فعال رسانه ای  گلستان : شب یلدا پایانی بر بلندای شبها و آغازی نو بر شروع بلندی روزهاست

‍ ✍ فعال رسانه ای  گلستان : شب یلدا پایانی بر بلندای شبها و آغازی نو بر شروع بلندی روزهاست

? فعال رسانه ای گلستان در یادداشتی آورده است : شب یلدا پایانی بر بلندای شبها و آغازی نو بر شروع بلندی حمدابراهیم شربتی” فعال رسانه ای غرب گلستان در یادداشت خود آورده است : امشب شب یلدا یا شب چله است که از آن بعنوان بلند ترین شب سال یاد می شود.

در این شب اعضای خانواده ها دور هم در خانه بزرگترها جمع می شوند و بر اساس یک سنت دیرینه با سرگرمی های متنوع تا پاسی از شب بیدار می مانند و هندوانه و انواع میوه‌های سال را در این شب میل می کنند.

خوردن انواع آجیل ها ، حافظ خوانی ، گرفتن فال و خواندن ترانه های محلی از دیگر آیین های این شب است.

در شب چله باید کینه ها را دور انداخت، خنده بر لبها نشاند و روز و شب را از نو آغاز کرد.

چه خوب است در این شب که به گفته برخی ، مهر و ماه به هم می رسند به فکر مستمندان باشیم و به یاد آوریم که برخی هم این شبها را چگونه صبح می کنند.

دلجویی از یتیمان و آشتی با کسانی که با آنان راه دشمنی و قهر پیشه کرده ایم نیز می تواند شبی به یاد ماندنی را برای ما رقم بزند.

شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود.

این شب در نیم‌کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش‌تر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود.

به امید اینکه شبهای شادمانی همه ایرانیان بلند از شب یلدا باشد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۳۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵ ب.ظ

دیدگاه