مهندس قزلسفلومدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به مناسبت روز جهانی بیابانزدایی خبرداد: کاشت گونه آگروپایرون الگانتوم باعث مبارزه با بیابان زایی و جلوگیری از ریزگرد ه

البرز گلستان/به مناسبت  روز جهانی بیابانزدایی، نشست مطبوعاتی  با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان و تعدادی از اصحاب رسانه استان در محل این اداره کل برگزار گردید.

دراین نشست ابتدا مهندس قزلسفلو ضمن اشاره به  پیرامون وضعیت فعلی منابع طبیعی و تهدیدات این منابع الهی از جمله بیابان زایی که امروزه در اغلب موضوعات و کنوانسیون¬های جهانی به آن پرداخته می¬شود بیان داشت امروزه ۱۸ استان کشور در گیر معضل ریزگردها هستند، مشکلی که عامل اصلی بروز آن فشار بیش از حد به منابع طبیعی و استفاده مفرط از توان آن است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان سپس در خصوص مقوله اقتصاد مقاومتی و تاکید مقام معظم رهبری افزود: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و ادارات کل منابع طبیعی استان ها بعنوان یکی از دستگاه های عضو ستاد اقتصاد مقاومتی پروژه هایی را از جمله بیابان زدایی و اصلاح و احیاء بیابان ها را در دستور کار قرار داده است و برنامه هایی را پیش بینی نموده است.

مهندس قزل سفلو با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درون گرا و برون نگر استاظهار داشت: برای ایجاد اشتغال پایدار و تقویت معیشت مردم می توان از ظرفیت های دانش کشور بصورت مستمر کمک گرفت.

وی همچنین  به عرصه های منابع طبیعی که سطح وسیعی از کشور را به خود اختصاص می دهند اشاره کرد و بیان داشت: با بهره گیری از ظرفیت مردم با هزینه کم در این عرصه ها می توان به نتایج قابل ملاحظه ای دست یافت.

وی در ادامه افزود: ۷۰ درصد از سطح استان به عرصه های منابع طبیعی اختصاص دارد که ظرفیت ها و پتانسیل هایی دارند که بصورت مستقیم و غیر مستقیم در ایجاد در آمد برای مردم موثرند.
مهندس قزلسفلو در این زمینه همچنین  به مراتع شمال استان که دارای پوشش گیاهی ضعیف و نوع خاک ریزدانه و مستعد به فرسایش می باشند اشاره کرد که: در مواقع وزش باد مخصوصاً در سال هایی که استان دچار خشکسالی است (بعنوان مثال سال ۹۴) تولید ریزگرد می کنند، اقدام به انجام فعالیت های اصلاحی و احیایی مرتعی شده است که منجر به تقویت پوشش گیاهی و افزایش علوفه تا ۳ برابر شده اند. از جمله این اقدامات کاشت گونه آتریپلکس است که علاوه بر این که خود بعنوان علوفه مورد استفاده قرار می گردد که زمینه حضور گونه های مختلف گراس ها را نیز فراهم کرده اند که در نتیجه ضمن افزایش تولید مرتع و متعاقب آن تولید گوشت زمینه اشتغال پایدار را فراهم و همچنین سبب جلوگیری از ریز گرد ها می شوند.
مهندس قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری  گلستان سپس به کاشت گونه آگروپایرون الگانتوم بصورت گلدانی در سال ۹۴ اشاره داشت و افزود: انتقال این گلدان ها به مراتع، پوشش گیاهی بسیار خوبی را ایجاد کرده و سبب مبارزه با بیابان زایی و جلوگیری از ریزگرد ها شده است.

photo_2016-06-16_16-44-00

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۷ ب.ظ

دیدگاه