بر عهده سازمان ملی استاندارد گذارده است که به تصور من، در صورت اجرای درست و کامل آن، یک نتیجه طلایی که حامی حقوق شهروندی است یعنی برچیده شدن فساد اداری از دستگاه های اجرایی تحقق می یابد.
معاون سازمان استاندارد به ارتقاء جایگاه رئیس سازمان استاندارد به عنوان معاون رئیس جمهور بر اساس این قانون اشاره کرد و گفت: ماده ۲۴ این قانون نیز به اظهاریه انطباق می پردازد و واحدهای تولیدی را مکلف به خود اظهاری می نماید که بند ۲۴ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر پوشش استاندارد برای تمامی کالاهای تولید داخل در این بند دیده شده است.
وی در خصوص چگونگی ارزیابی استانداردهای خوداظهاری اعلام کرد: در خوداظهاری ها اصل بر برائت است مگر اینکه خلافش ثابت شود گرچه مهمترین، هشیارترین و سختگیرترین ناظران و ممیزان واحدهای تولیدی در اجرای این طرح، مصرف کنندگان و عموم مردم هستند که جلب اعتماد آنها مهمترین سرمایه تولیدکنندگان خواهد بود.
مرندی مقدم به بسته های حمایتی استاندارد در حوزه تولید و صادرات و واردات نیز اشاره کرد و گفت: بنا بر برنامه سازمان ملی استاندارد ایران جهت حمایت از تولیدکنندگان، پیش بینی شده تا در ابتدای صدور پروانه، نمونه برداری حذف و به اظهار واحد تولیدی اعتماد شود. همچنین آن دسته از واحدهای تولیدی که نمونه مردودی طی یک سال نداشته باشند، از نمونه برداری معاف می شوند.
وی در خصوص حمایت استاندارد از واردکنندگان نیز به حذف آزمون نمونه کالای وارداتی در صورت مورد تایید بودن کالا طی دو مرتبه متوالی اشاره کرد و گفت: تمامی این اقدامات را با هدف نزدیک کردن استاندارد به شیوه استانداردسازی کشورهای صنعتی پیش بینی کرده ایم که در آن اصل بر اعتماد و مهمترین ناظر، مصرف کننده است و قوانین سختگیرانه بازار و رقابت آزاد است که یک تولیدکننده را ملزم می کند بدون نظارت هیچ دستگاه نظارتی، مجبور به رعایت الزامات کیفی و عبور از حداقل ها باشد.
آئین گرامیداشت استاندارد و تقدیر از برگزیدگان گلستان در آستانه ورود به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، دکتر میرمناف هاشمی، استاندار گلستان، نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی، مدیران دستگاه های اجرایی استان، مدیران عامل و مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی و اصحاب رسانه برگزار شد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۴ ق.ظ

دیدگاه